Ma Magyarországon kétszer annyi társas vállalkozás van férfi, mint női tulajdonban, és bár az arányok az egyéni vállalkozók esetében jobbak, még ott is mindössze 7 női vállalkozó jut 10 férfi vállalkozóra. A nők között a Z generációba tartozók vállalkoznak először nagyobb számban, de a legfiatalabb nők mindössze 33 %-a alapít saját céget, míg a legidősebb veterán generációban (1945 előtt születettek) ez az arány már 53%. A legtöbb női vállalkozó az X generáció tagjai közül kerül ki - az összes női vállalkozó 40%-a tartozik közéjük -, őket követi 23% körüli aránnyal mind a Baby boomer, mind az Y generáció, és a fennmaradó néhány százalékon osztozik a legfiatalabbak közé tartozó Z és Alfa, valamint a legidősebb vállalkozókat magába foglaló Veterán generáció. A korcsoport adatokból az tűnik ki, hogy a nők leginkább a gyermekvállalást követően vágnak saját vállalkozás indításába, amely során a legnagyobb nehézséget (30%-os aránnyal) a finanszírozás szűkössége jelenti. Később, a vállalkozás növekedését inkább a piaci helyzet (56%), a vállalkozás menedzseléséhez kapcsolódó személyes határaik (44%) és az anyagi, financiális és emberi erőforrások hiánya (15%) nehezíti számukra - derül ki a Visa felméréséből.
Aki a kihívást jelentő körülmények ellenére vállalkozik, azt - a Visa friss kutatása szerint - a függetlenségre való törekvés (53%) és valami új létrehozásának vágya (16%) viszi előre. A megvalósítás során azonban jellemzően gazdasági tényezők nehezítik a növekedést: a megkérdezett nők 56%-a jelölte meg az iparága helyzetét nehezítő tényezőként, míg 30%-uk finanszírozási, illetve egyéb erőforrások hiányával küzd.
A fizetéstechnológiai vállalat 2024-ben Magyarországon is meghirdeti She's Next pályázati programját, amelynek célja minden országban az, hogy segítse a női vállalkozók fejlődését, melyhez a vállalkozás igényeihez igazított mentorprogrammal nyújt támogatást a nyerteseknek. Azok a magyar vállalkozónők, akik felismerik saját vállalkozásukban rejlő fejlesztési lehetőségeket, leginkább a marketing (44%), a pénzügy (30%) és a digitalizáció (26%) területeken igénylik a támogatást, méghozzá tudásátadás formájában.
A tavalyi évhez képest újdonság, hogy az 5 Visa által kiosztott díjon kívül két különdíjjal bővült a program: az innovációs és digitalizációs különdíj a az OTP Bank támogatásával, a fenntarthatósági különdíj pedig az MBH Bank jóvoltából kerül majd kiosztásra – hangzott el a vállalat szerdai, budapesti sajtótájékoztatóján.
Címlapkép forrása: Getty Images