Donald Trump kőkeményen odacsapott az autóiparnak, ez sokaknak fog nagyon fájni
Üzlet

Donald Trump kőkeményen odacsapott az autóiparnak, ez sokaknak fog nagyon fájni

Portfolio
Donald Trump visszatérése az amerikai politika élvonalába újabb drasztikus gazdasági lépést hozott: az elnök kormányzata 25 százalékos vámot vetett ki az összes, nem amerikai eredetű autóra. Ez a lépés alapjaiban rengeti meg az amerikai autópiacot, hiszen az Egyesült Államokban eladott új járművek csaknem felét importálják. A döntés komoly kihívást jelent a gyártóknak, hiszen a globálisan összefonódott gyártási láncok miatt még az USA-ban összeszerelt járművek sem mentesülnek teljesen a vámteher alól. Az új szabályozás hatására a vásárlók akár több ezer dolláros áremelkedéssel is szembesülhetnek, miközben az autógyártók és beszállítók világszerte igyekeznek reagálni a megváltozott környezetre.

Kemény ütést kap az autóipar

A Trump-kormányzat 25 százalékos vámot vetett ki minden más országból Amerikába szállított autóra.

Az S&P Global Mobility szerint ezek az importok teszik ki az Egyesült Államokban 2024-ben értékesített 16 millió új autó 46 százalékát.

Az alábbi ábrán látható, mely országokból viszik be a legtöbb autót az USA-ba.

  • Mexikóból 2,5 millió,
  • Dél-Koreából 1,4 millió,
  • Japánból 1,3 millió,
  • Kanadából 1,1 millió,
  • Európából pedig 0,7 millió autót importáltak tavaly.
Forrás: Goldman Sachs

Jelen állás szerint, ha külföldről akar valaki az USA-ba autót bevinni, akkor ki kell fizetni az eddig is érvényben lévő 2,5 százalékos személyautóvámot, plusz a most érvénybe lépett 25 százalékos autóipari vámot,

vagyis összesen 27,5 százalék a vámteher.

De van még egy csavar a történetben, ami tovább bonyolítja a matekozást. A Fehér Ház ugyanis közölte, hogy az USA-Mexikó-Kanada megállapodáshoz (USMCA) tartozó import esetében (vagyis a Kanadából és Mexikóból érkezők autóknál) lehetőséget adnak rá, hogy igazolják a járművek amerikai tartalmát, így a 25 százalékos vám csak a nem amerikai tartalmukra fog vonatkozni. Vagyis ha például 50-50 százalékban tartalmaz egy autó amerikai és mexikói alkatrészeket, akkor az effektív vám 12,5 százalék lesz.

Itt azonban még nincs vége, a tervek szerint május 3-án az autókon felül bizonyos autóalkatrészek (például motorok, vagy elektromos komponensek) behozatalára is 25 százalékos vám érkezik. Ennek részleteiről egyelőre keveset tudni - az USMCA-szerződésnek megfelelő alkatrészek itt is mentesülnek - de az már most előre látható, hogy az amerikai gyárakban nőni fog a gyártás költsége. Az amerikai autógyártás az elmúlt évtizedekben szorosan összefonódott Kanadával és Mexikóval, a vállalatok több alkalommal is oda-vissza küldik az alkatrészeket az összeszerelés során, és jellemzően az USA-ban készült autók 25-60 százalék között tartalmaznak mexikói vagy kanadai alkatrészeket.

Az alább látható, hogy mely országokból érkezik a legtöbb alkatrészimport az Egyesült Államokba.

Ha ez nem lenne elég, a vámok az acélra és az alumíniumra március 12. óta kivetett vámokon felül értendők.

Ki fogja ezt kifizetni?

Az szinte kizárt, hogy ezt a többletköltséget egy az egyben a fogyasztókra terheljék rá (legalábbis eleinte), valószínűleg az értéklánc egészén fog eloszlani a vámteher, beleértve a gyártókat, a beszállítókat, és a fogyasztókat.

Mindazonáltal a fogyasztói terhek igen jelentősek lehetnek, az Anderson Economic Group tanácsadó cég elemzése szerint az autóimportra kivetett 25 százalékos vám több mint 30 milliárd dollárba kerülhet az amerikai fogyasztóknak a magasabb járműárak és az autóeladások csökkenése miatt az első teljes évben. Az AEG arra számít, hogy a gyártók csökkentik az Egyesült Államokban értékesített modellek számát, a gyártás egy részét áthelyezik az országba,

és a vámmal kapcsolatos szinte minden költséget áthárítanak a fogyasztókra.

A cég becslése szerint az Egyesült Államokban gyártott vagy összeszerelt modellek esetében a vámok 2500 és 5000 dollár közötti többletköltséget jelenthetnek az alacsonyabb árkategóriás autók esetében, és 5000-8000 dollár közötti többletköltséget a középkategóriás járműveknél.

Hasonló számok jöttek ki a Goldman Sachs elemzőinek is, akik szerint a 25 százalékos vámok 5000-15 000 dollárra növelhetik az importált autók árát. Ezen felül, mivel az USA-ban gyártott autók csak 50 százalékban tartalmaznak amerikai alkatrészeket (a Fehér Ház adatai szerint), a helyben gyártott autók költsége 3000-8000 dollárral nőhet.

A Bank of America megvizsgálta azt a forgatókönyvet, ha a gyártók az összes többletköltséget továbbhárítják a fogyasztókra. Becslésük szerint szerint az új autók ára - amely jelenleg átlagosan 48 000 dollár körül mozog - akár 10 000 dollárral is emelkedhet, ha az autógyártók az érintett járművekre kivetett vámokat teljes egészében áthárítják a fogyasztókra.

A járművek importköltségeinek növekedésével párhuzamosan az Egyesült Államokban történő autógyártás költségei is emelkedni fognak, és a járművek fogyasztói költségei is növekedni fognak

- áll az S&P Global Mobility elemzésében. Az S&P várakozásai szerint az amerikai autóértékesítés az elkövetkező években évi 14,5 és 15 millió darab közé eshet vissza, ha a vámok érvényben maradnak, míg tavaly nagyjából 16 millió darabot tett ki.

Egy másik vélemény

Nem mindenki gondolja úgy, hogy a fogyasztók fogják viselni a vámköltségek nagy részét. A Coface elemzésében rámutat, hogy az autóipar a 2021-2022-es ellátási láncválság (chiphiány) idején hasonló sokkal szembesült. Akkor az autógyártók kezdetben áthárították a növekvő költségeket a fogyasztókra, de mivel az árak és a szállítási késedelmek fennmaradtak, sokan a használt autókra tértek át, ami miatt az új autók értékesítése 19 százalékkal csökkent. A fellendülést akkoriban a felgyülemlett kereslet, az enyhülő infláció és a bérnövekedés hozta meg.

Jelenleg a GDP-növekedés lassulása, a kereskedelmi hiány növekedése és a gyenge fogyasztói hangulat mellett a fogyasztók nem biztos, hogy el tudják fogadni a vámok okozta újabb áremelkedést.

A Coface rámutat, hogy az autóipari marzsok alakulása az USA-ban azt sugallja, hogy 2022 elejére az iparág a sokk fogyasztókra történő átterheléséről átváltott a marzsokon keresztüli elnyelésre. Ez arra enged következtetni, az autópiacon a keresleti feltételeknek nagyon kedvezőnek kell lenniük ahhoz, hogy a vámok fogyasztókra történő sikeres áthárítása lehetővé váljon. Ezért Coface arra számítunk, hogy a költségek oroszlánrésze az iparágon belül fog továbbterjedni.

A leginkább érintettek

Természetesen nem egyenlő mértékben érintettek az autógyártók a friss vámintézkedésekben. A Tesla például az USA-ban eladott autóit 100 százalékban az országon belül szereli össze. Ehhez képest a Volkswagen csak minden ötödik USA-ban eladott autóját gyártja az Egyesült Államokban.

Az S&P Global Mobility elemzése szerint a Volvo, a Mazda, a Volkswagen és a Hyundai (beleértve a Genesis és a Kia márkákat is) vannak a legnagyobb veszélyben. Ez a fenti ábráról is leolvasható, hiszen ezen gyártók esetében a legkisebb az USA-ban gyártott autók részaránya az amerikai értékesítésükhöz képest, vagyis ők támaszkodnak a leginkább az importra.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy az amerikai összeszerelés ellenére ezek az autók a globális ellátási láncból tartalmaznak alkatrészeket. A Ford F-150-et például kizárólag az USA-ban gyártják, de 24 különböző országból vannak benne alkatrészek, amelyeknek legalább egy részét ugyanúgy érinteni fogják a május elején élesedő vámok - a nagy kérdés, hogy ezek végül milyen részletszabályokat fognak tartalmazni.

