
Január 29-én közérdekű adatigénylés keretében (a KiMitTud adatigénylő rendszeren keresztül) az alábbi nyugdíjadatokat kérte ki Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapest vezetője a Magyar Államkincstártól (MÁK):
- az idei évben az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) által folyósított nyugdíjak és nyugdíjszerű ellátások részletes adatai (létszám és átlagösszeg) nemenként, születési évenként, járásonként és ellátástípusonként (lehetőség szerint e dimenziók kereszttábláit is beleértve) oly módon, hogy a nyugdíjprémiumot, az Erzsébet-utalványokat külön ellátásként jelenítsék meg.
A MÁK február 21-i válaszában elutasította az adatkérést arra hivatkozva, hogy a Kincsár az érintett adatokat „a kért formában nem kezeli”, és azok „előállítására nem kötelezhető”. Továbbá a MÁK azt is közölte, hogy „nem köteles adatgyűjtésre, illetve az általa kezelt adatok összevetése útján új, minőségileg más adat, adatsor előállítására”.
Már két pert megnyert a kutató
A MÁK válasza annyiban meglepőnek tekinthető, hogy Romhányi Balázs ugyanezen nyugdíjadatok kapcsán – csak más-más időszakokra (2017-2022, illetve 2023-2024) vonatkozóan – 2023-ban és 2024-ben is közérdekű adatigénylést nyújtott be a Kincstár felé,
majd az adatkérések elutasítása után (amelyek indoklása megegyezett a mostani adatkérés-elutasításéval) a kutató bírósághoz fordult, amely pereket meg is nyerte, így a MÁK végül kénytelen volt kiadni a kért adatokat a kutatónak 2024 februárjában, illetve 2025 januárjában.
A közgazdász a mostani adatigénylés-elutasítás után is pert indított az Államkincstár ellen, a március közepén benyújtott kereset kimenetele az előző két per alapján várhatóan ismét az lehet, hogy a MÁK-nak ki kell adnia a kért adatokat. (Az eddigi két perben – és a pár hete beadott újabb keresetben – a K-Monitor Közhasznú Egyesület képviselte/képviseli Romhányi Balázst.)
Romhányi Balázs MÁK-hoz benyújtott január végi adatigénylésében az idei évre vonatkozó részletes nyugdíjadatok mellett a központi és önkormányzati költségvetési szervek 12. havi időközi költségvetési jelentéseit is kikérte a 2018-2024 közötti időszakra szólóan, amely adatok kiadását szintén elutasította a Kincstár, és amely ügyben szintén bírósághoz fordult a közgazdász.
Romhányi Balázs a nyugdíjadatok ügyében csak azután fordult 2023-ban először bírósághoz, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH) kezdeményezett vizsgálata – amelyet a 2021 végi adatigénylésének elutasítása után tett meg, amikor a MÁK-tól a 2017-2021 közötti részletes nyugdíjadatokat kérte ki – azzal az eredménnyel zárult, hogy
a NAIH közölte: a kutató bírósághoz fordulhat az adatok megszerzése érdekében.
A NAIH egy éven át tartó vizsgálata során ugyanis megállapította, hogy a kutató által kért „adatok elektronikusan rendelkezésre állnak, a kezelt adatokon túlmenően új, minőségileg más adat, következtetés, magyarázó anyag előállítása nem szükséges az adatigénylés teljesítéséhez”. A NAIH arra jutott, hogy „az adatok meghatározott szempontok szerinti lekérdezésére és táblázatba rendezésére vonatkozó igénynek a MÁK köteles eleget tenni”.
A NAIH a vizsgálat keretében egyben fel is szólította a MÁK-ot a kért adatok haladéktalan megküldésére. Miután az Államkincstár a felszólításnak nem tett eleget, így a NAIH azt közölte Romhányi Balázzsal, hogy mivel a „Kincstár álláspontjának megváltoztatására nincsen kilátás”, az információszabadságról szóló törvény alapján a kutató bírósághoz fordulhat.
Ezt a közgazdász meg is tette, a bíróság pedig mind a 2017-2022, mind a 2023-2024 közötti időszak részletes nyugdíjadataira vonatkozó kérelemnél a NAIH álláspontjához hasonlóan kimondta, hogy
az igényelt adatkérés teljesítése során minőségileg új adat előállítására nem kerül sor, így a MÁK a kért adatok tekintetében adatkezelőnek minősül, és ki kell adnia a kért adatokat.
Továbbá a bíróság azt is megállapította, hogy a MÁK 2017 júliusában, a Közgazdaságtudományi Intézet egyik kutatójának adatigénylésére válaszul eltérő időszakra vonatkozóan, de azonos adatokat küldött meg, mint amelyeket Romhányi Balázs is kért.
