
Nézzük először a költségvetési statisztikai szempontokat!
A javaslat szerint a magyar autópálya, illetve gyorsforgalmi hálózat közvetlen állami tulajdonból vállalati tulajdonba kerül, egy olyan, kezdetben állami alapítású vállalatéba, amely később bevezethető lenne a tőzsdére. A szerző azt állítja, hogy ezt az intézményi megoldást valósította meg Ausztria. Az osztrák példa azonban egyáltalán nem erről szól, ott egyfajta „haszonélvezeti jogot” kapott az ASFINAG nevű cég: határozott időre (50 évre) szóló jogosultságot szerzett az útdíj-bevételekre és kötelezettséget az úthálózat karbantartására. Ezt a konstrukciót az Eurostat (az Európai Unió statisztikai hivatala) szolgáltatási koncessziónak minősítette. A cég jogilag nem kapta meg az utak tulajdonjogát, könyveiben a fenti jogot vagyoni értékű jogként tartják nyilván.
Kérdés, hogy vajon egy ilyen cég a kormányzati szektoron kívül marad-e?
Ez a kérdés azért kulcsfontosságú, mert csak akkor éri el a várt hatást a konstrukció, ha a cég kormányzati szektoron kívül marad, vagyis adóssága és hiánya nem lesz része az adott ország adósságának és hiányának. Az ASFINAG – az Unióban a hasonló modell alapján működő cégek között egyedülálló módon – a kormányzati szektoron kívül tudott eddig maradni annak ellenére, hogy 100%-os állami tulajdonban van. Az Eurostat azonban folyamatosan vitatja ennek jogosságát a következő indokokkal:
- egy 2016-os iránymutatásában az Eurostat kimondta, hogy az az állami vállalat, amelynek tevékenységének túlnyomó részét egy meghatározott koncessziós szerződés működtetése adja, a kormányzati szektorba sorolandó,
- a matricák ára nem tekinthető gazdaságilag jelentős árnak, ezért az ebből származó árbevétel nem piaci bevétel (mivel a kormányzat állapítja meg a mértékét), továbbá a vállalatnak nincs versenytársa, ezért az nem piaci termelőnek minősül.
Az ASFINAG-ot az osztrák állam 1982-ben alapította egy törvénnyel. A korábbi, kevésbé szigorú statisztikai szabályok (az ESA95 szabályai) alapján került a vállalati szektorba (és nem a kormányzatiba), a jelenleg hatályos ESA2010 szabályok 2014-es bevezetése óta a cég szektorbesorolásának Eurostat általi felülvizsgálata folyamatosan napirenden van.
A Surányi György által vázolt tranzakciók révén az államadósságot csak akkor lehetne ténylegesen csökkenteni, ha az új vállalat a kormányzati szektoron kívüli entitás maradhatna. Erre a konkrét osztrák példa tanulmányozása után semmilyen esélyt nem látok. Az állami vagyonnak a szóban forgó vállalat általi „kivásárlása” révén pusztán annyit jelentene, hogy egyik kormányzati alrendszertől a másik alrendszerhez kerül az adósság, a kormányzati szektor egésze adósságának változatlansága mellett.
Most vizsgáljuk meg a közpolitikai szempontokat!
Az úthálózat stratégiai állami vagyon, annak vállalati kézbe adása a jelenlegi törvényi keretek között nem lehetséges. Amennyiben a cégbe tőzsdére vezetése után privát tulajdonosok is beléphetnek, az állam még közvetett tulajdonlását is elveszíti úthálózata egy része fölött – ez nem lehet kívánatos közpolitikai cél.
Véleményem szerint a részvénytársaság tőzsdei megjelenése után – ha nem elég szigorú az állami szabályozás – a befektetői nyomás miatt nőhetnek a különböző útdíj jogosultságok díjai, amely indokolatlan plusz terhet jelentene a lakosság és a teherfuvarozók számára.
Mivel a cikkben javasolt vállalat a kormányzati szektor része lenne, kiadásai és bevételei a kormányzat kiadásai és bevételei lennének. Az egyenleg csak akkor javulna, ha hatékonyabban végezné a közúti infrastruktúrával kapcsolatos feladatokat, mint a mostani intézményrendszer. Ennek feltételezésére azonban semmilyen alapunk sincs, ilyennel a cikk szerzője nem áll elő. A “jó” működés és működtetés szervezés és nem szervezeti forma kérdése. A közúti infrastruktúrát lehetne jól működtetni a jelenlegi módon is (állami tulajdon, állami fejlesztés, állami működtetés állami cégek által – NIF, Magyar Közút, és állami útdíj-szedés szintén állami cég által – NÚSz). Lehet jól működtetni koncessziós formában is, de nem lehet egyelőre megállapítani, hogy ez a megoldás felül fogja múlni a jelenlegit.
Beszéljünk ezek után a megtérülési számításokról!
Surányi György 2000 km autópálya vállalati tulajdonba kerüléséről beszél. A számokat pontosítva: a gyorsforgalmi útszakaszok – tehát az autópályák és autóutak – együttes teljes hossza a 2,2 ezer km-t is meghaladja, amelyből az állami közútkezelő mintegy 1,8 ezer km-t kezel; a fennmaradó szakaszokat ma a koncessziós társaságok üzemeltetik. A teljes gyorsforgalmi (tehát autópálya és autóút) úthálózat egyszerre történő átadása egyetlen részvénytársaság számára tehát nem valósulhatna meg, mert az M5-ös és M6-os autópályák nagy része jelenleg is koncessziós szerződések tárgyát képezik.
Az államnak az autópályákkal kapcsolatban képződő bevételeire vonatkozó, cikk által említett 300 Mrd forintos adat is pontosításra szorul. A cikk ugyanis felülbecsüli a gyorsforgalmi utakon keletkező állami bevételek mértékét. Magyarországon a tehergépjármű-forgalom számára nem csupán az autópályákon, hanem a gyorsforgalmi úthálózat egyéb elemein, illetve számos főútvonalon is kötelező használatarányos e-útdíjat (UD) fizetni, ez utóbbi bevételekre tehát nem lenne jogosult az újonnan létrehozni javasolt társaság. Ezt is figyelembe véve, a használatarányos e-útdíjból és a személyautók (motorkerékpárok, buszok stb.) után fizetett időalapú (ún. autópálya-matrica) útdíj-bevételből csak a gyorsforgalmi utakra vetítve idén nagyságrendileg nettó 250 Mrd Ft bevétel képződhet (figyelembe véve, hogy az M5 és M6 koncessziós autópálya-szakaszok új tulajdonba átadására első lépésben nem kerülhetne sor, ez a szám még kevesebb a javasolt társaság vonatkozásában).
A cikk felülbecsli ugyanakkor az államnak az autópályák fenntartásával, működtetésével kapcsolatos kiadásait. Az úthálózat fenntartási/üzemeltetési költségeit a költségvetés a teljes úthálózatra vetítve finanszírozza, ami kb. 32 ezer km. Ennek töredéke a szóban forgó hálózat hossza. A módszertani megközelítés könnyen befolyásolhatja, hogy a teljes (M5 és M6 koncesszió nélküli) úthálózat fenntartására, működtetésére biztosított, évi 100 Mrd Ft nagyságrendű összegből mit veszünk figyelembe csak a gyorsforgalmi utakra, de biztosan nem becsüljük túl ezt az értéket, ha éves szinten ennek legfeljebb a 20-30%-át vesszük figyelembe. Ez jelentősen alatta marad a cikkben szereplő évi 80-90 Mrd Ft nagyságrendnek. A cikk e közben egyáltalán nem számol viszont az útdíjak beszedésének költségeivel (éves szinten 30 Mrd Ft nagyságrend), pontosabban annak a gyorsforgalmi-főúti hálózatra eső részével.
Összességében azt láthatjuk, hogy a Surányi György által felvetett konstrukció nem jelent megoldást arra, hogy az autópályák gyorsabban épüljenek, fenntartásuk valós piaci alapon történjen meg, ugyanakkor ez ne veszélyeztesse az államháztartás finanszírozásának, és ezzel párhuzamosan az államadósság arányának tartós csökkentését.
A cikk a szerző véleményét tükrözi, amely nem feltétlenül esik egybe a Portfolio szerkesztőségének álláspontjával.
Ha hozzászólna a témához, küldje el meglátásait a velemeny@portfolio.hu címre. A Portfolio Vélemény rovata az On The Other Hand. A rovatról itt írtunk, a megjelent cikkek pedig itt olvashatók.
Címlapkép forrása: MTI/Filep István
Kemény üzenetet küldött az EU: nem hagyják szétszakadni a kontinens "lőporos hordóját"
A fővárosba látogatott Kaja Kallas.
Betörtek Belgorodba az ukrán katonák, Iszkander rakétát lőttek ki az oroszok - Híreink az orosz-ukrán háborúról kedden
Cikkünk folyamatosan frissül a háború eseményeivel.
Már Orbán Viktor is megszólalt a vámháborúval kapcsolatban – Híreink kedden
Eltérő stratégiával készülnek az egyes országok.
Hatalmas botrány lett az amerikai alelnök mondatából, tombolnak Kínában
Nagy port kavart J. D. Vance interjúja.
Amerikai ügyvivő: Trump megválasztása óta cégek sora érdeklődik Magyarország iránt, az USA beszállna Paksba
Robert J. Palladino első hónapja után beszélt a két ország közti kereskedelmi lehetőségekről.
Kijavítási kérelem az áfában: mentőöv mulasztás esetén
A kijavítási kérelem egy kevéssé ismert, de rendkívül hasznos lehetőség a NAV-hoz történő adózási bejelentések pótlására. A kijavítási kérelem használata nemcsak egyszerűsíti az adm
Akár 30%-os hozamlehetőség a Twin-Win, Aerospace & Defense USD 5/2025 certifikáttal
Az SPB strukturált termék kibocsátási sorozata keretében a 23. certifikátunk indításához érkeztünk. Ennek lényege, hogy Európa hadi és védelmi ipari szektorából származó hozamból egy
Zsiday Viktor: Arcátlan követelések, amikből lehet engedni
Donald Trump tárgyalási stratégiáját könyveiből ismerhetjük: arcátlan és lehetetlen követelésekkel kell föllépni, amiből bőven lehet engedni, hogy utána a másik oldal egy számára kedvez
Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre?
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Változások jönnek az ingatlanpiacon - korlátozások és áremelkedés egyszerre? Mi történik az ingatlanpiacon 2025 nyarán? További brutális áremelke
A magyar nagyravágyás természetéről
Mi magyarok mindig a pohár üres felét vesszük észre. Ha valamiben nem vagyunk az élen, kudarcként éljük meg. Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet hasznunkra ez az önmarcangoló hozáállás? Krit
A pénzügyi szorongásról
Vámok, várható infláció, közelgő recesszió - röviden ez várhat az amerikaiakra Donald Trump elnöksége miatt. Több kutatás is megállapította, hogy a pénzügyi bizonytalanság szorongást ok
Balásy Zsolt: Árolcsósítók
Hadd kezdjem egy szovjetkori városi legendával, amit biztos sokan ismernek, de úgy tűnik, sokan el is felejtettek. A már enyhülő kommunista párt bizottságot küldött Londonba,...
The post Balásy
"Felszabadulás" helyett Pánik Napja? Így fektess most be!
Trump új vámtarifái megrázták a tőzsdéket, növelve a gazdasági bizonytalanságot. Sokan pánikolnak, de valószínűleg erre neked semmi okod nincsen. Elemezzük a kockázatokat és megmutatjuk, m

Leépítenek a fuvarozók, nem kell az új kamion! (x)

- Nyakunkon az újabb "devizahiteles" válság? - Soha nem látott összegben adósodnak el a magyarok
- Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
- Amiről senki sem beszél: még az állampapírokon is bukhatsz nagyot – mutatjuk, hogyan kerüld el
- Amerika nagy háborúja árnyékában emelkedhet ki egy új globális szuperhatalom
- Trump bontókalapáccsal esett a világrendnek, a legnagyobb árat az USA fizetheti
Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?
A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
A vámkáosz beárnyékolta a pozitív magyar inflációs adatot
Harmadszor meglepetés idén a havi inflációs szint, most pozitív irányba.
Folytatódik a káosz a tőzsdéken – Hova menekítsem most a pénzem?
Hosszú ideje nem látott összeomlás történik a tőkepiacokon.
Bod Péter Ákos: az eddig ismert kereskedelmi rendszernek vége
Az egyetemi tanár, ex-jegybankár a Checklistben értékelte Trump legújabb vámjait.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.