Üzlet

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek

Hámor Iván
A közúti járművek elektromos motorral történő meghajtása nem mai találmány, gyakorlatilag az automobilizmussal egyidőben ennek a technológiája is kialakult. Már ami a hajtási oldalt tekinti, sajnos az energiatárolás korlátai miatt hosszú időre háttérbe szorult. Az ezredfordulót követően újra napirendre került, ugyanis a meglevő pozitív tulajdonságai mellett a negatívak kezdtek mérséklődni. Nem utolsó sorban persze a jogszabályi változások is közrejátszottak abban, hogy ma már az olyan autógyártók kínálatában is van részben, vagy teljesen elektromos hajtású autó, mint a Porsche. Ezek az E-Hybridek.
A hibrid hajtás hallatán elsősorban a környezetkímélő üzemmód, illetve a környezetet kevésbé terhelő járművek jutnak sokak eszébe, holott segítségével nem csak ez, hanem akár a teljesítmény, vagy a hatékonyság is fokozható - aminek az eredménye megint csak a környezet kímélése. Jó példa rá a vasúti vontatásban használt dízel-elektromos rendszer, ami a villanymotorok gyakorlatilag kezdetektől rendelkezésre álló nagy - maximálissal egyenértékű - nyomatékát használja ki. A Porsche a két szempont, a teljesítmény és a környezetvédelem szempontjait egyaránt szem előtt tartva kezdte meg hibrid hajtásláncainak a fejlesztését, melynek ma már három "eredménye" is az utakon fut, ráadásul van, amelyik a második generációjánál tart.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
A Porsche meglevő ügyfelei közül is csak néhány szerencsés által birtokolható 918-as hiper sportautóba szerelt, az autózás élményét a lehető legmesszebbmenőkig fokozó rendszer a költségessége miatt rövid távon nem fog elterjedni a nagyobb volumenben készülő modellek esetében, de iránymutatónak tekinthető. Jó néhány lépcsőfokkal közelebb visz a tisztán elektromos hajtáshoz, mint az egyszerűbb - de megfizethetőbb - hibrid rendszerek. Esetében az első kerekeket külön villanymotor hajtja, mégpedig a maximális vezetési élmény, illetve a leggyorsabb köridő érdekében. A 918-as rendszerteljesítménye 887 lóerő - ebből 608 a 4,6 literes V8-as benzinmotoré és 286 lóerő a villanymotoroké -, míg a forgatónyomaték maximuma 917 és 1280 newtonméter közötti a 7-fokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltó éppen működő fokozatától függően. Az elektromos hajtás tulajdonságait jelentős mértékben kihasználva a gyorsulás meglehetősen impresszív.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Álló helyzetből 100 km/h-ig 2,6 másodperc, 200-ig 7,3 szekundum, de a 300-as jelzést is eléri a kilométeróra 21 másodpercen belül az indulástól mérve! Sajnos ebben az élményben kevesek részesülhetnek, hiszen a 918-as gyártási darabszáma megegyezik a típusszámával és az összes példány gazdára is talált.

Aki jelen pillanatban szeretne gyári új, nullkilométeres hibrid Porschét magának, annak a Panamera S E-Hybrid vagy a Cayenne S E-Hybrid kínálatából kell választania. Egyik említett autó sem tartozik a klasszikus Porschék világába, de be kell látni, hogy igény az van rájuk. Főleg a Cayenne az, amit világ minden táján előszeretettel vásárolnak és használnak azok, akik számára egy márkanév önmagában fontos, ugyanakkor autózni már kevésbé, vagy egyáltalán nem szeretnek. Az ő hétköznapi közlekedési igényük kielégítésére tökéletes a hibrid változat is.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Egyrészt tartalmazza mindazt, amit egy Porschétól az átlag felhasználó elvár - minőséget, exkluzivitást, presztízst, stb. -, ugyanakkor nyújtja azt a kényelmet, amire a használójának szintén szüksége van. Természetesen nem lehet se lassúnak, se lomhának nevezni, hiszen a V6-os, de kompresszorral feltöltött benzines, illetve a villanymotor összteljesítménye 416 lóerő, ami 5,9 másodperces 0-100 km/h gyorsulást és 243 km/h-s végsebességet jelent. Ezek az adatok a gyakorlatban azt jelentik, hogy bárhol, bármit meg lehet vele előzni, elsőnek lehet elérni a következő jelzőlámpáig, ha minden igaz, akkor hamarosan a buszsávban is. A Porsche Cayenne S E-Hybrid ugyanis plug-in rendszerű, tehát nem csak a mozgási energiáját vagy szükség esetén a benzinmotorét alakítja elektromos árammá, hanem az akkumulátora hálózatról is tölthető.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Ezt kihasználva akár 36 kilométer - pl. Budapesten belül sok lakóövezet és a belváros közötti táv oda-vissza - megtehető vele tisztán elektromos hajtással, ami egyelőre furcsának tűnik, de igenis van jelentősége. Ezek a ma még sokak által elképzelhetetlen, vagy nehezen elképzelhet lépések is szükségesek ahhoz, hogy a remélhetőleg minél közelebbi jövőben egyre többek számára váljon elérhetővé az egyelőre lokális, később globális károsanyag kibocsátás nélküli közlekedés.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
Akik nem "ragaszkodnak" az SUV-ok által nyújtott hamis biztonságérzethez, vagy belátják, hogy semmi szükségük egy terepjárásra továbbra is csak jelentős mértékben korlátozottan alkalmas járműre, választhatják a Panamera S E-Hybridet is. Ebbe a négyajtós "limuzinba" ugyanaz a hajtásrendszer kerül, mint a Cayenne E-Hybridbe, csak az akkumulátor kapacitása kisebb valamivel. Ennek elsősorban térfogat okai vannak, a Panamera méretei nem teszik lehetővé egy az egyben a másik modellben is használt akkumulátor csomag beépítését. Viszont az alacsonyabb légellenállás lehetővé teszi azt, hogy a végsebesség elérje a 270 km/h-t. Ezzel már nem kell a vasárnap hajnali német autópályák külső sávjában "cammogva" - mert a sebességtől függetlenül minden esetben a külső sávban kell haladni, kivéve az előzések idejét - szomorúan nézni a 250-es limittel rendelkezők távoldó hátsó világítását, mint a Cayenne-nel, hanem őket lehet előzgetni. Ez Németországban nem kitalált történet, hanem minden hétvége velejárója, ugyanis az ilyen nagyteljesítményű autók tulajdonosai előszeretettel használják ki a relatív forgalommentes időszakot, hogy egymásra és saját magukra maximálisan odafigyelve, de a legkevésbé zavartatva kicsit autókázzanak egyet.

Nő a feszültség, fokozódik az élmény - Porsche hibridek
A hibrid Porschék segítségével egyetlen autóval tehetik meg ezt is, és a hétköznapi közlekedésüket is, utóbbit akár bármiféle kipufogógáz eregetése nélkül is. Az akkumulátorokban tehát nő a feszültség, és általa az autók nyújtotta élmény is fokozottabb lesz.
Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Kiszámoló

Bankkártya helyett fizess gyűrűvel

Írtam a Curve-ről egy update cikket nemrég. Akkor vettem észre, hogy a Curve lehetőséget ad a bankkártyán és mobiltelefonon kívül számos egyéb fizetési lehetőségre is. Amikor megjelent a Pa

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Szép csendben nagy változás jön a Szép-kártyáknál!

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
befektetés tőzsde chart getty stock