Az első két pernél a MÁK a Fővárosi Törvényszék által a Kincstárral szemben meghozott elsőfokú ítélet után mindkétszer fellebbezést nyújtott be a Fővárosi Ítélőtáblához, amelyeket szintén elvesztett, így a négy (2-2 elsőfokú, illetve másodfokú) ítélet keretében összesen közel 650 ezer forint perköltséget is meg kellett fizetnie.
Az adatigényléstől az adatok megszerzéséig | ||
A kért nyugdíjadatok időszaka | Az adatigénylés folyamatának időpontjai | Az adatigénylés lépései |
2017-2021 | ||
2021.12.03. | Adatigénylés benyújtása | |
2023.12.21. | A válaszra adott határidő-hosszabbítás 45 napra | |
2022.01.18. | Adatkérés elutasítása | |
2022.01.15. | NAIH-vizsgálat kezdeményezése | |
2023.01.16. | NAIH-vizsgálat lezárulta | |
2017-2022 | ||
2023.06.14. | Adatigénylés benyújtása | |
2023.06.29. | Adatkérés elutasítása | |
2023.07.31. | Bírósági kereset benyújtása | |
2023.08.25. | Elsőfokú ítélet | |
2023.09.25. | A MÁK fellebbezése | |
2023.11.28. | Másodfokú ítélet | |
2024.02.28. | Adatok megküldése | |
2023-2024 | ||
2024.05.06. | Adatigénylés benyújtása | |
2024.05.28. | Adatkérés elutasítása | |
2024.06.20. | Bírósági kereset benyújtása | |
2024.08.02. | Elsőfokú ítélet | |
2024.08.15. | A MÁK fellebbezése | |
2024.12.12. | Másodfokú ítélet | |
2025.01.28. | Adatok megküldése | |
2025 | ||
2025.01.29. | Adatigénylés benyújtása | |
2025.02.21. | Adatkérés elutasítása | |
2025.03.14. | Bírósági kereset benyújtása | |
Nem mindegy, milyen adattal számolnak
A részletes nyugdíjadatokra vonatkozó újabb közérdekű adatigénylésének elutasítása után március közepén már harmadszorra bírósághoz forduló Romhányi Balázs a Portfolio-nak elmondta: a kért információk valójában egyszerű adatok, csak valamivel részletesebbek annál, mint ami a szokásos hivatalos publikációkból kiderül.
Ezekre van szükség például egy többéves horizontra vonatkozó költségvetési előrejelzéshez, vagy a nyugdíjrendszer lehetséges reformjairól szóló elemzéshez
– magyarázta a kutató.
„Ha 2025-re ki akarjuk számolni, hogy mennyit fog fizetni a tb öregségi nyugdíj címén, akkor két lehetőségünk van. Az egyik, hogy vesszük a KSH által 2024-re publikált összesített adatot (összes öregségi nyugdíjas létszáma szorozva az átlagos öregségi nyugdíj összegével), és azt indexáljuk a várható inflációval. Az új nyugdíjasok és a meghaltak számának (egymással ellentétes, de nem egyenlő) hatását pedig a korábbi évek átlaga alapján becsüljük meg. 2025-re ezzel a módszerrel kb. 5750 milliárd forint jön ki” – mondta a költségvetési szakértő.
A másik – az adatigénylés keretében megkért részletesebb adatokra támaszkodó – módszer esetében viszont minden egyes korosztályra külön ki lehet számolni az átlagos ellátásokat (az idei költségvetésben a kormány által eredetileg számolt 3,2%-os inflációval indexálva, amely kapcsán nemrég jelentették be, hogy a kormány 2025-re vonatkozó inflációs várakozása 4,5%-ra módosult) és a halálozási rátát. Ekkor már csak az új nyugdíjasok ellátását kell becsülni (nem inflációval, hanem bérindexszel növelve). Ezzel a módszerrel – felhasználva a MÁK-tól tavaly kiperelt részletes adatokat – már 6000 milliárd forint jön ki, ami sokkal közelebb van a (szintén 3,2%-os inflációval) tervezett 5956 milliárd forintos kiadási tételhez (beleszámítva nem csak a korhatár felettiek öregségi ellátását, hanem a Nők40-et és a 13. havi nyugdíj összegét is).
