A tervek szerint tízezer főt foglalkoztató üzem humánerőforrás-igényének kielégítése nem lesz egyszerű feladat. Szeged jelenlegi 1,3 százalékos munkanélküliségi rátája, amely az országos átlag harmada, gyakorlatilag teljes foglalkoztatottságot jelent. Botka László, Szeged polgármestere hangsúlyozta:
Nem akarok illúziót kelteni, egészen bizonyos, hogy jelentős számú kínai és ázsiai munkaerő is megjelenik.
A város vezetése több forrásból igyekszik biztosítani a szükséges munkaerőt. Elsőként a helyi szakképzőcentrumokat említette a polgármester, amelyek diákjainak jelentős része a környező településekről jár be. Az egyetem mérnöki kara szintén potenciális munkaerőforrást jelent, hiszen hallgatóinak többsége nem szegedi lakos.
A régió más településeiről, például Makóról és környékéről is várható munkaerő-utánpótlás. Az M43-as autópálya közelsége miatt a gyár könnyen megközelíthető lesz a környező településekről. Emellett a Vajdaságból is jelentős számú ingázóra számítanak.
Vida György, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának oktatója az Indexnek nyilatkozva megerősítette, hogy külföldi vendégmunkásokra is szükség lesz.
Biztosan kellenek a termeléshez majd külföldi vendégmunkások is
- mondta a szakember, hozzátéve, hogy a kínai munkavállalók mellett más távol-keleti országokból, például a Fülöp-szigetekről is érkezhetnek dolgozók.
Az e-autógyár várhatóan átalakítja a régió munkaerőpiacát. Vida szerint elképzelhető, hogy a kecskeméti Mercedes-gyárból is átcsábíthatnak szakembereket.
A bérezés kulcsfontosságú lesz a munkaerő vonzásában és megtartásában.
A BYD már megkezdte a toborzást, robotkezelőket keresnek. Az e-autógyár fokozatosan éri el a tervezett tízezer fős létszámot. A sikeres működéshez a helyi oktatási intézmények, a régió munkaerő-tartaléka és a külföldi munkavállalók együttesen biztosíthatják a szükséges humánerőforrást.
Címlapkép forrása: Portfolio