A pénztármentes technológia lényege, hogy a hagyományos kasszákat teljesen kiváltja egy automatizált rendszer, amely érzékeli a levett termékeket és automatikusan számlázza azokat. Ez azonban nem jelenti az emberi munkaerő teljes kiváltását, hiszen továbbra is szükség van személyzetre az árufeltöltéshez és a vásárlók kiszolgálásához.
Az első ilyen üzletet az Amazon nyitotta 2018-ban, azóta pedig dinamikusan terjed a technológia. Az előrejelzések szerint 2027-re már több mint 12 ezer pénztármentes bolt működhet világszerte. A Kende Retail a kínai Cloudpick technológiáját alkalmazza, amely kamerákkal és súlyérzékelő polcokkal követi nyomon a vásárlásokat.
A rendszer különösen hatékony a kisebb, 20-80 négyzetméteres üzletekben, ahol a vásárlók gyorsan, sorban állás nélkül intézhetik bevásárlásaikat.
A technológia előnye a hagyományos önkiszolgáló kasszákkal szemben, hogy nem igényel külön szkennelést vagy fizetési műveletet - a vásárló egyszerűen besétál, elveszi a termékeket és távozik.
A Kende Retail jelenleg két fő területen tevékenykedik: meglévő üzletek automatizálásával és új, önálló egységek létrehozásával foglalkozik. Jelentős partnereik között található a Coca-Cola, amely 29 országban tervezi bevezetni a technológiát, valamint az Auchan, amely hamarosan mobil üzletet nyit a Bikás parkban.
Kende Gábor, a Kende Retail vezetője a Pénzcentrumnak kiemelte:
Egy átlagos ember élete során körülbelül két évet tölt el sorban állással – a közértben, a gyógyszertárban, a benzinkúton. Pedig ezt az időt sokkal hasznosabban is el lehetne tölteni. A mi boltjainkban például az első nyitásunkkor 9 másodperc alatt végbement egy vásárlás.
A technológia nemcsak a vásárlási élményt javítja, de segíthet a bolti lopások visszaszorításában is, mivel minden vásárlónak azonosítania kell magát a belépéskor. Emellett megoldást jelenthet a kistelepülések ellátására is, ahol a hagyományos boltok működtetése gazdaságilag nem fenntartható.
A sajátos üzleti modellről a Kende Retail szakértője személyesen is megosztja tapasztalatait az április 2-i Retail Day 2025 rendezvényen, ahol a szektort érintő legizgalmasabb kérdések kerülnek terítékre az online és fizikai vásárlásoktól a logisztikán át a PR és marketing szempontokig.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images