„Az első és a második módszer keretében történő számítás eredményében megmutatkozó mintegy 250 milliárd forintos eltérés ugyan még 5%-át sem teszi ki a teljes összegnek, sőt nem kizárt, hogy ekkora mellélövés már magában az inflációban lesz idén, de a KSH nemzeti adólistája szerint a 2023-ban hatályos 72 különféle adó- és járulékfajta közül 62 nem érte el egyenként a 250 milliárd forintnyi összeget, a legkisebb 28 adófajta pedig összesen nem teszi ki ezt a mértéket” – indokolta a kutató, miért van szükség a részletesebb adatokon alapuló elemzésre.
Ha például a Költségvetési Tanácsnak kellene rendesen utána számolnia a költségvetési terveknek, akkor a szóban forgó részletes adatok nélkül nagyjából kár is lenne hozzáfognia
– jegyezte meg Romhányi Balázs.
Sokáig nem volt gond
A közérdekű adatigénylés keretében kért nyugdíjadatokkal kapcsolatban a – 2009-ben felállított Költségvetési Tanács elemzői stábját létrehozó, azt annak 2010 végi feloszlatásáig vezető, majd 2011-ben a Költségvetési Felelősségi Intézet Budapestet (KFIB) megalapító – kutató azt is elmondta, hogy ezekhez az adatokhoz egészen 2016-ig hozzáfért. Eddig az időszakig először a Költségvetési Tanács munkatársaként, majd utána a – költségvetési témájú, köztük a pártok választási ígéreteit beárazó tanulmányokat, iparági elemzéseket készítő – KFIB vezetőjeként negyedévente állította össze kollégáival a középtávú makrogazdasági és költségvetési pályát bemutató technikai kivetítéseket, amelyek alapját számos más mutató mellett a részletes nyugdíjadatok is alkotják.
A 2010-es évek végén IMF-szakértőként Ukrajnában dolgozott, így egy ideig nem foglalkozott a hazai gazdaság kérdéseivel, majd az évtized elején visszatért Magyarországra, és egy megbízás alapján készülő technikai kivetítéshez ismét szüksége lett az aktuális részletes nyugdíjadatokra, amellyel kapcsolatban a közérdekű adatigénylését először 2022 elején utasította el a MÁK, amit követően fordult a NAIH-hoz.
Amellett, hogy korábban hozzáfért ezekhez a részletes nyugdíjadatokhoz, a szakértő amiatt is furcsállja a MÁK eljárását, mert
a NAV-tól is 15 éve kér, illetve vásárol rendszeresen adatokat, és ott még soha nem ütközött ilyen problémába.
A kutató elmondta: nem gondolja, hogy a kért adatok időleges visszatartásáért már harmadszor több százezres perköltséget bevállaló Kincstár ezen „bánásmódjával” személy szerint lenne „kitüntetve”. Sőt, úgy véli, nem is a hozzá hasonló kutatók lehetnek ennek az eljárásnak a végső célpontjai, hanem inkább az újságírók, akik, ha nem kapnak meg egy kért adatot 2-3 napon belül, hanem pereskedniük és várniuk kell hosszú hónapokat, akkor inkább neki sem fognak az elgondolt cikk megírásának.
Más kutató is felvetette már, hogy mekkora jelentősége van a fontos közérdekű adatokhoz, így például a részletes nyugdíjadatokhoz való szabad hozzáférésnek. A Portfolio véleményrovatába írt tavaly májusi írásában Simonovits András közgazdász a KSH 2023-as nyugdíjakról szóló helyzetképe kapcsán például azt nehezményezte, hogy az számos fontos nyugdíjadatot nem tartalmazott. Kifogásolta például, hogy
- az induló nyugdíjak átlagának idősorát egy ideje nem teszik közzé,
- valamint hiányolta a nyugdíjak életkor szerinti eloszlására vonatkozó információkat is.
Hogy mennyire szükség lenne ezekre a közérdekű adatokra, arra az is rámutat, hogy Simonovits András szerint a nyugdíjak életkor szerinti eloszlásával kapcsolatos mutatók két ellentétes tendenciára világítanának rá: egyrészt minél idősebbek a nyugdíjasok, a relatív helyzetromlásuk miatt annál kisebb az átlagnyugdíjuk. Ugyanakkor egy bizonyos kor után belép az élettartamrés: mivel a kisebb nyugdíjjal rendelkezők gyorsabban halnak, mint az átlag, ezért az életkorral együtt az átlagnyugdíj is nő.
Sokatmondó az OBS felmérése is
Romhányi Balázs úgy véli: adatigényléseinek sorozatos elutasítása egybecseng az egyes országok költségvetését, fiskális politikájának transzparenciáját értékelő, kétévente megjelenő Open Budget Survey nemzetközi felmérés legfrissebb, tavalyi eredményével, amely szerint Magyarország a maximális 100-ból csak 22 pontot kapott. Ez jelentős gyengülést jelentett a két évvel azelőtti 44 pontos eredményhez képest, így a vizsgált 125 ország rangsorában hazánk a korábbi 67. helyről a 100. helyre esett vissza, ami a régió legrosszabb teljesítményének számít.
