Magyarországon az alkoholizmus népbetegség, így elsőre furcsa lehet a tény: az elmúlt években folyamatosan csökkent az alkoholfogyasztás. Bár a költések nőnek, ennek az üteme nem éri el a szeszek inflációjának mértékét. A forgalom mérséklődése látszik abból is, hogy mennyi ital után fizetik meg a jövedéki adót.
Január eleje és július vége között a borászok 5 százalékkal többet kértek a borokért, mint egy évvel korábban. Így átlagosan 30,1 ezer forintot kaptak egy hektoliter borért a termelők, ami literenként 301 forintot jelent – írja a Világgazdaság.
Már meghallgatható a Portfolio Checklist keddi adása. A mai műsorban a reggel közzétett augusztusi inflációs mutatókkal és a headline adat mögötti folyamatokkal foglalkoztunk. Vendégünk volt Trippon Mariann, a CIB Bank vezető makrogazdasági elemzője. A műsor második részében azt a kérdést jártuk körbe, hogy milyen nyara volt idén a magyar borágazatnak, és persze, hogy milyen lesz a 2024-es évjáratú bor. Erről Braunmüller Lajost, az Agrárszektor főszerkesztőjét kérdeztük.
A hazai szőlészeti és borászati ágazatban a generációváltás gőzerővel zajlik, ugyanakkor az agrárium más szegmenseihez hasonlóan a pályát egyre kevesebben folytatják, akik viszont igen, azok határozott koncepció mentén képzelik el a pincészetük, és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások fejlesztését. Gombamód szaporodnak a bio- és natúrborokkal foglalkozó apró borászatok, amelyek jórészt szerelemprojektnek indulnak, de egy idő után elengedhetetlen a bizonyos fokú professzionalizálódás. Egy biztos: megfelelő géppark nélkül nem lehet hatékonyan termelni és értékesíteni, ezért szükség van olyan multifunkcionális járműre, amely nem riad vissza a traktornyomos dűlőutaktól és a borosrekeszektől sem, de a sales tevékenységben is hatékonyan részt tud venni. Az Egri borvidék egyik feltörekvő pincészetét, a Havas és Tímár Pincészetet egy Suzuki Vitarával látogattuk meg.
Amikor a több millió éve bekövetkezett nagy kihalásra gondolunk, akkor először talán mindenkinek a Földet akkoriban benépesítő dinoszauruszok eltűnése jut eszébe. Pedig a kataklizma a növényvilágot is jelentősen megváltoztatta. Egy friss kutatás szerint többek között a mai borászat megszületését is az akkor végbemenő ökológiai változások tették lehetővé, ugyanis fontos szerepet játszottak a szőlőfajok elterjedésében - szemlézte a tanulmányt az IFL Science.
A hungarikum bizottság tárgyalta a Badacsonyi szőlőhegy szövetség és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem MATE közös beadványát, amely azt célozta, hogy a Badacsonyi Kéknyelű kerüljön be a hungariumok gyűjteményébe - derül ki abból a videóból, amelyet Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter töltött fel a Facebookra.
Nincs könnyű helyzetben az európai borágazat, a csökkenő borfogyasztás és az újvilági borok térnyerése egyre nagyobb versenyre készteti a hagyományos bortermelő országokat, így Magyarországot is. A klímaváltozás hatásai egyelőre szinte beláthatatlanok, a szőlőtermelés ökológiai határa is egyre északabbra húzódik, amit mi sem mutat jobban, mint hogy Kanada, az Egyesült Királyság vagy Svédország is belépett a globális szereplők közé. A hazai boreladások tavaly vegyes képet mutattak, mennyiségben és értékesítési árakban is emelkedtek az előző évhez képest. A borexport mennyisége viszont 17 százalékkal csökkent, és értékben is visszaesett 11 százalékkal, 31,4 milliárd forintra. A kiszámíthatatlan nemzetközi piaci körülmények miatt a hazai borászatok jövedelmezőségének hosszútávú biztosításában nagy segítség lehet egy olyan nemzetközi áruházlánc, mint a Lidl, amely az elmúlt években 17 országba juttatta el a magyar palackos borokat, és a hazai piacon is az egyik legnagyobb forgalmazónak számít. Az elmúlt 10 évben 200 millió palack magyar bort értékesített, amellyel 90 milliárd forint realizálódott a beszállítóknál. A magyar borok elsősorban Csehország, Németország, az Egyesült Királyság és Lengyelország áruházainak polcain találnak gazdára, az eladási statisztikákból pedig az is kiderül, hogy az Egri Bikavér kezdi visszanyerni a megérdemelt hírnevét.
Már a legjobb hazai borvidékeken is egyre gyakoribb látvány, hogy megműveletlenül hagyják szőlőiket a gazdák. Ez nemcsak szomorú látlelet a szektor állapotáról, de kifejezetten veszélyes is, mivel a nem gondozott szőlőtől néhány év után érdemi termést nem lehet várni. A Portfolio Checklist mai adásában ezzel az egy témával foglalkoztunk, Braunmüller Lajost, az Agrárszektor főszerkesztőjét egyebek mellett arról kérdeztük, hogy milyen piaci dinamikák vezettek a kialakult helyzethez, merre lenne a kiút, és hogy mi köze van ennek az egésznek az újvilági borokhoz. A Portfolio podcastjeiben kiemelten foglalkozunk a hazai borpiaccal, a Rókusfalvy Pál barmarketingért felelős kormánybiztossal készült interjúnk itt, Héja Csabával, az MBH Bank vezető elemzőjével készített adásunkat pedig itt érhető el.
Egy olasz étterem egy üveg bort ajándékoz azoknak a vendégeknek, akik leadják a telefonjukat a bejáratnál, és inkább az egymással való beszélgetés mellett döntenek – írja a brit The Guardian.
A külföldi terjeszkedésben, az aktív exportpiaci megjelenésben látják a magyar borágazat fejlődési lehetőségeit a Magyar Bormarketing Ügynökségnél: a szervezet szerdai sajtótájékoztatóján az elmúlt év exporttevékenységéről, illetve 2024 első félévének kiemelt nemzetközi projektjeiről is beszámoltak.
2022 nyarán nevezték ki nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztosnak Rókusfalvy Pál borászt, kommunikációs szakembert, korábbi rádiós és televíziós műsorvezetőt. A hazai borágazat ismerői szerint a feladat könnyűnek semmiképp sem nevezhető: az elmúlt évtizedekben több próbálkozással találkozhattunk már, stratégiák születtek és tűntek el szinte nyomtalanul, miközben sokszor még borrégiókon belül sincs egységes marketing, a pincészetek jóval kisebb kérdésekben sem jutnak egységes álláspontra.
Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) jelentése szerint tavaly jelentősen emelkedtek a belföldön termelt borok árai, ám az exportpiaci áremelkedés továbbra is mérsékelt maradt.
Az Aldi megnyerte a brit legfelsőbb bíróságon azt a védjegypert, amelyet a Thatchers nevű italgyártó indított a diszkont ellen. A vád az volt, hogy a diszkont lemásolta az egyik terméküket, egy almabort - írja a Retail Gazette.
A befektetők egyre inkább érdeklődnek a portfóliójuk diverzifikálása tekintetében a minőségi borok iránt, amelyek ára közel 150 százalékkal emelkedett az elmúlt évtizedben. Nagyon más világról van szó, mint a hagyományos tőzsdei befektetéseknél, jelentősen eltérő döntéshozatali procedúrával. Mégis, az érdeklődés nőttön nő a befektetési jellegű, minőségi borok iránt és ezt a hozamok is alátámasztják.
A világ bortermelése idén 60 éve a legalacsonyabb lehet a déli féltekén és néhány vezető európai országban visszaeső termelés miatt - közölte a Nemzetközi Szőlészeti és Borászati Szervezet (OIV) kedden első becslésként.
A magyar bor „sztoriját” kellene megtalálni ahhoz, hogy a hazai pincészetek sikerrel szerepeljenek az exportpiacokon, és magasabb árakat tudjanak elérni az értékesítés során – mondta el Héjja Csaba, az MBH Bank Agrár és Élelmiszeripari Üzletágának stratégiai elemzője az Alapvetés Podcastban.
2 éven belül meg is érkezhetnek az első példányok.
Szökevényként tartották számon Rijádban.
Intenzív szakaszában van a háború.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?