Tekintettel a monetáris politika körüli szakmai diskurzusok élénkülésére, a Portfolio.hu szívesen ad helyet további véleményeknek, írásoknak is a témában.
Hogyan lehet lazítani, ha a nulla alsó korlát köti a monetáris politikát?
Több fejlett ország monetáris politikájának jelenlegi alapproblémája az, hogy a gazdaság állapota további monetáris lazítást kívánna, de az alapkamat nem tud nulla alá csökkenni, így visszafogott inflációs dinamika mellett túlzottan magas reálkamat alakul ki. Az eddig bevetett eszközök mellett a gazdaság élénkítésének újabb dimenziója lehet a jövőbeli kamatvárakozások erőteljesebb befolyásolása. Az elgondolás azon alapul, hogy a reálgazdasági döntéseket elsősorban nem a rövid-, hanem a hosszabb lejáratú (reál)kamatok befolyásolják, amik erőteljesen függnek a jegybanki alapkamat és az infláció jövőbeli pályájára vonatkozó várakozásoktól. A gazdaság élénkítését így - elvben - az alapkamat csökkentése mellett a jövőre vonatkozó várakozások befolyásolásával is el lehet érni. Ez azért nehéz feladat, mert a várakozások kialakításakor a gazdasági szereplők rendelkeznek valamilyen képpel a jegybank tipikus viselkedésére vonatkozóan, feltételezik, hogy a jegybank a jövőben is stabilizálni fogja az inflációt. Így, ha a jegybank egyszerűen annyit mond, hogy tartósan alacsony marad a kamat, abból a gazdasági szereplők leginkább azt olvassák ki, hogy a jegybank rossz növekedésre és emiatt alacsony inflációra számít, ami inkább további kereslet-visszafogásra ösztönöz.
Ahhoz tehát, hogy az aktivitást a kamatpályára vonatkozó várakozások befolyásolásán keresztül érdemben tudja élénkíteni a monetáris politika, arról kell meggyőznie a gazdasági szereplőket, hogy az alacsony a kamatkörnyezet a fellendülés megindulása után is fennmarad egy ideig. Ez azonban nem logikus, jegybankár nyelven idő-inkonzisztenciát tartalmazó ígéret. Hiszen ha már túl lesznek a válságon, növekszik a gazdaság, akkor az lesz a "logikus", hogy a jegybankok a gazdaság stabilizálása szempontjából az adott időpontban megfelelőnek látszó kamatpolitikát folytassanak. A várakozásokon keresztüli monetáris lazításhoz ezért arra van szükség, hogy a jegybankok hitelesen tudjanak elköteleződni amellett, hogy az alacsony kamatpolitika még akkor is fennmarad, ha a jövőben az aktuális makrogazdasági helyzet alapján már nem lenne indokolt. Charles Evans, a chicagoi Fed kormányzója hasonlatával hasonlatával: a jegybankároknak Odüsszeusz módjára oda kell kötözniük magukat az árbochoz, hogy ne engedjenek a szirének csábító énekének.
Hogyan lehetne árbochoz kötözni? Az elmúlt időszakban több "árbochoz kötözési" próbálkozást láttunk. A leggyakoribb megoldás az alacsony kamat előre meghatározott időintervallumban való fennmaradására vonatozó kommunikáció volt. Azon országokban, ahol már korábban is publikáltak kamat előrejelzést (pl. Svédország, Norvégia), adottak voltak a technikai feltételek. Más országokban a hosszabb időszakra vonatkozó kamatpálya új elem volt a kommunikációban (pl. Kanada). A nulla alsó korlát elérését követően a Fed is a korábbinál határozottabb utalásokat kezdett tenni a jövőben várható kamatpályára, jelezve, hogy több mint két évre előre a kamatszint változatlan szinten való tartása várható. Ezek a kamatpálya előrejelzések azonban nem mindig voltak elég hatékonyak a hosszú kamatok mérséklésében, mert a kamatpályára vonatkozó üzenetekben minden jegybanknál megjelent a feltételesség: az alacsony kamatkörnyezet csak addig maradhat fenn, amíg nem veszélyeztetik az árstabilitást. (Jól szemlélteti ezt a kanadai jegybankelnök megfogalmazása: "this giudance is never a promise, however. Actual policy will always respond to the economic and financial outlook as it evolves".) Ennek megfelelően a piaci szereplők sem feltétlenül egy szigorú elkötelezettségnek, hanem az aktuális információs bázis alapján valószínűsíthető legjobb előrejelzésnek tekintették, ami változhat, ha javulnak a gazdasági kilátások. Így ezzel a technikával nem sikerült megvalósítani a várakozásokon keresztüli extra lazítást. Az Evans-szabály A jegybanki elköteleződés másik lehetséges eszköze az, ha nem időintervallumhoz, hanem gazdasági állapothoz kötik a tartósan alacsony kamatszint fennmaradását. (Charles Evans ezt hívja Delphi jósda típusú megoldásnak.) 2012 decemberében a FED hivatalos politikájává vált az ún. küszöbérték, avagy Evans-szabály: addig marad fenn az alacsony kamat, amíg a munkanélküliség nem csökken 6.5% alá, illetve az inflációs előrejelzés nem emelkedik 2,5% fölé. Ez az újfajta, ún. állapotfüggő meghatározás előnye, hogy transzparenssé teszi, hogy a kilábalás érdekében a FED még akkor is fenntartja az alacsony kamatszintet, ha a korábban megszokott viselkedése alapján már emelnie kellene azon, azaz átmenetileg magasabb inflációt is tolerálni fog.
A keretes írásunkban említett Evans-szabályhoz hasonló logikára épül a jövőbeli kamatpályát a nominális GDP alakulásához kötő javaslat. Ez arra a megfigyelésre épül, hogy a válság előtt az amerikai nominális GDP viszonylag stabil ütemben növekedett. Így - feltételezve, hogy az amerikai gazdaság kibocsátási potenciálja nem sérült a válság során - tekinthetjük azt normál állapotának, amikor e pálya meghosszabbítására kerül vissza a gazdaság. A jegybanknak ekkor amellett kellene elköteleződnie, hogy az élénkítő monetáris politika mindaddig fennmarad, amíg a gazdaság nem éri el a válság előtti időszakra jellemző nominális pályát, ami ugyanaz, mintha erre az időszakra nGDP targetálást vezetne be a jegybank. A konkrét helyzetben ez a megoldás is azt üzeni, hogy a laza monetáris kondíciók még akkor is fenn fognak maradni, ha a gazdaságban inflációs nyomás jelentkezik.![Infláció? Növekedés? Mire figyeljen a jegybank?](http://www.portfolio.hu/img/upload/2013/01/0121_ngdp1-20130121.png)