Sokan temették a sztárszektort, amely egy csavarral épp most bukkant a fejős tehenére
Bank

Sokan temették a sztárszektort, amely egy csavarral épp most bukkant a fejős tehenére

Sokan temetik a BNPL-cégeket a "Klarnageddon" láttán, ám elképzelhető, hogy egy sokkal jövedelmezőbb modellre váltva az instant részletfizetős megoldások megtalálhatják számításukat a B2B-mezőnyben. A vállalati szegmens ugyanis magasabb haszonnal és növekedési potenciállal kecsegtet, ráadásul a technológia a B2B tranzakciók számos fájó pontján tudna enyhíteni. Cikkünkben bemutatjuk, mire jó a B2B BNPL, kinek hasznos, és milyen hazai próbálkozásoknak lehetünk szemtanúi ebben a viszonylag új, de robbanásszerű növekedésre predesztinált szektorban.
Erről a témáról is szó lesz a Portfolio október 18-ai Future Finance konferenciáján. Regisztráció itt!

Új szegmens, nagyobb haszon?

A BNPL, vagyis a halasztott fizetéses modell - az egyik legfelkapottabb befektetési terület lett fintech-vonalon az elmúlt években. Felemelkedését elsősorban a világjárvány alatt megugró online vásárlásoknak és a fiatalabb generációkat kiválóan megszólító marketingkampányoknak köszönhette.

Az elmúlt évek vásárlási boomjában egyre népszerűbbé váló, és óriási tőkét felhalmozó BNPL-cégeket az elmúlt hónapokban, nem kis részt a közelgő recesszió rémképe miatt, sorra értékelték le a befektetők. Az egyre növekvő infláció ugyanis nagyban rontja a fogyasztói hangulatot, a kibontakozó válság pedig nagymértékben növeli a nemfizetés kockázatát a BNPL-felhasználóknál. Mindemellett a sorozatos kamatemelések egyre költségesebbé teszik ezeknek a gyors növekedésre berendezkedett cégeknek a finanszírozását.

Elég csak megnézni, hogy a tavalyi év BNPL-sztárjai hogyan szerepelnek le a válság árnyékában. a Klarna tavaly júniusban még 45,6 milliárd dolláros értékeltség mellet vont be tőkét, idén júliusban már csak 6,7 milliárd dollárra értékelték a befektetők a céget, tavalyhoz képest pedig csaknem megnégyszerezte a veszteségét. A rivális Affirm 2022 eleje óta tőzsdei értékének nagyjából kétharmadát veszítette el. A cég nettó vesztesége 159,74 millió dollárra, azaz részvényenként 57 centre nőtt a tavaly december 31-én záruló negyedévben, az egy évvel korábbi 26,61 millió dolláros, azaz részvényenként 38 centes veszteségről.

A kedvezőtlen folyamatok ellenére – amelyek nem kizárt, hogy csak átmeneti korrekciót jeleznek előre – 2022 után már nehéz lesz olyan magánszemélyeknek értékesítő (B2C) e-kereskedelmi oldalt találni, amelynek a fizetési repertoárjában nem szerepel majd valamilyen halasztott vagy részletfizetéses ajánlat.

A BNPL-modell azonban nemcsak a lakossági üzletágban vethető be, hanem a vállalatok közti kereskedelemben és hitelforgalomban is jól alkalmazható.

A fogyasztói szegmens magas nemfizetési kockázata és a válság elmélyülése miatt sok befektető arra a következtetésre jutott, hogy ez a finanszírozási és fizetési modell a vállalati szegmensben futhat be igazán szép karriert. A B2B BNPL modell előnyeit hangoztató fintech guruk és befektetők szerint az üzleti tranzakciók felosztása magasabb haszonnal és kisebb kockázattal jár, mint a fogyasztókat célzó konstrukciók. A növekedési potenciál is nagyobb a vállalati szegmensben: a Statista becslése szerint a globális B2B fizetési piac 125 ezermilliárd dollárt, míg a globális fogyasztói fizetési piac csak 52 ezermilliárd dollárt tesz ki.

A BNPL-hype így most a B2B kereskedelemben készül feltörni - egy olyan területen, amelynek már régóta égető szüksége lenne egy, a fogyasztó fizetések terén már hellyel-közzel lezajlott, fizetési forradalomra. Egy nemrég készült felmérés szerint a legnagyobb B2B piacterek több mint fele már tervezi, vagy be is vezetett egy BNPL-megoldást.

Mi a baj a B2B fizetésekkel?

A B2B fizetési folyamatok a B2C tranzakciókkal összehasonlítva kifejezetten elavultnak tekinthetők. A számlák teljesítéséig eltelt idő jól mutatja a lemaradást: gyakran hónapokba telik, mire a beszállítókat kifizetik. A B2B üzletágban az értékcsere jellemzően hitelezés mellett történik, vagyis a vállalatok szinte mindig „most vásárolnak, és később fizetnek” - 30, 60, 90 vagy akár 120 napos határidővel.

Ennek az az oka, hogy a vállalatoknak megfelelő mennyiségű működőtőkével kell rendelkezniük, és fenn kell tartaniuk a jogot a megvásárolt áruk és szolgáltatások ellenőrzésére, anélkül hogy ez a pénzforgalmukra negatív hatással lenne. Az ugyanis nem kevés költséggel és erőforrás-veszteséggel járna, ha nem megfelelő teljesítés esetén a vásárolt áru ellenértékét vissza kellene utalni.

A kereskedelmi hitelek esetében gyakori, hogy a kockázatot általában a beszállító vállalja, azaz a saját számlájára nyújt hitelt, vagyis amíg a vevő pénzforgalmi helyzete javul, az övé romlik. A beszállító ennek kockázatát általában úgy kezeli, hogy beépíti azt az árakba.

A BNPL tenné helyre

A BNPL-modell úgy hidalná át a problémát, hogy egy fintech beékelődik a két szereplő közti tranzakcióba, teljesíti a kifizetést a beszállító számára, kezelve a kockázatát annak, hogy ilyenkor romlik cég a pénzforgalmi pozíciója. Erre tulajdonképpen egy kereskedelmi hitel is képes lenne, de az általában hosszú átfutási idővel és rengeteg papírmunkával jár, ráadásul a kockázatkezelés is körülményes, hiszen részletesen bele kell látni a vásárló fél működésébe. Napokig vagy akár hetekig is eltarthat, mire a szükséges adatokat összegyűjtik a hitelbírálathoz, amely komolyan leterhelheti a vállalat erőforrásait, veszélyeztetve a normális üzletmenetet.

Könnyen kialakulhat az a helyzet, hogy a kereskedő azért nem tudja biztosítani online a hitelezési lehetőséget, mert a kapacitásai meghaladó mértékű adminisztrációval, és olyan magas kockázattal jár, amelyet egyedül nem tud vállalni.

A B2B Buy Now, Pay Later tehát nem más, mint az értékesítési ponton (POS) kínált rövid távú hitelezés egy formája, csak fogyasztók helyett üzleti vevőknek szánják, akik dönthetnek a költségek felosztásáról vagy a kifizetések késleltetéséről is. Tulajdonképpen egy kereskedelmi hitelről van szó, azzal a komparatív előnnyel, hogy a modell lehetővé teszi a B2B kereskedők számára, hogy a hitelt biztonságosan és gyorsan jóvá tudják írni úgy, hogy rövid időn belül hozzájussanak a vásárlás ellenértékéhez.

A BNPL olyan tranzakciókban teremthet igazán nagy értéket, ahol a kiskereskedői árrés alacsony, és a számlázási ciklusban akár egy nap késedelem is az üzleti költségek drasztikus emelkedéséhez vezethet.

Ki, mit nyer vele?

A BNPL révén a B2B ügyletekben végbemenő fizetések egyre inkább hasonlítanak a fogyasztói tranzakciókhoz, ahol a pénz szinte „szabadon közlekedik”. A B2B Pay-later cégek a kereskedelmi hitel és a számla faktoring, vagy e kettő kombinációja révén tudnak rugalmasabb megoldást kínálni a megszokott 30, 60 vagy 90 napos határidejű fizetési lehetőségeknél. A rugalmasság jóvoltából a vállalatok az alábbi előnyökre tehetnek szert:

  • a kockázatot egy harmadik félre ruházzák át, így a vevő és az eladó is több időt fordíthat az alapvető tevékenységére;
  • csökkennek a kereskedők költségei és a kereskedelmi árak is,
  • hatékonyabbá és megbízhatóbbá válik a fizetés,
  • a B2B piacterek jobb konverziós arányt és magasabb rendelési értéket érhetnek el,
  • az átlagos vásárlási tétel a vállalati szegmensben általában nagyobb, mint a fogyasztói változat esetében, és ez lehetővé teszi a magasabb díjszabást.

A B2B BNPL nagyobb növekedési potenciállal kecsegtet, gyorsabban el lehet vele érni a profitábilis működést, mint a lakossági szolgáltatás esetében. A vállalatok jellemzően a finanszírozási lehetőségbe épített díjakból (a kereskedőkre terhelik a számlaérték egy bizonyos hányadát) keresnek pénzt, és nem a kamatokból, hiszen a fogyasztói BNPL-hez hasonlóan ezek a konstrukciók is többnyire kamatmentesek.

