Nem csak zöld, jobban megéri a karbonsemleges termék
Gazdaság

Nem csak zöld, jobban megéri a karbonsemleges termék

Portfolio
Elsőre bonyolultnak tűnhet az a több lépésből álló folyamat, amelynek során karbonsemleges terméket tud felmutatni egy cég, a vállalásokhoz kapcsolódó előnyök ugyanakkor egyre inkább szembetűnőek. A megfelelő felmérés hozzásegíthet a hatékonytalansági pontok azonosításához, a cég ezek javításával költségkímélőbb üzemmódra állhat át. Az egyre szigorúbb szabályozási környezetben ez végső soron kevesebb közterhet is jelent a vállalatnak, ráadásul a fogyasztók egyre inkább elvárják és előnyben részesítik a fenntarthatóbb termékeket a piacon.

Az elmúlt évtizedekben a globális gazdasági növekedés egybeesett a népesség és a fogyasztás gyors emelkedésével. Az erősödő középosztály és a szegénységből kikerülő emberek számának növekedésével ez a tendencia várhatóan csak folytatódni fog. Ennek eredményeképpen a vállalatok elkezdtek lépéseket tenni annak érdekében, hogy a fogyasztóknak több információt nyújtsanak a termékekről és azok történetéről -

egyrészt, hogy a tudatos fogyasztóknak segítsenek jobb döntéseket hozni, másrészt azért, hogy emeljék a vállalat társadalmi felelősségvállalását és megkülönböztessék magukat a versenytársaktól.

Az egyik kialakulóban lévő trend a termékek vagy szolgáltatások ökocímkézése. Ez a megfelelőségi címkézéstől kezdve a biotermékek hangsúlyozásán át a termék éghajlati lábnyomának bemutatásáig terjed. Az ökocímkeindex szerint ma világszerte mintegy félezer ilyen jellegű megjelölést használnak.

Mitől karbonsemleges?

A címkézésben egyre gyakoribbá váló trend a termékek széndioxid-semleges, klímasemleges vagy széndioxid-kompenzált jelölése.

Joggal merül fel a kérdés, hogy mi is az a karbonsemleges termék és hogyan érdemli ki egy produktum ezt a címkét.

A karbonsemleges termék teljes életciklusa során keletkezett kibocsátásokat nemzetközileg elismert módszertannal mérik. Ezek a termékek  világos kibocsátás-csökkentési stratégiával és ütemtervvel rendelkeznek a negatív éghajlati hatás mérséklésére. Ilyenek továbbá azok a termékek, amelynek kibocsátását végül széndioxid-kibocsátási egységekkel kompenzálják.

Hiteles szabvány

Ahhoz, hogy mindez hiteles legyen, ne érhesse a ház elejét a manapság gyakran hangoztatott zöldrefestés vádja, érdemes figyelemmel kísérni egy termék karbonsemlegesnek nyilvánításának folyamatát. A kérdéssel foglalkozó Strive tanácsadó és tanúsító cégnél a British Standard Institute PAS2060 széndioxid-kezelési szabványt követik, amely egységes intézkedés- és követelményrendszert határoz meg a karbonsemlegesség bizonyítására – mondta el a Portfolio-nak Alexandra Petrujinschi a Strive Karbon- és Megújuló Tanúsítvány Tanácsadója.

A szakértő kifejtette: vannak bizonyos kulcsfontosságú lépések, amelyeket követni kell egy adott termék vagy termékcsoport karbonsemlegességének bizonyítása során. Az adott terméken el kell végezni egy ún. életciklus-értékelést (LCA), amely a különböző létszakaszokban keletkező kibocsátások részletes feltérképezését jelenti. A kibocsátási körök feltérképezése mélyreható ismereteket nyújt a termékről, melynek révén fel lehet tárni a termék potenciális kibocsátási gócpontjait.

Ezt követi egy részletes terv kidolgozása, amely valódi és hiteles intézkedésekkel fogja csökkenteni az egyes létszakaszok kibocsátásait.

Ennek eredményeképpen a folyamatot követő vállalatok jobban megértik a termék életciklusa során keletkező lábnyomukat, egyértelmű és mérhető lépéseket tesznek a lábnyom csökkentése érdekében, és teljes felelősséget vállalnak a termék lábnyomáért azáltal, hogy kompenzálják az összes olyan maradék kibocsátást, amelyet még nem tudtak mérsékelni.

Lépésről lépésre

A folyamat első lépése a mérés, amelyet a kibocsátás-csökkentés, majd a kiegyenlítés és végül a kommunikáció követ

– foglalja össze Francois Aze, a Strive Fenntarthatósági Tanácsadás menedzsere. A szakértő hozzátette: a vállalatoknak kezdetben a karbonlábnyom mérésével kell kezdeniük, a fenntarthatósági stratégia második pillére pedig a kibocsátás csökkentése. A cégeknek ennek során el kell készíteniük és jelenteniük kell az üvegházhatású gázok alapleltárát, meg kell határozniuk a csökkentési lehetőségeket és az ehhez kapcsolódó számszerűsített célokat. Az előrehaladást folyamatosan nyomon kell követni. Miután minden kibocsátáscsökkentő intézkedést végrehajtottak, az elkerülhetetlen üvegházhatású gázok kibocsátását a kibocsátást csökkentő projektekbe való beruházással lehet kompenzálni.

Világos előnyök

Az elsőre komplikáltnak tűnő folyamat hosszútávon komoly előnyökkel jár az érintett cégek számára.. „Az életciklushoz és az értéklánchoz kapcsolódó kibocsátások mérése és elemzése során a vállalatok gyakran feltárják a potenciális forró pontokat és a működés optimalizálásának lehetőségeit.

Ez jelentős megtakarításokat eredményezhet a szállítás, az energiafelhasználás, a termelés és egyéb közvetlen vagy közvetett költségek terén.

Emellett egyre több „a szennyező fizet” mechanizmus kerül bevezetésre. Így a szén-dioxid-semleges termékek egyértelműen versenyképesebbek a nem fenntartható termékekhez képest” – mondta el Alexandra Petrujinschi.

A széndioxid-árképzés szempontja azért fontos, mert így a vállalatnak jó pénzügyi motivációja van arra, hogy évről évre csökkentse termékei kibocsátását

– tette hozzá.

A szakértő szerint a gyártási költségek mellett az értékesítésben is egyre nagyobb  szerepet játszik a karbonsemleges termékek előtérbe kerülése. „A Green Print által készített és a Sustainable Brands által közzétett második Business of Sustainability Index szerint a megkérdezett amerikai fogyasztók 66 százaléka és a fiatal amerikai felnőttek (18-34 évesek) 80 százaléka hajlandó többet fizetni a fenntartható termékekért a kevésbé fenntartható versenytársakkal szemben.”

A cikk megjelenését a Strive támogatta.

Fotó: Getty Images

Kiszámoló

Unit linked biztosítások

Sok témáról nem írok, mert írtam már sokszor. Azonban gyakran kiderül, hogy utoljára akár hét-nyolc éve írtam, ezért újra elő kell venni egy-egy témát. Ilyen a unit linked biztosítás is,

Holdblog

Donald, WTF?!

Az összes vámháborús verzió közül ez volt talán a legdurvább, főleg amiatt, hogy milyen piaci reakció érkezett rá. A HAH különkiadásában Zsolt Móricz Danival és... The post Donald, WTF?!

Összkép

A magyar nagyravágyás természetéről

Mi magyarok mindig a pohár üres felét vesszük észre. Ha valamiben nem vagyunk az élen, kudarcként éljük meg. Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet hasznunkra ez az önmarcangoló hozáállás? Krit

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nyakunkon az újabb
Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet