Orosz teherhajók útvonalaihoz, rakományához és a polgári hajók legénysége által végzett kémtevékenységéről szóló információkhoz jutott hozzá az ukrán hírszerzés.
A nyilvánosságra hozott adatok főként a Sparta, Sparta II és az Ursa Major elnevezésű, az orosz védelmi minisztérium tulajdonában lévő teherhajók útvonalait követő szorosabb nyomon. Az Oboronlogisztika LLC vállalatot egyébként 2022 óta sújtják szankciók.
Ennek ellenére a hajói továbbra is részt vesznek az orosz hadsereg külföldi igényeit kiszolgáló teherszállításban, legutóbb a szíriai Tartúszból evakuálták az orosz haditechnikai eszközöket (vagy próbálták evakuálni, az Ursa Major ugyanis elsüllyedt).
A Mosaik rendszer feltörésével (ez az orosz áruszállítást nyomon követő adatbázis), ugyanakkor nyilvánvalóvá vált, hogy a fent említett hajók többször is az orosz haderőnek szállítottak felszereléseket, Szíriába.
Ezzel Oroszország valójában megsértette a Montreux-i egyezmény lényegét, amely megtiltja a háborúzó fekete-tengeri államok hadihajóinak áthaladását a szoroson
- állítja az ukrán hivatal.
A Montreux-i egyezmény egyébként a kereskedelmi hajók áthaladását nem korlátozza, ha azok nem állnak háborúban magával Törökországgal. Erre az ukrán hivatal is kitér, és pontosítja értelmezését:
Azzal, hogy polgári hajókat használt katonai felszerelés szállítására,
Oroszország tipikusan úgy járt el, hogy megsértette a szerződést anélkül, hogy formálisan átlépte volna a határait.
Ugyanakkor az ukrán hivatal ugyanezen bejegyzésében közzétett állítólagos kémjelentéseket is, amelyeket orosz kereskedelmi hajók kapitányai küldtek, feladatuk pedig a balti-tengeri NATO-tevékenység megfigyelése volt.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images