Donald Trump elnök szombaton indítja első vámemeléseit, feszültté téve a globális kereskedelmet
Donald Trump elnök szombaton készül bevezetni az első vámemeléseit, amely külföldi kormányokat és vállalkozásokat késztet sietős intézkedésekre a lehetséges vámok elkerülése és a megtorlásra való felkészülés érdekében.
A célpontok meglepőek: Kanada és Mexikó, az Egyesült Államok két legnagyobb exportpiaca.
Trump 25%-os vámot tervez bevezetni mintegy 900 milliárd dollár értékű árura e két országból, amelyek kereskedelmi többlete régóta irritálja az elnököt. Csütörtökön megfogadta, hogy február 1-jei önmaga által szabott határidejéig végrehajtja a tervet, bár a kiszámíthatatlan elnök hajlamos utólagos módosításokra.
A vámok pontos kiterjedése egyelőre nem világos. Trump például nem mondta meg, hogy a kanadai olajimportra is vonatkoznak-e.
Bár elképzelhető, hogy a vámok rövid életűek lesznek – attól függően, hogyan reagálnak Kanada és Mexikó –, a kereskedelempolitika iránya egyértelmű, mondta David Seif, a Nomura fejlett piacokkal foglalkozó vezető közgazdásza. „Arra számítunk, hogy Trump idén további vámokat vezet be, és az Egyesült Államokba importált áruk átlagos vámterhe jelentősen emelkedni fog 2025-ben” – tette hozzá.
A közgazdászok figyelmeztetnek, hogy egy kereskedelmi háború megdrágíthatja az amerikai gyártók számára az importált alapanyagokat, és emelheti a fogyasztói árakat.
Mexikó gazdasága már a negyedik negyedévben zsugorodott, miközben egyre nagyobbak a kockázatok.
Ez lesz az első komoly próbatétele annak, hogy Trump képes-e az Egyesült Államok gazdasági erejét felhasználva átalakítani az ellátási láncokat, csökkenteni a kereskedelmi mérleghiányt, és megtorolni azokat, akiket az ország kihasználóinak tart.
Kereskedelmi alku vagy valós fenyegetés?
Néhány külföldi tisztviselő szerint Trump fenyegetései inkább tárgyalási eszközök, semmint sziklaszilárd vámkötelezettségek.
Egy hasonló eset történt Kolumbiával a kitoloncolási járatokkal kapcsolatban: Trump végül elállt a vámok bevezetésétől, miután kedvezőbb feltételeket sikerült kialkudnia.
Eddig úgy tűnik, Trump eltökéltebb az amerikai import vámokkal sújtásában, mint első elnöki ciklusa alatt, amikor tanácsadói sikeresen tompították vámpolitikai törekvéseit. Trump szerint a kereskedelmi mérleghiányok külföldi országokat támogatnak, és úgy véli, az importadók bevételei segíthetik a költségvetési hiány csökkentését.
Trump egykor dicsérte William McKinley volt elnököt – aki a vámok nagy támogatója volt –, és még egy alaszkai hegy nevét is visszaváltoztatta az ő tiszteletére.
Vállalkozások reakciói és előkészületek
Egyes vállalatok már most igyekeznek felhalmozni készleteiket az Egyesült Államokban a lehetséges vámok bevezetése előtt
– mondta Rodrigo Villegas, a mexikói Suass Group politikai kockázati tanácsadó cég vezérigazgatója. Más vállalkozások azonban – különösen a romlandó élelmiszereket exportáló cégek – nem tudnak ilyen előzetes lépéseket tenni.
Az érintett üzleti körök abban reménykednek, hogy az Egyesült Államok kereslete az általuk kínált termékek iránt hosszú távon enyhíteni fogja Trump vámterveit. Mexikó a gyümölcsexportban játszik kulcsszerepet, míg Kanada az Egyesült Államok legnagyobb nyersolajszállítója.
Annak ellenére, hogy az Egyesült Államok a világ legnagyobb olajtermelője, a középnyugati finomítók az általuk feldolgozott nyersolaj akár háromnegyedét Kanadából szerzik be.
A Valero Energy Corp. szerint, ha a kanadai kőolajra kivetett vámok életbe lépnek, az ágazat visszafoghatja a benzin termelését.
Ohio üzleti csoportjai az utolsó pillanatban fordultak volt ohiói szenátorhoz, a jelenlegi alelnök JD Vance-hez, hogy beavatkozzon és megállítsa a vámokat. Az átfogó vámok Kanada és Mexikó ellen szembemennének azzal a háromoldalú kereskedelmi megállapodással, amelyet Trump első ciklusa alatt írt alá.
Mi várható Kínával kapcsolatban?
Trump 10%-os vámokat is lebegtet Kínával szemben, arra hivatkozva, hogy Peking nem teljesítette az amerikai piacra irányuló fentanil-áradat megfékezésére tett ígéreteit.
Az elnök azonban nemrégiben visszalépett a kampány során megígért sokkal keményebb vámintézkedésektől.
Trump tanácsadói megosztottak a vámpolitika mértékét illetően. A pénzügyminiszter, Scott Bessent egy fokozatosabb megközelítést támogat, amelyet Trump elutasított, míg a kereskedelmi miniszter, Howard Lutnick határozottan a vámok mellett áll.
A Peterson Institute for International Economics becslése szerint a Mexikó és Kanada elleni 25%-os vámok mintegy 200 milliárd dollárral csökkentenék az Egyesült Államok reál GDP-jét Trump hivatali ideje végéig. Egy további 10%-os kínai vám további 55 milliárd dolláros csökkenést eredményezne az elkövetkező négy évben.
Kanada és Mexikó válaszlépései
Kanada és Mexikó egyaránt jelezte, hogy nem maradnak válasz nélkül Trump intézkedései.
Justin Trudeau kanadai miniszterelnök csapata egy mintegy 105 milliárd dollár értékű amerikai terméklistát állított össze, amelyre válaszvámokat vethetnek ki. Kanada hasonlóképpen járt el 2018-ban, amikor Trump az acél- és alumíniumimportra vetett ki vámokat.
A listán szerepel például a louisianai kávé és a kentuckyi bourbon, valamint Kanada még radikálisabb lehetőségeket is vizsgál, például az olaj és urán exportjának megadóztatását.
Mexikó elnöke, Claudia Sheinbaum szerdán kétségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy Trump valóban megvalósítja-e a vámokat, de hozzátette: „Nekünk is megvan a tervünk.”
Az autóipar különösen sebezhető
Az autóipar az egyik olyan ágazat, amely súlyosan érintett lehet, mivel az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó szorosan összekapcsolódik a gyártási folyamatokban.
A Linamar Corp. elnöke, Linda Hasenfratz szerint a vámok tartós áremelkedést okoznának a vásárlók számára. Francisco González, a mexikói Nemzeti Autóalkatrész-ipari Szövetség elnöke pedig kijelentette: „Az Egyesült Államokban egyszerűen nincs meg az a munkaerőállomány, amely szükséges lenne ezeknek a tevékenységeknek az átvételéhez.”
Frissítés:
A legújabb információk szerint fennáll a lehetősége annak, hogy az olajimport nem fog a megvámolt termékek körébe tartozni.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio