A német szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság adatai szerint a Tesla mindössze 1277 új autót regisztrált januárban Németországban, ami 59%-os visszaesést jelent. Ez a szám 2021 júliusa óta a legalacsonyabb havi adat a vállalat számára. Különösen aggasztó, hogy a Tesla piaci részesedése egy olyan szektorban csökkent, amely összességében 54%-os növekedést mutatott az adott hónapban.
A visszaesés nem korlátozódik Németországra a Tesla esetében.
Franciaországban, az Európai Unió második legnagyobb elektromosautó-piacán 63%-os, míg az Egyesült Királyságban 12%-os csökkenést könyvelhetett el a Tesla. Ez azt jelenti, hogy Európa három legnagyobb elektromosautó-piacán egyaránt visszaestek a társaság eladásai.
Szakértők szerint Elon Musk politikai tevékenysége jelentős szerepet játszhat a negatív tendenciában. A vezérigazgató januárban több, vitatott politikai megnyilvánulást tett Németországban. Többek között élő beszélgetést folytatott az Alternatíva Németországért (AfD) párt vezetőjével, Alice Weidellel, ami sokak szerint nemtetszését váltotta ki. Azt is mondta a Tesla vezére, hogy Németország utolsó reménye a szélsőjobboldali párt. Egyes értelmezések szerint az értékesítésekre hatással voltak Musk németországi akciói, befolyásolták ugyanis az autógyártó megítélését.
A Tesla gyenge teljesítményében azonban más tényezők is szerepet játszhatnak. A vállalat jelenleg átállítja összeszerelő üzemeit a népszerű Model Y új verziójának gyártására, ami átmeneti termeléskiesést okoz. Emellett egyes piacokon készlethiánnyal is küzdhet a cég, ami a tavalyi év végi intenzív értékesítési kampány következménye lehet.
A Tesla nehézségei nem korlátozódnak Európára. Az Egyesült Államokban, Kaliforniában is csökkenő tendenciát mutatnak az eladások. 2024 mind a négy negyedévében kevesebb autót regisztrált a vállalat ebben az államban, a Model 3 eladásai pedig 36%-kal zuhantak az év során.
Miközben a Tesla küzd, versenytársai igyekeznek kihasználni a helyzetet. Olyan hagyományos autógyártók, mint a Volkswagen, a Stellantis és a Renault, valamint új elektromosautó-márkák is növelik piaci részesedésüket.
Mi zajlik az elektromos autók európai piacán?
Épp a szerdai nap közöltünk részletes elemzést arról, hogy mi jellemzi jelenleg az európai piacot.
Ha nem sikerül összehangolni az "európai értékeket" a globális piac tempójával egy átfogó stratégia keretében, akkor a kontinens könnyen a saját, szigorú szabályozási szándékai és a dinamikusabb, kevésbé kötött - sokszor masszív állami támogatással operáló - versenytársak közé szorulhat.
Címlapkép forrása: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg via Getty Images