Összeomlott a fél borpiac

Összeomlott a fél borpiac

A prémium borpiac nehéz évet zár, mivel a burgundik és vintage pezsgők ára jelentősen csökkent a kínai kereslet visszaesése és a globális gazdasági bizonytalanság miatt. Az elmúlt évek pandémia okozta bummja után a piac most komoly korrekcióval szembesül.

Öko-innováció a magyar borászatban: Út a fenntarthatóság felé

Öko-innováció a magyar borászatban: Út a fenntarthatóság felé

A globális borágazat egyre nagyobb kihívással szembesül: hogyan lehet az gazdasági növekedést összehangolni a környezeti felelősségvállalással. A vízfogyasztás és vegyszerhasználat csökkentésétől a szén-dioxid-kibocsátás minimalizálásáig a borászok világszerte keresik a fenntartható innováció lehetőségeit. Magyarország, amely híres gazdag borkészítési hagyományairól, szintén nem kivétel. Kutatásunkban azt vizsgáljuk, hogyan alkalmazzák a magyar borászatok az öko-innovációs gyakorlatokat, és  az egyes vállalatok stratégiái miben különböznek egymástól.

Ez a tökéletes céges ajándék: nemcsak a márkát építi, még repiadót sem kell utána fizetni

Ez a tökéletes céges ajándék: nemcsak a márkát építi, még repiadót sem kell utána fizetni

Alig egy év telt el a borok reprezentációs adójáról szóló kormányrendelet életbe lépésétől, amelyben a közvetlenül a termelőtől vásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel, vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termékek mentesülnek a reprezentációs adó fizetési kötelezettsége alól. Az intézkedés meghozta a pozitív hatását, a megkérdezett borászatok tavaly közel 20 százalékos eladásnövekedésről számoltak be, a Magyar Bormarketing Ügynökség pedig idén is nagy várakozással tekint az ünnepi időszakra. A trend egyértelmű: a fogyasztók egyre inkább az alacsonyabb alkoholtartalmú és „buborékos” termékeket keresik, ezért az Ügynökség nyáron nagyszabású kampányt indított a magyar pezsgők és habzóborok népszerűsítésére. Nemcsak Magyarországon, hanem a nemzetközi célpiacokon, Dél-Koreában, Kínában és az Egyesült Királyságban is különböző aktivitásokon keresztül növeli a magyar bor láthatóságát. A Portfolio Rókusfalvy Pált, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztost kérdezte a borajándékozásról, mint vállalati identitásformáló eszközről, a magyar bor külföldi megítéléséről, illetve a natúrborokban, pét-natokban rejlő lehetőségekről.

20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl

20 éves Magyarország egyik legkedveltebb üzletlánca, a Lidl

A Lidl Magyarország 2004. november 18-án nyitotta meg első 12 üzletét Magyarországon, többek között Szegeden, Tapolcán, Békéscsabán és Keszthelyen. Az üzletlánc gyorsan növekvő népszerűségét mutatja, hogy a következő évben már 50 üzlettel rendelkezett országszerte, jelenleg pedig 210 áruházzal, 4 logisztikai központtal és közel 10 ezer munkavállalóval van jelen az országban, akik közül több mint százan a kezdetektől fogva a cégnél dolgoznak.

Úgy tűnik, kezdenek kijózanodni a magyarok

Úgy tűnik, kezdenek kijózanodni a magyarok

Magyarországon az alkoholizmus népbetegség, így elsőre furcsa lehet a tény: az elmúlt években folyamatosan csökkent az alkoholfogyasztás. Bár a költések nőnek, ennek az üteme nem éri el a szeszek inflációjának mértékét. A forgalom mérséklődése látszik abból is, hogy mennyi ital után fizetik meg a jövedéki adót.

Rákaptak külföldön a magyar borokra

Rákaptak külföldön a magyar borokra

Január eleje és július vége között a borászok 5 százalékkal többet kértek a borokért, mint egy évvel korábban. Így átlagosan 30,1 ezer forintot kaptak egy hektoliter borért a termelők, ami literenként 301 forintot jelent – írja a Világgazdaság.  

Jóval csúnyább az inflációs kép, mint ami első blikkre látszik

Jóval csúnyább az inflációs kép, mint ami első blikkre látszik

Már meghallgatható a Portfolio Checklist keddi adása. A mai műsorban a reggel közzétett augusztusi inflációs mutatókkal és a headline adat mögötti folyamatokkal foglalkoztunk. Vendégünk volt Trippon Mariann, a CIB Bank vezető makrogazdasági elemzője. A műsor második részében azt a kérdést jártuk körbe, hogy milyen nyara volt idén a magyar borágazatnak, és persze, hogy milyen lesz a 2024-es évjáratú bor. Erről Braunmüller Lajost, az Agrárszektor főszerkesztőjét kérdeztük.

Autópályától dűlőútig: megnéztük, hogy veszi fel a versenyt egy feltörekvő egri pincészet a legnagyobbakkal

Autópályától dűlőútig: megnéztük, hogy veszi fel a versenyt egy feltörekvő egri pincészet a legnagyobbakkal

A hazai szőlészeti és borászati ágazatban a generációváltás gőzerővel zajlik, ugyanakkor az agrárium más szegmenseihez hasonlóan a pályát egyre kevesebben folytatják, akik viszont igen, azok határozott koncepció mentén képzelik el a pincészetük, és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások fejlesztését. Gombamód szaporodnak a bio- és natúrborokkal foglalkozó apró borászatok, amelyek jórészt szerelemprojektnek indulnak, de egy idő után elengedhetetlen a bizonyos fokú professzionalizálódás. Egy biztos: megfelelő géppark nélkül nem lehet hatékonyan termelni és értékesíteni, ezért szükség van olyan multifunkcionális járműre, amely nem riad vissza a traktornyomos dűlőutaktól és a borosrekeszektől sem, de a sales tevékenységben is hatékonyan részt tud venni. Az Egri borvidék egyik feltörekvő pincészetét, a Havas és Tímár Pincészetet egy Suzuki Vitarával látogattuk meg.

Megdöbbentő kutatás: a dinók kihalása lehet a felelős az emberiség borfogyasztásáért

Megdöbbentő kutatás: a dinók kihalása lehet a felelős az emberiség borfogyasztásáért

Amikor a több millió éve bekövetkezett nagy kihalásra gondolunk, akkor először talán mindenkinek a Földet akkoriban benépesítő dinoszauruszok eltűnése jut eszébe. Pedig a kataklizma a növényvilágot is jelentősen megváltoztatta. Egy friss kutatás szerint többek között a mai borászat megszületését is az akkor végbemenő ökológiai változások tették lehetővé, ugyanis fontos szerepet játszottak a szőlőfajok elterjedésében - szemlézte a tanulmányt az IFL Science.

Navracsics Tibor: legyen a Kéknyelű hungarikum

Navracsics Tibor: legyen a Kéknyelű hungarikum

A hungarikum bizottság tárgyalta a Badacsonyi szőlőhegy szövetség és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem MATE közös beadványát, amely azt célozta, hogy a Badacsonyi Kéknyelű kerüljön be a hungariumok gyűjteményébe - derül ki abból a videóból, amelyet Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter töltött fel a Facebookra.

Ez az áruházlánc egymaga értékesíti a teljes magyar bortermelés közel tizedét

Ez az áruházlánc egymaga értékesíti a teljes magyar bortermelés közel tizedét

Nincs könnyű helyzetben az európai borágazat, a csökkenő borfogyasztás és az újvilági borok térnyerése egyre nagyobb versenyre készteti a hagyományos bortermelő országokat, így Magyarországot is. A klímaváltozás hatásai egyelőre szinte beláthatatlanok, a szőlőtermelés ökológiai határa is egyre északabbra húzódik, amit mi sem mutat jobban, mint hogy Kanada, az Egyesült Királyság vagy Svédország is belépett a globális szereplők közé. A hazai boreladások tavaly vegyes képet mutattak, mennyiségben és értékesítési árakban is emelkedtek az előző évhez képest. A borexport mennyisége viszont 17 százalékkal csökkent, és értékben is visszaesett 11 százalékkal, 31,4 milliárd forintra. A kiszámíthatatlan nemzetközi piaci körülmények miatt a hazai borászatok jövedelmezőségének hosszútávú biztosításában nagy segítség lehet egy olyan nemzetközi áruházlánc, mint a Lidl, amely az elmúlt években 17 országba juttatta el a magyar palackos borokat, és a hazai piacon is az egyik legnagyobb forgalmazónak számít. Az elmúlt 10 évben 200 millió palack magyar bort értékesített, amellyel 90 milliárd forint realizálódott a beszállítóknál. A magyar borok elsősorban Csehország, Németország, az Egyesült Királyság és Lengyelország áruházainak polcain találnak gazdára, az eladási statisztikákból pedig az is kiderül, hogy az Egri Bikavér kezdi visszanyerni a megérdemelt hírnevét.

Már a földeken fáj, hogy nem iszunk eleget

Már a földeken fáj, hogy nem iszunk eleget

Már a legjobb hazai borvidékeken is egyre gyakoribb látvány, hogy megműveletlenül hagyják szőlőiket a gazdák. Ez nemcsak szomorú látlelet a szektor állapotáról, de kifejezetten veszélyes is, mivel a nem gondozott szőlőtől néhány év után érdemi termést nem lehet várni. A Portfolio Checklist mai adásában ezzel az egy témával foglalkoztunk, Braunmüller Lajost, az Agrárszektor főszerkesztőjét egyebek mellett arról kérdeztük, hogy milyen piaci dinamikák vezettek a kialakult helyzethez, merre lenne a kiút, és hogy mi köze van ennek az egésznek az újvilági borokhoz. A Portfolio podcastjeiben kiemelten foglalkozunk a hazai borpiaccal, a Rókusfalvy Pál barmarketingért felelős kormánybiztossal készült interjúnk itt, Héja Csabával, az MBH Bank vezető elemzőjével készített adásunkat pedig itt érhető el.

Kína lehet a magyar borexport egyik legfontosabb célországa

Kína lehet a magyar borexport egyik legfontosabb célországa

A külföldi terjeszkedésben, az aktív exportpiaci megjelenésben látják a magyar borágazat fejlődési lehetőségeit a Magyar Bormarketing Ügynökségnél: a szervezet szerdai sajtótájékoztatóján az elmúlt év exporttevékenységéről, illetve 2024 első félévének kiemelt nemzetközi projektjeiről is beszámoltak.

Új stratégia alapján építenék újra a magyar bor nemzetközi hírnevét

Új stratégia alapján építenék újra a magyar bor nemzetközi hírnevét

2022 nyarán nevezték ki nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosnak Rókusfalvy Pál borászt, kommunikációs szakembert, korábbi rádiós és televíziós műsorvezetőt. A hazai borágazat ismerői szerint a feladat könnyűnek semmiképp sem nevezhető: az elmúlt évtizedekben több próbálkozással találkozhattunk már, stratégiák születtek és tűntek el szinte nyomtalanul, miközben sokszor még borrégiókon belül sincs egységes marketing, a pincészetek jóval kisebb kérdésekben sem jutnak egységes álláspontra.

Részletes keresés
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Érdekes időpontban kaphatnak
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.