A nagymértékű díjemelésekkel öngólt lőnek a bankok – Használatösztönzéssel, az ingyenes átutalások elterjedésével és mértékletes díjemeléssel az ügyfelek és a bankok is jól járnának, továbbá a gazdaság versenyképessége is nőne – szól a cikk alapvetése.
Nemecskó István és Takács Kristóf írása szerint az elmúlt évtized intézkedéseinek köszönhetően az elektronikus fizetési infrastruktúra fejlettsége már megfelelő, így az MNB stratégiájában meghatározott célok eléréséhez a használati feltételek javítása, a használati lehetőségekre vonatkozó informáltság bővítése és a használat ösztönzése szükséges.
Az elektronikus pénzforgalom további fejlődéséhez azonban
olyan banki árazásra van szükség szerintük, ami nem hátráltatja e megoldások intenzívebb használatát azáltal, hogy jelentős többletköltséget okoz az ügyfeleknek a szolgáltatások gyakoribb használata esetén
– állapítják meg.
A cikk szerint jelentős, 25 milliárd forint többletbevétele származott a bankszektornak a lakossági elektronikus pénzforgalomból 2023-ban az előző évhez képest.
A lakosság pénzforgalmi költségei az elmúlt években folyamatosan emelkedtek, 2023-ban ez 265 milliárd forintot tett ki, ami 11 százalékkal haladja meg a 2022-es értéket.
Alábbi ábránk a nem lakossági bevételeket is mutatja.
A folyamatos emelkedésnek az MNB szerint két oka van:
- egyrészt a bankok minden év elején megemelik a díjaikat jellemzően az előző évi infláció mértékével,
- másrészt a tranzakciós forgalomtól függő díjak magas aránya miatt az elektronikus pénzforgalom bővülésével automatikusan nőnek a banki bevételek, hiszen például az egyre több átutalásért, vagy az egyre növekvő számú bankkártyáért és bankszámláért évről-évre többet fizetnek az ügyfelek.
Az éves költségek emelkedésében több ezer forintos eltérés van a számlacsomagok között, a legnagyobb ügyfélszámú számlacsomagokban 2024-ben 5-18 százalék között emelkedtek a költségek. Egy rendszeresen tranzaktáló ügyfél költségei 2024-ben évi 600-4400 forint között emelkedtek. A díjemelések következtében továbbra is nagy, szolgáltatásonként akár hatszoros különbség van az ügyfelek által fizetett díjakban a különböző számlacsomagokban, a medián költséghez viszonyítva.
Az inflációkövető áremelések és a tranzakciók értékével arányos díjak magas aránya miatt minden évben jelentősen, akár az inflációt meghaladó mértékben nőnek az ügyfelek költségei, ami így hátráltatja az elektronikus fizetések terjedését.
Az MNB célja a cikk szerint az, hogy a lakossági átutalások legalább 80 százaléka ingyenes legyen, tehát közvetlenül a tranzakciókhoz ne kapcsolódjanak tranzakciós díjak. Javítani kell az ügyféltájékoztatást és az átláthatóságot a pénzforgalmi szolgáltatások terén, mivel számos ügyfél jelentősen tudná csökkenteni a költségeit, ha a fizetési szokásaihoz jobban illeszkedő számlacsomagot választaná vagy a számára szükséges szolgáltatásokat használná.
A hazai bankok pénzforgalmi árazási struktúrája és ügyféltájékoztatási gyakorlata rontja a versenyképességüket, ezért a külföldi fintech szereplők jelentős ügyfélbázisra tettek szert az elmúlt években, és ez tovább növekedhet a jövőben. Átlátható, az elektronikus szolgáltatások használatát ösztönző árazás kialakítására kell törekedniük, különben további ügyfelek fogják inkább a külföldi szereplőknél bonyolítani a pénzforgalmukat.
A cikk azt fájlalja, hogy a lakossági tranzakciókhoz még mindig túl sok költséget rendelnek a bankok, miközben (a bankkártyák átalányszerű illetékét és a kis összegű átutalásokat leszámítva) ezt a szemléletet éppen a tranzakciós illetéknek "köszönhetjük". Elegánsan "megfeledkezik" a cikk a bankok valóban torz árazási gyakorlatának első számú okáról: az egészségtelen adózási környezetről, amely a tranzakciós illeték augusztus 1-jei megemelése és október 1-jei kiterjesztése miatt még nagyobb hátrányba fogja hozni a hazai bankokat a külföldi fintech szereplőkkel szemben (bár átmenetileg a kormány korlátozza a meglévő lakossági bankszámlák költségeinek emelkedését, ezt meg tudják kerülni, és vélhetően kénytelenek is lesznek a bankok), és ami miatt nem meglepő, hogy az ügyfelek a lábukkal szavaznak. A cikkben nem szerepelnek olyan kifejezések, mint adózás, tranzakciós illeték, de még maga a torz adózási struktúrát fenntartó kormány sincs megnezve, holott ezek említése nélkül nehéz komolyan értekezni a témáról.
Tranzakciós illeték változása | |||
Emelés előtt | Emelés után | Emelés költségvetési hatása 2025-re (mrd forint) | |
Általános illeték | 0,3%/max. 10 ezer forint | 0,45%/max. 20 ezer forint | 213 |
Készpénzfelvételi illeték | 0,6%/max. 10 ezer forint | 0,9%/max. 20 ezer forint | |
Devizakonverziós kiegészítő illeték | - | 0,45%/max. 20 ezer forint | 30 |
Forrás: Portfolio-gyűjtés |
Címlapkép forrása: Shutterstock