Bár az energiaügynökség 2025-re a kínai olajkereslet szerény, napi 210 ezer hordós növekedésével számol, de vannak arra utaló jelek, hogy az ország üzemanyag-fogyasztása már túl van a csúcson. Az IEA szerint a gázolaj iránti kereslet csökkenését nagyban befolyásolja az építőipar visszaesése, míg a benzinfogyasztás mérséklődését az elektromobilitás térnyerése és a gyenge fogyasztói kiadások erősítik. Úgy tűnik tehát, hogy
a kínai gazdaság közelmúltbeli növekedése kisebb mértékben függ az olajfelhasználástól, mint korábban.
A három legfontosabb üzemanyagtermék - benzin, kerozin és gázolaj - felhasználása Kínában 2024-ben enyhén, napi 8,1 millió hordóra csökkent az IEA havi olajpiaci jelentése alapján, ami alig haladja meg a 2019-es felhasználást.
A visszaesés középtávon felgyorsulhat, ami elegendő lehet ahhoz, hogy ebben az évtizedben a teljes kínai olajkereslet tetőzzön
- állítja az ügynökség.
Az új elektromos járművek jelenleg az autóeladások felét teszik ki, ami 2024-ben mintegy 250-300 ezer hordó olajkereslet-kiesést jelent. Nem csak az elektrifikáció csökkentette az olajigényt. A jelentés szerint a sűrített (CNG) és cseppfolyósított földgáz (LNG) szélesebb körű használata a közúti áruszállításban napi mintegy 150 000 hordót szorított ki. A tömegközlekedés, különösen a nagysebességű vasút bővülése szintén hozzájárult az üzemanyag-felhasználás gyengüléséhez. Az energiaügynökség kimutatása szerint ezek az "üzemanyag-pótlók" 2019 óta
NAPI KÖRÜLBELÜL 1,2 MILLIÓ HORDÓVAL MÉRSÉKELTÉK A KERESLET NÖVEKEDÉSÉT, ÉS AZ IDEI ÉVBEN TOVÁBBI 400 EZER HORDÓVAL CSÖKKENTHETIK, ELSŐSORBAN AZ ELEKTROMOS JÁRMŰVEK TERJEDÉSÉNEK FELGYORSULÁSA MIATT.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images