Az elemzés készítői szerint ez az egyetlen összehasonlítható, tényeken alapuló, független és rendszeres felmérés a költségvetési átláthatóságról, felügyeletről és társadalmi részvételről. Ennek keretében a felmérést készítő International Budget Partnership minden országban – a kormánytól független helyi szakértők (Magyarországon a KFIB), mint tanácsadók bevonásával – nyolc költségvetési kulcsdokumentum elérhetőségét és információtartalmát vizsgálja. A kérdőíves eredményt az adott ország kormánya is véleményezheti. A tavaly megjelent legfrissebb felmérésben ötödik alkalommal szereplő Magyarország esetében a kormány az utóbbi két felmérésben visszautasította ezt a lehetőséget, pedig a kormányok észrevételei indokolt esetben az eredeti választ is módosítják.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
Kína nem viccel: fontos szövetség születhet Trumpék ellen
Több országgal közösen akarnak egy közös álláspontot kialakítani.
A részvénykiválasztás 7 szabálya – így szűrd ki a nyerő papírokat
Interaktív, díjmentes online előadás
Aggódik a NATO, nagy támadásra készül Putyin - Háborús híreink vasárnap
Cikkünk folyamatosan frissül.
Megszólalt az orosz-ukrán háborúról Trump
Azt ígérte, hamarosan további részleteket is megoszt majd.
Tárgyalóasztalhoz ült ősi ellenségével Amerika - Itt vannak a legfontosabb részletek
Ha nem lesz megállapodás, újabb háború jöhet,.
Top 10 osztalék részvény - 2025. április
Április elsején kijött Justin Law listája az osztalékfizető részvényekről, a Google pedig megtréfált, és berakta az értesítő levelet a spam mappába, ezért csak most csináltam meg a listá
Új lakáshitel konstrukció: akár havi 22 500 Ft kedvezmény a családoknak
HitelesAndrás - Keress, kövess, költözz! Új lakáshitel konstrukció: akár havi 22 500 Ft kedvezmény a családoknak Áprilistól több millió forint maradhat a kasszában Április elsejétől új
Fából készült felhőkarcolók jelenthetik az építészet jövőjét
A modern építészetről a legtöbbeknek a beton, az acél vagy a tégla juthat eszébe alapanyagként, valójában azonban a fa is tökéletesen megfelel erre a célra. Számos vo
Geotermikus energia: a második Trump-ciklus nagy nyertese?
Donald Trump energiaügyi reformjaninak az olajvállalatok mellett a geotermikus energiával foglalkozó cégek lehetnek a legnagyobb nyertesei.
NAV késedelmi pótlék változások 2025-től - havonta kell megfizetni a pótlékot
A NAV 2025-től új rendszert vezet be a késedelmi pótlék kiszabására: az éves egyszeri előírás helyett havi rendszerességgel kerülnek előírásra a késedelmi pótlékok az adószámlán. Ez a
Az S&P 500 ETF olcsóbb! - Bognár FIRE Balázzsal
Stúdiónkban az S&P500-azók és a FIRE képviselője, Bognár Balázs. Meg egy kis betevő Trump. Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók...
The post A
Meg lehet úszni befektetés nélkül? Esnek a piacok!
Mielőtt belekezdünk, előrebocsátom, hogy nem, nem kell kivenned a pénzed a befektetéseidből. Hacsak nem vagy aktív kereskedő, akkor még az éppen aktuális amerikai (vagy kínai/orosz) elnök agy
Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel
Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele


- Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
- Von der Leyen ultimátuma Trumpnak: esélyt ad az EU a tárgyalásoknak, de nem örökké
- Trump meghátrál! Tépik a piacokat
- Itt a Telekom bejelentése: változik az inflációkövető díjkorrekció
- Bod Péter Ákos: Az egész világ megfizeti Trump tévedését
Trump miatt rángatóznak a tőzsdék – Mi jelent most menedéket?
Gyorsan változnak az események Amerikában.
Kockázat vagy lehetőség a génmódosított élelmiszer?
A génmódosítás és a génszerkesztés fontos lehet az élelmezési válság és a klímaváltozás elleni küzdelemben, de sokan félnek tőle.
Nagy hibát vétett Donald Trump, és hol lehet még a szakadék vége?
Folytatódik a vámháború.
Eladó új építésű lakások
Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.