A részletes nyugdíjadatok megszerzése érdekében ismét beperli az Államkincstárt a költségvetési szakértő
Gazdaság

A részletes nyugdíjadatok megszerzése érdekében ismét beperli az Államkincstárt a költségvetési szakértő

Március közepén pert indított a Magyar Államkincstár (MÁK) ellen Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest vezetője, miután a MÁK elutasította közérdekű adatigénylését az idei évben folyósított nyugdíjak és nyugdíjszerű ellátások részletes adatait illetően. A kutató 2023-ban, illetve 2024-ben is beperelte már a MÁK-ot ugyanezen adatok közreadásának elutasítása miatt, csak akkor a 2017-2022, illetve 2023-2024 közötti időszakra vonatkozó információk ügyében. A közgazdász mindkét pert megnyerte, vagyis végül megkapta a kért adatokat, így most is arra lehet számítani, hogy hozzájut a középtávú makrogazdasági és költségvetési pályát bemutató elemzéséhez (technikai kivetítéshez) szükséges információkhoz. Romhányi Balázs adatigényléseinek sorozatos elutasítása a kutató szerint megerősíti az egyes országok költségvetésének átláthatóságát vizsgáló Open Budget Survey nemzetközi felmérés Magyarországgal kapcsolatos legfrissebb, tavalyi eredményét, miszerint hazánk a vizsgált 125 országból álló rangsor 100. helyére esett vissza, ami a régió országai között a legrosszabb helyezésnek számít.

Január 29-én közérdekű adatigénylés keretében (a KiMitTud adatigénylő rendszeren keresztül) az alábbi nyugdíjadatokat kérte ki Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest vezetője a Magyar Államkincstártól (MÁK):

  • az idei évben az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) által folyósított nyugdíjak és nyugdíjszerű ellátások részletes adatai (létszám és átlagösszeg) nemenként, születési évenként, járásonként és ellátástípusonként (lehetőség szerint e dimenziók kereszttábláit is beleértve) oly módon, hogy a nyugdíjprémiumot, az Erzsébet-utalványokat külön ellátásként jelenítsék meg.

A MÁK február 21-i válaszában elutasította az adatkérést arra hivatkozva, hogy a Kincsár az érintett adatokat „a kért formában nem kezeli”, és azok „előállítására nem kötelezhető”. Továbbá a MÁK azt is közölte, hogy „nem köteles adatgyűjtésre, illetve az általa kezelt adatok összevetése útján új, minőségileg más adat, adatsor előállítására”.

Már két pert megnyert a kutató

A MÁK válasza annyiban meglepőnek tekinthető, hogy Romhányi Balázs ugyanezen nyugdíjadatok kapcsán – csak más-más időszakokra (2017-2022, illetve 2023-2024) vonatkozóan – 2023-ban és 2024-ben is közérdekű adatigénylést nyújtott be a Kincstár felé,

majd az adatkérések elutasítása után (amelyek indoklása megegyezett a mostani adatkérés-elutasításéval) a kutató bírósághoz fordult, amely pereket meg is nyerte, így a MÁK végül kénytelen volt kiadni a kért adatokat a kutatónak 2024 februárjában, illetve 2025 januárjában.

A közgazdász a mostani adatigénylés-elutasítás után is pert indított az Államkincstár ellen, a március közepén benyújtott kereset kimenetele az előző két per alapján várhatóan ismét az lehet, hogy a MÁK-nak ki kell adnia a kért adatokat. (Az eddigi két perben – és a pár hete beadott újabb keresetben – a K-Monitor Közhasznú Egyesület képviselte/képviseli Romhányi Balázst.)

Romhányi Balázs MÁK-hoz benyújtott január végi adatigénylésében az idei évre vonatkozó részletes nyugdíjadatok mellett a központi és önkormányzati költségvetési szervek 12. havi időközi költségvetési jelentéseit is kikérte a 2018-2024 közötti időszakra szólóan, amely adatok kiadását szintén elutasította a Kincstár, és amely ügyben szintén bírósághoz fordult a közgazdász.

Romhányi Balázs a nyugdíjadatok ügyében csak azután fordult 2023-ban először bírósághoz, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) kezdeményezett vizsgálata – amelyet a 2021 végi adatigénylésének elutasítása után tett meg, amikor a MÁK-tól a 2017-2021 közötti részletes nyugdíjadatokat kérte ki – azzal az eredménnyel zárult, hogy

a NAIH közölte: a kutató bírósághoz fordulhat az adatok megszerzése érdekében.

A NAIH egy éven át tartó vizsgálata során ugyanis megállapította, hogy a kutató által kért „adatok elektronikusan rendelkezésre állnak, a kezelt adatokon túlmenően új, minőségileg más adat, következtetés, magyarázó anyag előállítása nem szükséges az adatigénylés teljesítéséhez”. A NAIH arra jutott, hogy „az adatok meghatározott szempontok szerinti lekérdezésére és táblázatba rendezésére vonatkozó igénynek a MÁK köteles eleget tenni”.

A NAIH a vizsgálat keretében egyben fel is szólította a MÁK-ot a kért adatok haladéktalan megküldésére. Miután az Államkincstár a felszólításnak nem tett eleget, így a NAIH azt közölte Romhányi Balázzsal, hogy mivel a „Kincstár álláspontjának megváltoztatására nincsen kilátás”, az információszabadságról szóló törvény alapján a kutató bírósághoz fordulhat.

Ezt a közgazdász meg is tette, a bíróság pedig mind a 2017-2022, mind a 2023-2024 közötti időszak részletes nyugdíjadataira vonatkozó kérelemnél a NAIH álláspontjához hasonlóan kimondta, hogy

az igényelt adatkérés teljesítése során minőségileg új adat előállítására nem kerül sor, így a MÁK a kért adatok tekintetében adatkezelőnek minősül, és ki kell adnia a kért adatokat.

Továbbá a bíróság azt is megállapította, hogy a MÁK 2017 júliusában, a Közgazdaságtudományi Intézet egyik kutatójának adatigénylésére válaszul eltérő időszakra vonatkozóan, de azonos adatokat küldött meg, mint amelyeket Romhányi Balázs is kért.  

Az első két pernél a MÁK a Fővárosi Törvényszék által a Kincstárral szemben meghozott elsőfokú ítélet után mindkétszer fellebbezést nyújtott be a Fővárosi Ítélőtáblához, amelyeket szintén elvesztett, így a négy (2-2 elsőfokú, illetve másodfokú) ítélet keretében összesen közel 650 ezer forint perköltséget is meg kellett fizetnie.

Az adatigényléstől az adatok megszerzéséig
A kért nyugdíjadatok időszaka Az adatigénylés folyamatának időpontjai Az adatigénylés lépései
2017-2021    
  2021.12.03. Adatigénylés benyújtása
  2023.12.21. A válaszra adott határidő-hosszabbítás 45 napra
  2022.01.18. Adatkérés elutasítása
  2022.01.15. NAIH-vizsgálat kezdeményezése
  2023.01.16. NAIH-vizsgálat lezárulta
2017-2022    
  2023.06.14. Adatigénylés benyújtása
  2023.06.29. Adatkérés elutasítása
  2023.07.31. Bírósági kereset benyújtása
  2023.08.25. Elsőfokú ítélet
  2023.09.25. A MÁK fellebbezése
  2023.11.28. Másodfokú ítélet 
  2024.02.28. Adatok megküldése
2023-2024    
  2024.05.06. Adatigénylés benyújtása
  2024.05.28. Adatkérés elutasítása
  2024.06.20. Bírósági kereset benyújtása
  2024.08.02. Elsőfokú ítélet
  2024.08.15. A MÁK fellebbezése
  2024.12.12. Másodfokú ítélet
  2025.01.28. Adatok megküldése
2025    
  2025.01.29. Adatigénylés benyújtása
  2025.02.21. Adatkérés elutasítása
  2025.03.14. Bírósági kereset benyújtása
 

Nem mindegy, milyen adattal számolnak

A részletes nyugdíjadatokra vonatkozó újabb közérdekű adatigénylésének elutasítása után március közepén már harmadszorra bírósághoz forduló Romhányi Balázs a Portfolio-nak elmondta: a kért információk valójában egyszerű adatok, csak valamivel részletesebbek annál, mint ami a szokásos hivatalos publikációkból kiderül.

Ezekre van szükség például egy többéves horizontra vonatkozó költségvetési előrejelzéshez, vagy a nyugdíjrendszer lehetséges reformjairól szóló elemzéshez

– magyarázta a kutató.

„Ha 2025-re ki akarjuk számolni, hogy mennyit fog fizetni a tb öregségi nyugdíj címén, akkor két lehetőségünk van. Az egyik, hogy vesszük a KSH által 2024-re publikált összesített adatot (összes öregségi nyugdíjas létszáma szorozva az átlagos öregségi nyugdíj összegével), és azt indexáljuk a várható inflációval. Az új nyugdíjasok és a meghaltak számának (egymással ellentétes, de nem egyenlő) hatását pedig a korábbi évek átlaga alapján becsüljük meg. 2025-re ezzel a módszerrel kb. 5750 milliárd forint jön ki” – mondta a költségvetési szakértő.

A másik – az adatigénylés keretében megkért részletesebb adatokra támaszkodó – módszer esetében viszont minden egyes korosztályra külön ki lehet számolni az átlagos ellátásokat (az idei költségvetésben a kormány által eredetileg számolt 3,2%-os inflációval indexálva, amely kapcsán nemrég jelentették be, hogy a kormány 2025-re vonatkozó inflációs várakozása 4,5%-ra módosult) és a halálozási rátát. Ekkor már csak az új nyugdíjasok ellátását kell becsülni (nem inflációval, hanem bérindexszel növelve). Ezzel a módszerrel – felhasználva a MÁK-tól tavaly kiperelt részletes adatokat – már 6000 milliárd forint jön ki, ami sokkal közelebb van a (szintén 3,2%-os inflációval) tervezett 5956 milliárd forintos kiadási tételhez (beleszámítva nem csak a korhatár felettiek öregségi ellátását, hanem a Nők40-et és a 13. havi nyugdíj összegét is).

„Az első és a második módszer keretében történő számítás eredményében megmutatkozó mintegy 250 milliárd forintos eltérés ugyan még 5%-át sem teszi ki a teljes összegnek, sőt nem kizárt, hogy ekkora mellélövés már magában az inflációban lesz idén, de a KSH nemzeti adólistája szerint a 2023-ban hatályos 72 különféle adó- és járulékfajta közül 62 nem érte el egyenként a 250 milliárd forintnyi összeget, a legkisebb 28 adófajta pedig összesen nem teszi ki ezt a mértéket” – indokolta a kutató, miért van szükség a részletesebb adatokon alapuló elemzésre.

Ha például a Költségvetési Tanácsnak kellene rendesen utána számolnia a költségvetési terveknek, akkor a szóban forgó részletes adatok nélkül nagyjából kár is lenne hozzáfognia

– jegyezte meg Romhányi Balázs.

Sokáig nem volt gond

A közérdekű adatigénylés keretében kért nyugdíjadatokkal kapcsolatban a – 2009-ben felállított Költségvetési Tanács elemzői stábját létrehozó, azt annak 2010 végi feloszlatásáig vezető, majd 2011-ben a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapestet (KFIB) megalapító – kutató azt is elmondta, hogy ezekhez az adatokhoz egészen 2016-ig hozzáfért. Eddig az időszakig először a Költségvetési Tanács munkatársaként, majd utána a – költségvetési témájú, köztük a pártok választási ígéreteit beárazó tanulmányokat, iparági elemzéseket készítő – KFIB vezetőjeként negyedévente állította össze kollégáival a középtávú makrogazdasági és költségvetési pályát bemutató technikai kivetítéseket, amelyek alapját számos más mutató mellett a részletes nyugdíjadatok is alkotják.

