Trump húzása miatt nagyot drágulnak az autókAz autógyártók naponta több milliárd dollár értékű járművet és alkatrészt szállítanak át az Egyesült Államok Kanadával és Mexikóval közös határain. Az új amerikai elnök által kivetni tervezett
vámok súlyos zavart okozhatnak a jelenlegi működési modellekben
- írja értekezésében a New York Times.
Mark Wakefield, az AlixPartners tanácsadó cég globális autipari piacvezetője szerint az iparág egyelőre kivár. "Az iparágban a legtöbben várják, hogy mi történik, és hogy a kormányzat mit vár pontosan Kanadától és Mexikótól" - fejtette ki a lapnak. Sokan inkább tárgyalási eszköznek tekintik a bejelentést, mintsem konkrét intézkedésnek - vélekedett.
A General Motors és a Ford Motor nem kívánt nyilatkozni az ügyben. Mindkét vállalat jelentős gyártókapacitással rendelkezik Kanadában és Mexikóban, valamint az Egyesült Államokból is szállít járműveket és alkatrészeket ezekbe az országokba.
Szakértők szerint a vámok bevezetése rövid távon magasabb árakat eredményezne a márkakereskedésekben, és csökkentené az autók iránti keresletet. Simon Geale, a Proxima tanácsadó cég ügyvezető alelnöke szerint ez munkahelyek megszűnéséhez vezethet. "Végső soron az történik, hogy kevesebb darabot adunk el, és ezért kevesebb emberre van szükségünk" - magyarázta.
Közben a Dow Jones hírügynökség Kevin Roberts, a CarGuru elemzőjének kommentárját idézi, miszerint a belengetett vámok éles áremelkedést hozhatnak, valamint visszaeshetnek az értékesítések. A járművek online piacterével foglalkozó társaság a 2024-es jelentésében azt írta, hogy az év végén elérhető autók 19%-a Mexikóban készült. Roberts szerint a 25%-os vám a mexikói gyártású autók átlagárát 39 700 dollárról (15,7 millió forint) 49 600 dollárra (19,6 millió forintra) emelheti. Roberts szerint a Volkswagen, a Nissan, a Stellantis és a General Motors azon autógyártók közé tartozik, amelyeknek a készletében a legnagyobb a Mexikóban gyártott autók aránya.
Nem véletlen, hogy a szerdai kereskedésben jelentősen alulteljesítőnek számítanak az autóipar részvényei.
Az S&P 500 Automobiles & Components Industry Group Index, ami a leginkább kifejezi az autóipari szektor részvénypiaci teljesítményét, ma 1,2%-kal került lejjebb.
Ezen belül a GM részvényárfolyama 1,7%-ot esett, a Ford papírjai 3,5%-ot zuhantak, a VW részvényei megúszták 0,5%-os eséssel.
Erik Gordon, a Michigani Egyetem üzleti professzora rámutatott, hogy a vámok hatására emelkedő árak miatt a vásárlók tovább tarthatják meg régi autóikat. "Ez jót fog tenni a javítóműhelyeknek, és visszafogja az új járművek értékesítését és gyártását" - vetítette előre.
Az észak-amerikai autógyártás három évtizede lényegében transznacionális jellegű - jegyzi meg a NYT. Wakefield szerint évente mintegy 150 milliárd dollár értékű jármű mozog Kanadából és Mexikóból az Egyesült Államokba. A járművek a gyártás során néha többször is átlépik a határokat.
A vámok kivetése szinte minden, a három országban gyártott és értékesített járművet érintene. A Bernstein elemzői szerint az Egyesült Államokban gyártott járművek alkatrészeinek mintegy fele értékben mérve importból származik, elsősorban Mexikóból, Kanadából és Dél-Koreából.
Az autógyártók már korábban is szembesültek vámokkal, például a kínai árukra kivetett terhekkel. Egyes vállalatok, mint a Hyundai Motor, már lépéseket tettek a kockázatok csökkentésére. José Muñoz, a dél-koreai vállalat vezérigazgatója szerint a Hyundai 7,6 milliárd dolláros gyárkomplexumot épített Savannah közelében, részben azért, hogy elszigetelje magát a változó kormányzati politikától.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio