Az Egyesült Államok az elmúlt években évente 15,4-17,5 milliárd dollár értékben importált közlekedési eszközöket Kínából, ebből 9-10 milliárd dollárt tettek ki az autóalkatrészek és kiegészítők – derül ki az Egyesült Államok Nemzetközi Kereskedelmi Bizottságának adataiból.
Bár az amerikai piacon eladott új járműveknek mindössze 0,6%-a származik Kínából, az alkatrészek és akkumulátorok terén nagyobb a kínai beszállítók szerepe.
Az elektromos autókra vonatkozó vámok még magasabbak, a Biden-kormányzat 2023-ban 100%-os vámot vetett ki a Kínából érkező elektromos járművekre. Emiatt olyan vállalatok, mint a kínai Geely tulajdonában lévő Volvo és az elektromos járművekre specializálódott Polestar, már csökkentették kínai gyártású modelljeik amerikai exportját.
A kínai beszállítók azonban nemcsak az autókat érintik, hanem a kulcsfontosságú alkatrészeket is. Az Egyesült Államokban értékesített hibrid és elektromos járművek jelentős része tartalmaz kínai eredetű alkatrészeket.
Az autóipar szereplői aggódnak a vámok miatt, mert azok növelhetik a gyártási költségeket.
Mike Jackson, a MEMA Original Equipment Suppliers stratégiai igazgatója szerint a 10%-os vám ugyan nem drámai, de hosszú távon érezhető hatása lehet az autóárakra.
Ez egy kihívás. Ez magasabb költséget jelent, amelyet valakinek állnia kell
– mondta Jackson egy detroiti autóipari konferencián.
Az autógyártók többféleképpen reagálhatnak: továbbháríthatják a költségeket a fogyasztókra, új beszállítói forrásokat kereshetnek, vagy módosíthatják a gyártási folyamataikat. Az viszont biztos, hogy az új autók átlagára már így is történelmi magasságokban jár – jelenleg 50 000 dollár körül mozog –, és további drágulás csökkentheti a keresletet.
Összességében bár a teljes autóimport Kínából nem számottevő, az alkatrészek és akkumulátorok magas aránya miatt a vámok hatása jelentős lehet. Az elektromos autók terjedése miatt az akkumulátorok kulcsszerepet játszanak, és a kínai dominancia ezen a területen különösen érzékennyé teszi az amerikai piacot. A következő hónapokban kiderül, hogy a gyártók hogyan reagálnak, de a fogyasztók valószínűleg drágulásra számíthatnak.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio