Dél-Koreában is jól cseng a tokaji brand – A jellegzetes magyar borfajtákkal érdemes külpiacra menni
Üzlet

Dél-Koreában is jól cseng a tokaji brand – A jellegzetes magyar borfajtákkal érdemes külpiacra menni

Portfolio
Nincs könnyű helyzetben a magyar borágazat, a csökkenő borfogyasztás és az újvilági borok térnyerése egyre nagyobb versenyre készteti a termelőket, akik a klímaváltozás hatásait is egyre inkább a bőrükön érzik, miközben a fiatalok szinte teljesen elfordultak a borivástól. Ugyanakkor az idei szüret az átlagosnál jobbnak bizonyult, a reprezentációs adó tavalyi eltörlésével pedig nőtt az ünnepi időszakban értékesített borok száma, és az exportpiacok tekintetében is biztatóak a kilátások a Magyar Bormarketing Ügynökség szerint.

A magyar borágazat számára kihívásokkal teli év volt 2024, de a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos szerint sikerült jó eredményeket elérni. „A klímaváltozás miatt az időjárási anomáliák egyre fokozódnak, idén tavasszal jelentős fagykárok nehezítették a gazdák életét, amit csapadékszegény, forró nyár követett és – ennek köszönhetően – egy minden eddiginél korábbi szüret, de mindezek ellenére a 2024-es évjárat az átlagosnál is jobbnak mondható, ami nagy részben annak köszönhető, hogy jól vizsgáztak a rezisztens fajták, amelyek ellenállnak a gombás betegségeknek és ezért a jövőt jelenthetik a borászati ágazat számára” – mondta a Portfolio-nak Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos.

Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos
Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos

A Bormarketing Ügynökség elsődleges célja, hogy a már piacképes, megfelelő palackszámmal és külföldi piacra lépéshez szükséges infrastruktúrával rendelkező borászokat támogassa, de azt is látni kell, hogy a hazai borászatoknak 83 százaléka 3 hektár alatti. „Ez egy történelmi adottság, de ez nem jelenti, hogy a kisebb borászatoknak nincs lehetősége az exportra, mert össze tudnak állni, 4-5-6 borászat tud egy termelői közösséget alkotni és együtt lépni a piacra.” – tette hozzá a kormánybiztos, aki azt is hozzátette, hogy a legexportképesebb hazai bor, még mindig a Tokaji, amely különleges az édes borok piacán:

ez a borvidék egyedülálló történelmi múlttal rendelkezik, Tokajit gyakorlatilag bárhova el lehet adni.

A vörösborok között a kékfrankos és az egri bikavér kifejezetten közkedvelt fajta, míg a fehérboroknál a furmint vált ki nagyobb érdeklődést, de piaconként eltérnek az igények. Dél-Koreában például a mai napig nő az igény a vörösborok iránt, holott a tradicionális bortermelő országokban jellemzően csökken a vörösborok utáni kereslet.

A célországok tekintetében Rókusfalvy Lengyelországot, Németországot, az Egyesült Királyságot és az USA-t emelte ki, de ázsiai országok is a célkeresztben vannak, az eltérő piacokon, pedig eltérő üzenetekkel kell kommunikálni, a csípős ázsiai ízek mellett például az édes Tokajira van igény. Általánosságban azonban szerinte például a vulkanikus talajt fontos kiemelni: a világ szőlőterületeinek mindössze egy százaléka található vulkanikus talajon, amíg Magyarországon ez közel 20. „Olyan kincs van a kezünkben, ami nagyon keveseknek, ezért a több százéves tokaji hagyomány mellett a vulkanikus talaj egy nagyon jó hívószó.”

A hazai piacon is van feladat

Nagy jelentőségű volt a borok reprezentációs adójának eltörlése is, amely arra ösztönzi a vállalatokat, hogy közvetlenül a termelőtől vásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel, vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termékeket adjanak ajándékba a partnereik és más szereplők számára. A Magyar Bormarketing Ügynökség által lefolytatott nem reprezentatív, kérdőíves vélemény-felmérés alapján,

a borászatok 86%-a értékelte pozitívnak a reprezentációs adómentesség bevezetését, 93%-uk szerint pedig ösztönző hatása volt az ünnepi időszakos kereskedelmükre. Azok közül, akik szerint ösztönző hatása volt, az eladásuk átlagosan 19%-kal nőtt az előző év azonos időszakához képest.

A megkérdezett borászatok többsége kommunikációs kampány indítását tervezi az ünnepi időszakra, hogy felhívják a reprezentációs adómentesség tényére, ezáltal a vásárlásra is a figyelmet.

Mészáros Gabriella borakadémikus, nemzetközi borszakértő szerint az eredmények ellenére a karácsony miatti szezonalitás még mindig inkább a pezsgőnél érzékelhető, mintsem a boroknál, a hazai pezsgőkészleteknek a jelentős része még most is a két ünnep között fogy el, de kétségtelen, hogy a borok értékesítésében is tapasztalható némi növekedés. A szezonalitásnál jelentősebb befolyásoló tényezőnek tartja, hogy a fiatalok egyre kevesebb bort fogyasztanak.

A szakértő szerint az általános piaci trendek kevésbé érintik a kisebb, családi borászatokat, ahol néhány hektáron, tudatosan gazdálkodnak, jó minőségő borokat előállítva, ezek többnyire el is tudják adni azokat. A probléma inkább az alsó kategóriás boroknál kezdődik: „Ha összevetjük ezt a kategóriát más, a mi adottságainkkal nagyjából azonos vagy hasonlóval rendelkező bortermelő országokéval, azt látjuk, hogy Portugáliában például a legalsó polcokon is kimondottan jó minőségű, tiszta ízű, megbízható, jól iható borokat lehet megfizethető áron kapni, addig nálunk ezek minősége mind a mai napig kétséges” – mondta Mészáros. Nagyon sok olyan tétel kerül ma is forgalomba, aminek az eredetével nem feltétlenül vagyunk tisztában. Ezek sokszor érkeznek tartálykocsikban olcsón, és ezek a termékek nagyon megnehezítik az alsó szegmensben versenyző termelők dolgát. 

A nagyon jó áron érkező minőségű import borok sem könnyítik meg a hazai szereplők helyzetét, óriási árral szemben kell a magyar termelőknek úszniuk, és a borszakértő szerint egy kicsit sajnos az utóbbi években visszaesett az a trend, hogy a magyar termelőknek a borait fogyasszuk – akár az ünnepek alatt – helyette népszerűek a nagy bortermelők termékei.

Reneszánszukat élik az újra felfedezett, helyi, őshonos szőlőfajták

Az alapvető exportpiacok nem változtak, a szakértő szerint, ha valaki ránéz a statisztikákra, azt látja, hogy mind a mai napig Csehország, Szlovákia áll az élen a magyar borok felvásárlásában. Ennek oka, hogy ezekbe az országokba nagy mennyiségben érkezik a nem palackozott bor.

A palackozott borok ugyanakkor a nagyon jó éttermekben, tehát a gasztronómia legfelső szintjeire is eljutnak, de ez a legkisebb részét képezi a hazai borkínálatnak. Ettől függetlenül elmondható, hogy az utóbbi években itt észrevehető fejlődés tapasztalható, ami a termelők számára egy jó kapaszkodót jelenthet, és nemcsak a szokásos tokaji borok szintjén, de például az egri vörösborok, nevezetesen a bikavér is egyre nagyobb mennyiségben kerül a látókörbe.

vörös bor

A száraz borok közül a furmint szintén jó piacot tudhat magáénak, és megvan az édes boroknak is egy stabil felvevő piaca, de a teljes tokaji édesbor mennyiséget figyelembe véve még van hova fejlődni. „Jó lenne, ha tudatosulna a világon, hogy Tokaj adottságai abszolút egyedülállóak, és ezek a borok tényleg olyanok, amit máshol nem lehet elkészíteni” – tette hozzá Mészáros, aki szerint a valódi potenciál az egyedi, lokális szőlőfajtákban van.

A Nyugat-Európában egyre jellemzőbb alkoholmentesített vagy csökkentett alkohol tartalmú borok egyelőre nem annyira jellemzőek a magyar piacra, főleg, ha a termelői oldalt nézzük, mert ezek előállítása csak a nagyon nagy cégek számára lehetőség, hiszen jelentős anyagi ráfordítást igényel az alkoholmentesítés, vagy az alacsony alkoholtartalmú borok előállítása, amit a kis pincék nem engedhetnek meg maguknak. Ennek közönsége a külföldi trendek alapján a fiatalabb korosztály, ugyanakkor Mészáros szerint azt is figyelembe kell venni, hogy

ha fiatal korban nem tudjuk megtanítani a fiataloknak az igényes, tudatos, tényleg felelősséggel történő borfogyasztást, akkor örökre elveszítjük őket és egy olyan gasztronómiai kultúrának az átörökítését is, amely a Kárpát-medencében több ezer éve elválaszthatatlan az európai embertől.

A cikk megjelenését a Magyar Bormarketing Ügynökség támogatta.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Az AI-fák sem nőnek az égig

A ChatGPT megjelenése óta szinte eszetlenül ömlik a pénz mindenbe, ami mesterséges intelligencia, óriási buborék alakult ki az amerikai részvénypiacon. Azonban bőven megvannak a jelenség... Th

Holdblog

Minden út Szaúd-Arábiába vezet

Nemcsak az USA, az Unió és Kína változott meg az elmúlt 20 évben, de változnak az arab országok is. Ma már olyan területekre érkeznek meg,... The post Minden út Szaúd-Arábiába vezet appeared

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Trump tényleg elindította a vámháborút - Mibe tegyük most a pénzünket?
Díjmentes online előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
GettyImages-111135513 (2) (1)-arany-bika-bull-épület-művészet-szobor-tőzsde