Kiderült, hogy spórolnak az utóbbi időben a magyarok
Befektetés

Kiderült, hogy spórolnak az utóbbi időben a magyarok

Portfolio
Tízből hatan spóroltak valamilyen új módszerrel az elmúlt hónapokban: a legtöbb megtakarítási megoldás a bolti bevásárlásokhoz kapcsolódik, de otthon is sokan igyekeznek csökkenteni kiadásaikat, főleg az élelmiszerek pocsékolása terén.

Az elmúlt félévben a magyar lakosság túlnyomó többsége – 65 százaléka – kezdett el spórolni legalább egy, addig nem alkalmazott, új módszerrel – derült ki az Impetus Research 2023 január közepén készült, a 18 évnél idősebb lakosságra reprezentatív online kérdőíves lakossági felméréséből.

A legtöbb spórolási megoldás továbbra is a bolti bevásárlásokhoz kapcsolódik, de otthonaikban is sokan törekszenek kiadásaik visszafogására. Míg a lakosság egynegyede egy új megtakarítási szokást kezdett el, másik negyede már két-három új spórolási megoldást is alkalmaz. Minden hatodik magyar „pánikszerűen spórol” és legalább négy megtakarítási módszert is talált arra az utóbbi időszakban, hogy csökkentse kiadásait.

Hogyan spórolunk?

A felmérés szerint leginkább az élelmiszerpazarlás csökkentésével próbálunk spórolni: az elmúlt hónapokban a lakosság 23 százaléka kezdett el arra figyelni, hogy ne kerüljön még elfogyasztható étel a szemetesbe.

A spórolási stratégiák többsége azonban továbbra is a bolti bevásárlásokhoz kapcsolódik. Az akciós újságok a lakosság hatoda számára jelentenek alapvető kiindulási pontot a vásárlás előtt: ők azok, akik akár többször is átböngészik, hogy az egyes üzletekben mely termékek lesznek éppen akciósak, és ehhez igazítják a vásárlásukat. Hasonló mértékű (16 százalék) azok aránya, akik a bevásárlás során több boltot is útba ejtenek, kihasználva az „akcióvadász bevásárló körutak” által nyújtott pénzbeli előnyöket.

A tudatos vásárlás erősödésére utal az is, hogy 13 százalék azok aránya, akik az elmúlt időszakban kezdtek el bevásárlásuk előtt listát készíteni, és csak azokat a termékeket veszik meg, amelyek ott szerepelnek. A vásárlók tizede vesz gyakrabban saját márkás termékeket az áremelkedések miatt, és hasonló arányban kezdték el a nagyobb kiszerelésű termékeket keresni az elmúlt hónapokban.

Az ételek tudatos felhasználása talán azért is kiemelt téma a lakosság számára, mert a felmérés szerint minden tizedik magyar kezdett el ebédet főzni otthon, hogy így kevesebbet költhessen melegételre a menzán vagy étteremben. Hasonló arányban isznak újabban üdítő helyett csapvizet vagy szörpöket otthonukban a magyarok. Sőt, hat százalék nyilatkozott úgy, hogy kulacsban innivalót visz magával, ezzel is csökkentve függését a bolti áraktól.

Az édesszájúak nehezen tudják elképzelni napjukat valamilyen nassolás nélkül, azonban emiatt sem feltétlenül a boltok polcait böngészik. Minden tizedik magyar a bolti édesség helyett inkább otthon készített süteményt eszik.

A használható, de sarokban porosodó tárgyaink nem csak helyet foglalnak otthon, hanem mások számára értéket és örömet is jelentenek, sőt a családi kasszánkat is gyarapíthatják. A lakosság hét százaléka kapott rá az elmúlt hónapokban a nem használt játékok, tárgyak eladására.

Kedvenc sorozatukról vagy online filmnézésről a nagy többség nem akar lemondani, erre utal, hogy az otthoni előfizetések stabilan tartják magukat, csupán a lakosság 4%-a mondott vissza valamilyen telekommunikációs vagy streaming szolgáltatást az áremelkedések miatt az elmúlt félévben.

„Az élelmiszerárak ilyen jelentős emelkedése sokak számára nem csak kihívást, hanem egyben kényszert is jelent a kiadások lefaragására. Ez viszont egyben lehetőség is arra, hogy növekedjen a vásárlói és fogyasztói tudatosság.

A környezetünk szempontjából is örvendetes tény, hogy egyre többen figyelnek arra, hogy a megvásárolt élelmiszerek ne a szemétben kössenek ki. Ezért nem csak a lejárati időket figyelik, hanem előre végiggondolják, mire van a háztartásnak szüksége, és csak azokat a szükséges élelmiszereket veszik meg a boltokban. Így nem csak a számla összege csökkenthető, hanem az élelmiszerpazarlás is.

Az otthoni sütés-főzés elterjedésével viszont akár új, közösségi élménnyel is gazdagodhatnak a párok, családok. A bevásárlás – úgy tűnik – továbbra is főleg a nők „kiváltsága”: ez is magyarázza azt a tényt, hogy a nők több vizsgált területen is tudatosabbak, nagyobb arányban alkalmazzák a spórolási technikákat, mint a férfiak. Azonban a tudatos vásárlási hozzáállás elemei már mindkét nem körében megjelentek, több esetben nincs jelentős különbség a férfiak és a nők között.” - kommentálta az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.

Címlapkép: Shutterstock

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

Találd meg a neked való befektetési alapot!
Ricardo

A szabadság irodalma

Változások az Ellenpropaganda oldalon; remek könyvek előkészületben; négy Rothbard cikk a fordításomban.

Kiszámoló

Neked is sikerül változtatni

Szombatonként kiteszek egy-egy régi cikket, amit sokan nem olvastak, pedig a hasznukra lehet. Ez a cikk közel tizenegy éves, a benne lévő számokat így értelmezd. Ha van egy hasonló veled megtört

Kasza Elliott-tal

Medtronic - elemzés

Végig pörgettem a blogon a Top10-es posztokat, vetettem egy pillantást azokra a részvényekre, amik valamikor fennakadtak a hálómon, de nem néztem meg őket alaposabban. Az egyik ilyen volt a Medtro

ChikansPlanet

A farm, ahol élni fogunk

Az éghajlatváltozásra, a népességnövekedésre és a városiasodásra egyszerre adhat választ a vertikális kertészet, azaz a növények többszintes, beltéri termesztése.

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Csatába indult az elit Viharhadtest – Most aztán komoly ellenfélre talált Ukrajna?
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
tiktok-botrány-hekkertámadás-cnn-