A 2010-es évek végén IMF-szakértőként Ukrajnában dolgozott, így egy ideig nem foglalkozott a hazai gazdaság kérdéseivel, majd az évtized elején visszatért Magyarországra, és egy megbízás alapján készülő technikai kivetítéshez ismét szüksége lett az aktuális részletes nyugdíjadatokra, amellyel kapcsolatban a közérdekű adatigénylését először 2022 elején utasította el a MÁK, amit követően fordult a NAIH-hoz.

Amellett, hogy korábban hozzáfért ezekhez a részletes nyugdíjadatokhoz, a szakértő amiatt is furcsállja a MÁK eljárását, mert

a NAV-tól is 15 éve kér, illetve vásárol rendszeresen adatokat, és ott még soha nem ütközött ilyen problémába.

A kutató elmondta: nem gondolja, hogy a kért adatok időleges visszatartásáért már harmadszor több százezres perköltséget bevállaló Kincstár ezen „bánásmódjával” személy szerint lenne „kitüntetve”. Sőt, úgy véli, nem is a hozzá hasonló kutatók lehetnek ennek az eljárásnak a végső célpontjai, hanem inkább az újságírók, akik, ha nem kapnak meg egy kért adatot 2-3 napon belül, hanem pereskedniük és várniuk kell hosszú hónapokat, akkor inkább neki sem fognak az elgondolt cikk megírásának.

Más kutató is felvetette már, hogy mekkora jelentősége van a fontos közérdekű adatokhoz, így például a részletes nyugdíjadatokhoz való szabad hozzáférésnek. A Portfolio véleményrovatába írt tavaly májusi írásában Simonovits András közgazdász a KSH 2023-as nyugdíjakról szóló helyzetképe kapcsán például azt nehezményezte, hogy az számos fontos nyugdíjadatot nem tartalmazott. Kifogásolta például, hogy

  • az induló nyugdíjak átlagának idősorát egy ideje nem teszik közzé,
  • valamint hiányolta a nyugdíjak életkor szerinti eloszlására vonatkozó információkat is.

Hogy mennyire szükség lenne ezekre a közérdekű adatokra, arra az is rámutat, hogy Simonovits András szerint a nyugdíjak életkor szerinti eloszlásával kapcsolatos mutatók két ellentétes tendenciára világítanának rá: egyrészt minél idősebbek a nyugdíjasok, a relatív helyzetromlásuk miatt annál kisebb az átlagnyugdíjuk. Ugyanakkor egy bizonyos kor után belép az élettartamrés: mivel a kisebb nyugdíjjal rendelkezők gyorsabban halnak, mint az átlag, ezért az életkorral együtt az átlagnyugdíj is nő.

Sokatmondó az OBS felmérése is

Romhányi Balázs úgy véli: adatigényléseinek sorozatos elutasítása egybecseng az egyes országok költségvetését, fiskális politikájának transzparenciáját értékelő, kétévente megjelenő Open Budget Survey nemzetközi felmérés legfrissebb, tavalyi eredményével, amely szerint Magyarország a maximális 100-ból csak 22 pontot kapott. Ez jelentős gyengülést jelentett a két évvel azelőtti 44 pontos eredményhez képest, így a vizsgált 125 ország rangsorában hazánk a korábbi 67. helyről a 100. helyre esett vissza, ami a régió legrosszabb teljesítményének számít.

Az elemzés készítői szerint ez az egyetlen összehasonlítható, tényeken alapuló, független és rendszeres felmérés a költségvetési átláthatóságról, felügyeletről és társadalmi részvételről. Ennek keretében a felmérést készítő International Budget Partnership minden országban – a kormánytól független helyi szakértők (Magyarországon a KFIB), mint tanácsadók bevonásával – nyolc költségvetési kulcsdokumentum elérhetőségét és információtartalmát vizsgálja. A kérdőíves eredményt az adott ország kormánya is véleményezheti. A tavaly megjelent legfrissebb felmérésben ötödik alkalommal szereplő Magyarország esetében a kormány az utóbbi két felmérésben visszautasította ezt a lehetőséget, pedig a kormányok észrevételei indokolt esetben az eredeti választ is módosítják.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Kiszámoló

Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel

Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet