A hazai kisvállalkozások az európai uniós átlag 46, míg a közepes méretű cégek 45,7 százalékát érték el a termelékenységet vizsgálva 2017-ben. Bár azóta javult a helyzet, a lemaradás így is jelentős. Az elmúlt évek tapasztalatai és a COVID-járvány tanulságai azt mutatják, hogy a digitalizáció kulcsfontosságú a versenyképesség megőrzése és növelése szempontjából. A Schneider Electric által kidolgozott Digital Logbook koncepció jó példa arra, hogyan támogatja egy nemzetközi nagyvállalat technológiatranszferrel hazai partnereit és azok ügyfeleit abban, hogy hatékonyabban működhessenek, és növeljék termelékenységüket.
Kulcstényezővé vált a digitális megoldások alkalmazása a vállalkozások számára, hogy megőrizhessék és javíthassák versenyképességüket, a Schneider Electric pedig olyan eszközt kínál számukra, amivel újabb lépést tehetnek a digitális transzformáció felé. A Digital Logbook nevű megoldással a kapcsolószekrények és más elektromos berendezések gyártói és üzemeltetői száműzhetik a papír alapú nyilvántartásokat, hatékonyabbá tehetik a projektmenedzsmentet és a karbantartást.
Elérkezett a kapcsolószekrény átadás-átvételének pillanata, a berendezésgyártó, villamos kivitelező képviselője és a megrendelő hosszasan egyezteti a műszaki dokumentációt, ami jó esetben teljes, de gyakran előfordul, hogy hiányzik egy-egy apróság, amit pótolni kell, ezzel megakasztva a teljes folyamatot. Az elektromos berendezések telepítésekor, illetve teljes életciklusuk során a papíralapú dokumentáció komoly nehézségekkel – elég csak arra gondolni, milyen hatalmas mennyiségű dokumentumot kell tárolni és kezelni -, illetve kockázatokkal járhat. Az átadás-átvétel során esetleg előforduló problémák mellett olyan helyzetek is előfordulhatnak, hogy a karbantartás során nem találják a szekrényben a szükséges kapcsolási rajzokat, és ezek beszerzése értékes időt visz el.
A Schneider Electric által kidolgozott Digital Logbook koncepció korszerű és hatékony választ kínál ezekre a kihívásokra. A digitális naplózást lehetővé tevő megoldás révén a kapcsolószekrények és egyéb elektromos berendezések teljes életciklusa végigkövethető, az összes információ a felhőben rendelkezésre áll és bárhonnan és bármikor elérhető a jogosultsággal rendelkezők számára.
A Digital Logbook két szoftverkomponense közül az EcoStruxure Power Commission (EPC) alkalmazás használatával minden, kommunikációképes Schneider Electric készülék – még a vezeték nélküli mérők is - azonosítható, beállítható és tesztelhető a kapcsolószekrények és egyéb elektromos berendezések gyártása, valamint karbantartása során. Ezzel az alkalmazással exportálhatók az adatok a másik szoftverkomponensbe, az EcoStruxure Facility Expertbe, melynek telefonos applikációja, vagy webes felülete minden felhasználó számára biztonságosan és kényelmesen biztosítja a projektek és dokumentumaik kezelését, megjelenítését. A Digital Logbook koncepció keretében a gyártás, átadás és üzemeltetés során keletkező valamennyi dokumentumot – eszközleírások, kapcsolási és egyvonalas rajzok, átadási dokumentációk, tesztriportok stb. - a felhőben tárolhatják. Az EPC szoftverrel pedig egy QR-kódot is létre lehet hozni, melyet az elektromos berendezésen elhelyezve, a karbantartást végző szakemberek mobileszközüket használva még gyorsabban érhetik el az adott készülékre vonatkozó információkat.
Az automatizálási területen tevékenykedő rendszerintegrátoroknak is segítséget nyújt az új technológia. Az EcoStruxure Power Commissiont használva egy gombnyomással megoldható az elektromos hálózaton megtalálható valamennyi okos és kommunikációra képes készülék automatikus felderítése, létrehozható azok részletes listája és pár kattintással áttölthető a Schneider Electric Power Monitoring Expert (PME) rendszerébe. Ez a funkció különösen hasznos lehet a rendszerintegrátorok számára, mivel alkalmazásával jelentősen felgyorsul a projektek megvalósítása.
„A Digital Logbook koncepcióval garantált, hogy nem vesznek el a fontos dokumentumok, mindig pontosan lehet tudni, hogy az egyes karbantartók milyen munkákat végeztek el, illetve azt is megállapíthatják az üzemeltetők, hogy mely eszközöknél voltak gyakori hibák, megkönnyítve ezzel a beavatkozást. A rendszer lehetőséget kínál részletes karbantartási terv kidolgozására, illetve pontos útmutatót is ad az egyes munkákhoz. Összességében elmondható, hogy a rendszerrel lényegesen egyszerűbb a karbantartás időzítése, illetve gyorsabban is elvégezhető ez a feladat” - hangsúlyozta Lukács Tamás, a Schneider Electric szakértője.
A társaság a Digital Logbook koncepció mindkét szoftverkomponensének használatát díjmentesen biztosítja a hazai vállalkozások számára, illetve a megoldás használatát támogató valamennyi dokumentáció – a weboldalak, a felhasználói leírás, maga a szoftver és mobilapplikáció, egyéb segédletek – magyarul is elérhető. A Schneider Electric oktatást nyújt a helyi karbantartók, üzemeltetők számára a rendszer használatáról.