A Bernstein becslése szerint USA-ban összeszerelt járművek értéktartalmának 57 százaléka importból származik, ami azt jelenti, hogy még a fenti lista felső részében szereplő vállalatokra is jelentős hatással lesznek a vámok.

A detroiti autógyártók közül a Bernstein szerint a GM van a legnagyobb mértékben kitéve a vámoknak, mivel árbevétel 80 százalékát az amerikai piacon szerzi, 48 százalékban importálja az autókat, és az USA-ban gyártott autói kevesebb, mint 40 százalékban tartalmaznak amerikai alkatrészeket. Az elemzőház becslése szerint a GM EBIT-je 79 százalékkal, az egy részvényre jutó eredménye 81 százalékkal, a szabad cash flow-ja pedig 4,1 milliárd dollárral csökkenhet a vámok miatt.

Reagálnak az autógyártók

A Ferrari volt az egyik első autógyártó, amely reagált a vámokra. A cég 10 százalékkal emelte néhány modelljének árát, beleértve a Purosangue SUV-t, a 12Cilindri grand tourert, és az F80-at. Azért feltételezhetően a cég vásárlói kevésbé árérzékenyek, mint a tömegmárkák esetében, így a vámköltségek továbbhárítását könnyebb megoldania.

Az amerikai autóipari vámok életbe lépését követően a Nissan közölte, hogy határozatlan ideig nem fogad megrendeléseket az USA-ból két Infiniti modellhez, amelyeket Mexikóban gyártanak. A modelleket továbbra is gyártják más piacok számára, más amerikai modellek gyártása pedig Mexikóban és Japánban folytatódik - közölték. A vállalat a lokalizált gyártás irányába is lépést tesz, hiszen a Rogue SUV-t a korábbi tervekkel ellentétben továbbra is két műszakban fogják gyártani a Tennesseeben található üzemben, pedig januárban még az volt a terv, hogy az egyik műszakot ebben a hónapban megszüntetik.

Ezáltal több lokalizált volumen marad az Egyesült Államokban, amely mentes az új autóipari vámoktól

- áll a Nissan közleményében. Ráadásul a Rogue és a Pathfinder (mindkettőt elsősorban az USA-ban gyártják) estében is árcsökkentést jelentett be a cég, ami valószínűleg a piacszerzést célozza.

A Ford azzal reagál, hogy a következő két hónapra a vásárlók számára is elérhetővé teszi a dolgozói árakat. Hogy mennyit spórol a vásárló, az járműtől függ, de az érték könnyen elérheti a több ezer dollárt. A vállalat szóvivője a Business Insidernek elmondta, hogy a cég 74 napra elegendő készlettel rendelkezik a vámok által nem érintett járművekből, míg a GM esetében ez az érték 50 nap, a Toyotánál pedig 24 nap.

Elemzők szerint a Ford az egyik legjobban pozícionált amerikai autógyártó a vámok átvészelésére.

A Ford úgy tűnik, hogy erős belföldi jelenlétét igyekszik kihasználni, és a kezdvezmények révén piacot szerezni.

A Stellantis a vámok miatt szünetelti a termelést a kanadai Windsorban, valamint a mexikói Tolucában található összeszerelő üzemében. A kandani üzem két hétig, míg a mexikói gyár április végéig nem fog működni. A termelés leállása ebben a két üzemben 900 dolgozó ideiglenes elbocsátását vonta maga után a vállalat michigani és indianai hajtáslánc- és présüzemében. A Stellantis pénteken a Fordhoz hasonlóan bejelentette, hogy az eladások fellendítése és a készletek kiürítése érdekében a munkavállalói árakon kínálja az autóit az amerikai fogyasztóknak.

A Hyundai ehhez képest arról számolt be pénteken, hogy június 2-ig nem emeli jelenlegi járműválasztékának árát a vámok miatti esetleges költségnövekedés miatt.

Tudjuk, hogy a fogyasztók bizonytalanok az esetlegesen emelkedő árak miatt, és szeretnénk némi stabilitást biztosítani számukra az elkövetkező hónapokban

- mondta José Muñoz, a Hyundai vezérigazgatója. A cég közölte, hogy arra ösztönzi a franchise-kereskedő partnereit, hogy a vállalat által javasolt fogyasztói árakat vegyék figyelembe a járművek árának meghatározásakor, de elismerte, hogy a kiskereskedők független vállalkozások, amelyek saját maguk is emelhetik az árakat.

A Volkswagen megerősítette, hogy a vámok által érintett járművek árához "importdíjat" fog hozzáadni. A cég szóvivője szerint nem világos, hogy a vámok milyen mértékben befolyásolják majd az új autók árát, mivel még nem született végleges döntés az árképzésről. Közben az Automotive News azt írja, hogy a VW szünetelteti Mexikóból a vasúti szállítását az USA-ba, míg a vízi szállítások az országból és Európából folytatódnak. A vállalat legnépszerűbb autói, az Atlas és Atlas Cross Sport középkategóriás SUV-ok a Tennessee állambeli Chattanoogában készülnek, míg több másik népszerű modellt - a Jetta szedánt, a Taos SUV-t és a Tiguan SUV-t - a mexikói Pueblában gyártják.

A Volvo márka vezérigazgatója csütörtökön a Bloombergnek elmondta, hogy az autógyártó a vámokra válaszul több járművet kíván gyártani dél-karolinai gyárában.

Növelnünk kell az Egyesült Államokban gyártott autók számát, és minden bizonnyal egy másik modellt is át kell helyeznünk abba a gyárba

- mondta Håkan Samuelsson. A cégvezér szerint a vállalat alaposan meg fogja vizsgálni, hogy melyik modellt helyezi át a gyárba, ahol már most is gyártják az EX90 és a Polestar 3 EV modelleket.

A Mercedes-Benz is jelezte, hogy fontolgatja a gyártás áthelyezését az Egyesült Államokba. Jörg Burzer termelési vezető több újságírónak is elmondta, hogy a német autógyártó egy másik járműmodell gyártását is megkezdheti alabamai gyárában. Burzer elmondása szerint a Mercedes még mérlegeli a vámok hatását, de figyelmeztetett, hogy a rugalmasság kulcsfontosságú lesz. A Bloomberg korábban arról számolt be, hogy a vállalat fontolgatja néhány megfizethetőbb modell értékesítésének leállítását az amerikai piacon, de a cég szóvivője később elmondta, hogy a vállalat továbbra is az értékesítés növelésére fókuszál.

A BMW megerősítette, hogy fedezi a Mexikóban gyártott autók vámköltségeit, de csak május 1-jéig. Ezek a vámok a 3-as sorozatú szedán, a 2-es sorozatú kupé és az M2 modellekre vonatkoznak, amelyeket a BMW Mexikóban gyárt. A cég szóvivője arról is beszélt, hogy a luxusautógyártó még mérlegeli az új vámok hatását, és felszólította az Egyesült Államokat és Európát, hogy a fogyasztók érdekében minél előbb jussanak megállapodásra.

Címlapkép forrása: Allison Robbert-Pool/Getty Images

Összkép

A magyar nagyravágyás természetéről

Mi magyarok mindig a pohár üres felét vesszük észre. Ha valamiben nem vagyunk az élen, kudarcként éljük meg. Mi lehet ennek az oka? Hogyan lehet hasznunkra ez az önmarcangoló hozáállás? Krit

Holdblog

A pénzügyi szorongásról

Vámok, várható infláció, közelgő recesszió - röviden ez várhat az amerikaiakra Donald Trump elnöksége miatt. Több kutatás is megállapította, hogy a pénzügyi bizonytalanság szorongást ok

Holdblog

Ez egy kemény adás (HOLD After Hours)

E héten eltemetjük és megmentjük a dollárt, valamint életviteli tanácsokat is osztunk Szabó Dáviddal. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours... The post E

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio Retail Day 2025
2025. április 2.
Portfolio Vállalati Energiamenedzsment 2025
2025. április 8.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Tőzsdei túlélőtúra: Hogyan kerüld el a leggyakoribb kezdő hibákat?

A tőzsdei vagyonépítés során kulcsfontosságú az alapos kutatás és a kockázatok megértése, valamint a hosszú távú célok kitűzése és kitartó befektetési stratégia követése.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet