Egyetlen kereskedői platformmal oldaná meg a KKV-k összes digitalizációs kihívását egy szolgáltató
Üzlet

Egyetlen kereskedői platformmal oldaná meg a KKV-k összes digitalizációs kihívását egy szolgáltató

Portfolio
Miközben egyre több vállalkozásüzemeltetési feladatra születik szoftveres megoldás, ezek elszigetelten működnek egymástól – párhuzamos használatuk pedig jelentős többletfeladatot ró a vállalkozásokra. Bár a digitális eszközök terjedését szabályozási kényszer is erősíti, a vállalkozók edukáció hiányában sokszor inkább a kötelező feladatot látják azok bevezetésében. A fizetési és vállalkozásirányítást segítő szolgáltatásokat nyújtó Teya Magyarországi vezetője szerint bár az európai cégek valamivel előrébb vannak a digitalizációs folyamatban, az alapproblémával egyelőre ott is küzdenek, mégpedig, hogy nem egy integrált rendszerben gondolkodnak, a szolgáltatás pedig egyre személytelenebbé válik. A Teya erre kínálna megoldást.

Az iparági ösztönzők, illetve a kormányzati intézkedések ellenére még mindig jelentős lemaradásban van a hazai kkv-szektor digitalizációs szintje: a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő uniós mutató (DESI) alapján a digitális technológiák vállalati tevékenységekbe való integráltságát illetően Magyarország csak a 25. helyet foglalja el az uniós országok rangsorában. (A 2022. évi érték Magyarországon 21,6 volt a 36,1-es EU-s átlaggal szemben). Az elmúlt években történt javulás ellenére a hazai kkv-k kevésbé használják ki a digitális technológiában rejlő lehetőségeket, melyet az is jelez, hogy a vállalkozásoknak mindössze harmada rendelkezik legalább alapszintű digitális intenzitással.

A fizetéselfogadással érdemes kezdeni

Szektortól függetlenül a fizetések elfogadása minden vállalkozás számára alapszükséglet. A vásárlói igényekre reagálva 2021. január elsejétől kezdve az online pénztárgépet üzemeltető kereskedőknek legalább egy elektronikus fizetési lehetőséget kell biztosítania. E téren nem áll rosszul Magyarország, az MNB adatai szerint a 2023-ban az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok darabszáma 11,4%-kal növekedett, meghaladva a 250 ezer darabot.

Ugyanakkor a kihelyezett készülékek jelentős hányada elavult és nem képes a fizetéselfogadáson túl hozzáadott értéket biztosítani a vállalkozások számára: egyéb szoftverek pl.: NTAK kompatibilis vendéglátórendszer futtatása, vagy a digitális borravaló elfogadása nem lehetséges, nem beszélve az online kezelőfelület teljes hiányáról, melyek a vállalkozás hatékonyságát növelhetnék. Az elektronikus fizetések aránya várhatóan tovább fog növekedni, amelyben Budapest mutatja az irányt: a fővárosban a fizetések 54%-a már elektronikusan történik, ugyanakkor ez Szabolcs-Szatmár vagy Nógrád megyében mindössze 26%.

Akadályok a digitalizáció útjában

A digitális megoldások bevezetése ugyanakkor lehetőség helyett még mindig nehézségnek tűnhet a magyar vállalkozók számára. Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője szerint ez három okból ered:

  • az átláthatatlan árazási gyakorlatokban és szerződési feltételekből,
  • a hosszú igénylési és akár több hetes telepítési és hibaelhárítási időből,
  • valamint tényleges hozzáadott érték hiányából.

A vállalkozók egyszerre próbálják megérteni, hogy milyen jogszabályi, adójogi kötelezettségeik vannak, és közben költséghatékonyan működni. Ezt kihasználva sok szolgáltató az egyszerű megoldás ígéretével egyoldalú szerződéseket és rejtett költségeket ró a vállalkozásokra, amelyek akár évekre odakötik őket a szolgáltatóhoz.

Ráadásul Magyarország kiemelkedik az európai átlagból, hiszen 2009 óta emelkednek a fizetéselfogadáshoz kapcsolódó díjak az Európai Központi Bank 2022-es riportja szerint. „Gyakran találkozunk azzal új ügyfeleknél, hogy nem látják át jelenlegi árazásukat, és egy árazási riport bekérése után meglepődnek, mennyit fizetnek valójában korábbi szolgáltatójuknál.”– mutatott rá a cégvezető, aki szerint erre nem a készpénz lenne a megoldás, hanem az összehasonlítható, egyszerű árazási gyakorlat bevezetése minden szolgáltató részéről.

Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője
Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője

Ennek ellenére a Teya által támogatott, több mint 800 vállalkozás megkérdezésével készült felmérés azt mutatja, hogy nem az ár a legfontosabb szempont a digitális megoldások kiválasztásakor. A kutatás rámutatott, hogy az átláthatóság a legfontosabb tényező (97%), ezt követi a magyar nyelvű ügyfélszolgálat (87%), majd holtversenyben a gyors telepítés és a szolgáltatási díjszabás (84%). Ez az eredmény összecseng azzal, amit a Teya nemzetközi, 1000 résztvevős vállalkozói mintán végzett kutatása is mutat:

a transzparenciát és a magas szolgáltatási minőséget még a szolgáltatás áránál is fontosabbnak tartják a kereskedők.

A felmérés szerint visszatérő probléma a fizetéselfogadásoknál a technikai hiba is, és az annak megoldásához kapcsolódó lassú ügyintézés. „Rengeteg olyan praktikát látunk a piacon, ahol a szolgáltató a vállalkozás számára egyszerű csatlakozási lehetőséget kínál a fizetéselfogadási megoldások terén, ugyanakkor a valóságban ez bonyolult szerződéses procedúrát, hosszas telefonos várakozást, és akár több hetes problémamegoldást jelent” – mutatott rá Dencz.

A legfontosabb problémának a cégnél mégis azt látják, hogy a különböző elszigetelt digitális megoldások párhuzamos használata kevés hozzáadott értéket tud biztosítani a vállalkozások számára. Az európai piacokon szerzett tapasztalatok alapján egy átlagos vállalkozás az operatív működés során több, mint 30 digitális szolgáltatást használ – a fizetéselfogadáson túl pl. vállalatirányítási szoftvert, számlázó szoftvert, ERP rendszert és banki megoldásokat.

A szoftverek párhuzamos kezelése rengeteg időt és energiát igényel, így érthető, hogy a vállalkozók tartanak az új megoldások bevezetésétől. A kis- és középvállalkozások alulszolgáltatottak az európai színtéren is, egyszerűen nincsen olyan szolgáltató, amely minden üzleti igényt átfogóan le tudna fedni

– tette hozzá a cégvezető.

A Teya 2019-ben alakult fintech szolgáltató, londoni székhellyel. A cég digitális megoldásait mára több mint 300 ezer ügyfél használja Európa szerte, céljuk, hogy a kontinens vezető kereskedői platformját hozzák létre fizetési infrastruktúrájuk és integrált szoftveres megoldásaik révén. Magyarországon integrált fizetési szolgáltatásuk és gyors ügyfélszolgálatuk segíti rapid térnyerésüket, mára több mint 15 ezer ügyfelük van.

A digitális megoldások integrált működésében látják a versenyelőnyt

A cég az árazás terén az átláthatóságot szem előtt tartva dolgozta ki csomagajánlatait, amelyek esetében egyetlen egységes díj tartalmaz minden tranzakciós költséget. Emellett elindították a Kisvállalkozói Támogatás programot is, amellyel most ezer kisvállalkozásnak biztosítanak teljesen ingyenes fizetéselfogadást 3 millió forint forgalomig vagy 6 hónapig. A programban való részvétel lehetővé teszi a legkisebb vállalkozások számára is, hogy kompromisszumok nélkül férjenek hozzá a legfejlettebb fizetéselfogadási technológiákhoz. A cég több hasonló támogatást is tervez a jövőben a helyi vállalkozások számára, például kedvezményes csomagajánlatot az újonnan indulóknak, amely a fizetési terminál mellett olyan alapvető digitális szolgáltatásokat is tartalmaz, mint a számlázóprogram vagy a pénztárgép applikáció.

Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője
Dencz Bálint Ákos, a Teya Magyarország vezetője

Emellett a gyors, zökkenőmentes folyamatok tudják segíteni a vállalkozásokat a digitális megoldások adaptálásában. A cég ügyfélszolgálatának válaszideje jelenleg átlagosan 4 másodperc, megoldásaik néhány perc alatt, szerződéskötés nélkül igényelhetőek online, illetve 48 órán belül képesek telepíteni az ország bármely pontjára. A fent említett kutatás azt mutatja, a gyors reakcióidő és helyi támogatás kiemelkedően fontos ahhoz, hogy a vállalkozások könnyen vezessenek be új digitális technológiákat.

Az igazi lehetőséget ugyanakkor a különböző digitális szolgáltatások összekapcsolásában látják: a kereskedői platform kiépítéséhez egyrészről elengedhetetlen az integráció más szolgáltatókkal, másrészről a további saját termékek bevezetését is tervezik a hazai piacra, amelyek külföldön már sikeresen működnek. Ilyen például a kártyatokenizációra épülő hűségprogram applikáció, amely segít a vállalkozásoknak vásárlói csoportokra szabott marketing kampányokat tervezni. De van olyan szolgáltatásuk is, amelyben a vállalkozók egy kezelőfelületen láthatják üzletük valamennyi értékelését, és 150 platformra küldhetnek egységes információkat, ezzel javítva az online láthatóságot. A magyar egység vezetője szerint a hatékonyságnövelés kulcsa, hogy ezeket a szolgáltatási elemeket össze lehet kapcsolni, és integráltan tud működni a könyvelés a marketinggel, egy felületen látszanak a készletezési adatok vagy foglalások, attól függően, hogy milyen szektorban működik a cég.

A következő években a terve szerint a magyar piacon is elérhetővé válik az üzleti számla, és a hitelezési szolgáltatás is: a vállalkozások igénybe vehetnek majd például eszközfinanszírozási hitelt. „Folyamatosan kezdeményezünk megbeszéléseket a jogalkotóval, hogy teljes jogszabályi megfelelés mellett, különböző innovációkkal segítsük a digitális megoldásokhoz való széleskörű hozzáférést” – tette hozzá Dencz.

A cikk megjelenését a TEYA támogatta.

Címlapkép forrása: TEYA

Kasza Elliott-tal

PepsiCo Inc - kereskedés

Folyamatosan keresek olyan osztalékfizetőket, amiket nem örök tartásra, hanem pár hónapos kereskedésre vennék meg. Azért osztalékfizetőket, mert ha nem jön be az elképzelésem és nem emelked

Kiszámoló

Új Raiffeisen számlacsomag

Tegnap óta megszűntek a régi lakossági számlacsomagok a Raiffeisennél (kivéve a 26 év alattiak Yello számlacsomagja és az alapcsomag, illetve a két, már régebben rosszabbá tett prémium csoma

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
GettyImages-1367615282