A modell azonban csak akkor veheti majd át az üzleti hitelkártyák helyét, ha méltányosabb hitelkeretet tud ajánlani, kedvezőbb feltételekkel, illetve, ha a megoldás szinte észrevétlenül illeszkedik a vásárlási folyamatba. Utóbbi nem is annyira egyszerű, hiszen a vállalatok esetében egy megrendeléssel általában több alkalmazott is foglalkozik egyszerre.  

Az automatizálás, a gyors irodai adatok és a gépi tanulással támogatott előrejelzések kihasználásával a beszállítók jobb hitelezési döntéseket hozhatnak. Az API-kon keresztül egyre több adattárházhoz lehet hozzáférni, amelyeket, a fogyasztói BNPL-nél már bevált elemzési eszközökkel lehet hasznosítani. 

Hazai szárnybontogatás: a PastPay

A közép-kelet-európai régióban elsőként Magyarországon indult B2B BNPL szolgáltatás PastPay néven, amely faktoring alapú BNPL-t kínál B2B webshopoknak. A Péntech digitális faktoring szolgáltató alapítói meglátták a lehetőséget a Nyugat-Európában egyre népszerűbb B2B BNPL modellben, és úgy érezték, megéri belépni a piacra, már csak azért is, mert a Péntech-nek köszönhetően már rendelkeztek a faktoring tevékenység támogatására alkalmas kiforrott IT-infrastruktúrával.

Mivel a Péntech-kel ellentétben itt már nem csak egy pénzügyi termék közvetítéséről van szó, hanem finanszírozási tevékenységről is, egy hosszú engedélyezési eljáráson kellett átesniük mire megkapták a pénzügyi szolgáltatói licencet. A PastPay több forrásból, részben saját tőkéből, részben más bankokkal kötött refinanszírozási szerződések útján biztosítja a szükséges likviditást.

Réti Bálint, a PastPay társalapítója lapunknak elmondta, úgy érzi, jelenleg a piac is „alájuk dolgozik”, hiszen egyre valószínűbb a válság, a vállalatok pedig kevésbé hajlandóak azonnal fizetni, ráadásul a fokozódó áruhiány miatt minél előbb készhez akarják kapni a terméket. A PastPay-jel a vevő díjmentesen javíthatja a pénzforgalmát, a webshop pedig - aki többek között bizonyíthatóan növelni tudja az átlagos kosárértéket és a konverziós rátát, valamint csökkentheti a lemorzsolódást - a számlaérték egy bizonyos hányadában fizet a PastPaynek.

A webshop a hatályos faktoring törvények értelmében akkor kerül kifizetésre, amikor megtörtént az érvényes teljesítés. Amennyiben a vevő nem fizet, azért a PastPaynek kell vállalnia felelősséget, a cégnek ugyanis nincs visszkereseti joga. A PastPay-nek éppen ezért különösen oda kell figyelnie a kockázatértékelésre, amelyet egy 120 indikátoros scoring rendszerrel végez. Ennek segítségével meghatározható, hogy mekkora a bedőlés kockázata és mekkora összeget, milyen időtávra szabad jóváírni a vevőnek.

Réti Bálint szerint itthon sokan a készpénzforgalom és az utánvét kiiktatás miatt fordulnak a PastPay-hez, ezzel ugyanis jelentős adminisztrációs tehertől szabadulnak meg. A PastPay a kártyás fizetés és az átutalás alternatívája is kíván lenni, előbbinél olcsóbb, utóbbinál rugalmasabb megoldást kínálva.

A PastPay további előnye a hagyományos faktoring termékekhez képest, hogy kisebb értékű számlákat is lehet vele finanszírozni, olyanokat, amelyeket hagyományos banki eljárás során a túlzott adminisztrációs igény miatt valószínűleg visszautasítanának.

A PastPay a fizikai vásárlásokat is igyekszik elérni a megoldásával. Mivel sok cég rendel telefonon vagy személyesen nagykereskedésben, a PastPay létrehozott egy portált, amelyen keresztül a boltban tableten keresztül is igénybe lehet venni a BNPL-t. A szolgáltatás olyan régi weblapoknál is alkalmazható, ahol az API kapcsolat nem lehetséges.

Címlapkép forrása: Getty Images

Erről a témáról is szó lesz a Portfolio október 18-ai Future Finance konferenciáján. Regisztráció itt!
RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Ilyen jól úsznak a kenguruk?

Új-Zéland az élen jár a lakosságarányos olimpiai érmek számában. Ausztrália pedig 27 milliós lélekszáma ellenére sem tud kiesni az éremtáblák első 10 helyéről. De miért... The post Ily

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Mérgező víz folyik a csapból? Itt a térkép, több százezer magyart érinthet

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
recesszió dollár usa