A hazai élelmiszeripar technológiai fejlettsége összességét tekintve elmarad az európai átlagtól. Azonban egyre nagyobb számban vannak üdítő kivételek, hiszen a technológiai fejlettség versenyelőnyt jelenthet a magyar élelmiszerek számára. A vásárlói igények megnövekedéséből adódó fejlesztési kényszer és az elmúlt években elérhető pályázatoknak köszönhetően az élelmiszeriparban a technológiaváltás felgyorsult, mely lehetőséget adott kis- és közepes gépgyártó cégek elindítására és tartós növekedésére.
Mindössze másfél éve jött létre az egyedi célgépek gyártásával és csomagológépek forgalmazásával foglalkozó UrbanPack Design Kft., igaz, az alapítók már több mint öt éve készültek a cég létrehozására.
A pontos és előrelátó tervezésnek és a költségek alacsony szinteken tartásának tulajdonítják azt is, hogy a vállalkozás már az első, tört évben is szerény nyereséget hozott.
„A mindössze 4 millió forintból alapított vállalkozás az első üzleti évében 32 milliós árbevételt termelt, az idei esztendőben 200 millió feletti bevételre számítunk” – mondta el Urbán Tibor a Portfolio-nak. Ő, és cégtársa, Tóvaj Viktor korábban a legnagyobb robotintegrátor cégnél dolgoztak együtt, és régóta érlelődött bennük az ötlet, hogy saját projektbe kezdjenek.
Időszerű a fejlesztés
A vállalkozás elsősorban az élelmiszeriparra kíván alapozni. „Alapos piackutatás előzte meg az indulást, amely igazolta az előzetes felvetéseinket. Az élelmiszeriparban egyszerre van jelen a technológiai fejlesztési igény, és a munkaerőhiány, amely szintén az innováció felé tereli a szereplőket. Az élelmiszerfeldolgozás technológiai lemaradását az elmúlt évek pályázatai igyekeznek enyhíteni, amely szintén segíti a fejlesztéseket” – mondta el Urbán Tibor.
Az élelmiszeriparban tehát együtt van a versenyképesség, a hatékonyság fokozásának igénye, a munkaerőhiány miatti automatizálási kényszer, valamint a finanszírozást segítő pályázati forrástömeg.
A versenyképességet erősítenék a feldolgozók a termékfejlesztéssel, a mind korszerűbb és vonzóbb produktumok piacra dobásával is – ez szintén technológiai beruházást igényel. Ezt az együttállást szeretné kihasználni a vállalkozás is.
A munkaerőhiány gyakorlatilag minden munkafolyamatban, az egész élelmiszeriparban jelen van. Ennek az összetett problémának csak egy szelete az, hogy a nehéz, komolyabb fizikai erőfeszítést megkövetelő pozíciókra egyre kevésbé lehet embert találni.
Tíz kilós, vagy annál is nehezebb csomagok, tárgyak emelésére nem vállalkoznak ma már. Ezt a trendet felismerve az első készülékünk egy palettázógép volt, amely az ilyen csomagok mozgatását automatizálta.
A nagyok pályáján
Az élelmiszer-feldolgozás világszerte jelentkező, idehaza pedig különösen időszerű fejlesztési igényét persze sok technológiai gyártó és megoldásszállító igyekszik kihasználni.
A mi előnyünk a nagyobb cégekkel szemben az lehet, hogy nem csupán sztenderdizált termékeket értékesítünk, hanem a kezdeti igényektől indulva megpróbálunk közösen gondolkodni az ügyféllel, együtt kitalálni, hogy az általa felvetett problémát hogyan lehetne megoldani
– mondta el Tóvaj Viktor a cég társalapítója.
Hozzátette: fontos ugyanis az, hogy mi történik a gyártási folyamatban a gép előtt és után, hogy a megrendelt berendezés hogyan tud beilleszkedni a meglévő gyártási sorba, sőt, akár fizikailag a rendelkezésre álló üzemcsarnokba.
Multi technológia, kkv ügyfélkezelés
Az együttműködés fontosságát emelte ki Tóvaj Viktor a Siemens-szel közös partnerségük említésekor is.
„A vállalat munkatársaival régi, jó viszonyunk van, és az együttműködésünk jóval több, mint az, hogy a gépeink vezérlő berendezéseit a Siemens szállítja. Nagyon magas szintű támogatást, tanácsadási szolgáltatást kapunk tőlük, amelynek a bizalom és a szakmai tudás jelenti az alapját.”
Az UrbanPack Design stratégiájának megfelelően az élelmiszeriparnak, azon belül a sütő- és édesipari cégeknek, pékségeknek szállít berendezéseket, de van vetőmagot, állateledelt előállító partnerük és malomipari vásárlójuk is.
Mindannyiuk esetében fontos az egyediség, a sztenderizált gépek helyett az egyedi igényekre, speciális problémák megoldására vállalkozó szolgáltatás, ahogy a megfelelő támogatás és a személyes ügyfélszolgálat is. Ezt a stratégiát a Siemens által biztosított technológiával ötvözzük és úgy látjuk, van igény erre a sajátos keverékre
– mondta el Urbán Tibor, aki szerint az említett feltételek mellett akár kisebb cégek is sikerrel vehetnek részt az élelmiszeripar jelenleg zajló fejlesztési hullámában.
A cikk megjelenését a Siemens Zrt. támogatta.
Fotó: Istenes Gergely / Portfolio