Március végén az iBanFirst kis- és középvállalkozások nemzetközi pénzforgalmát támogató online platform budapesti fióktelepe megkapta a Magyar Nemzeti Bank akkreditációját. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ezentúl budapesti irodájukkal nyújtanak támogatást magyar üzleti ügyfeleik számára: több mint 30 devizanemben végeznek tranzakciókat, elsősorban azonnali devizaátváltást és gyors átutalást, illetve devizakockázat-kezelést. A fintechcég prognózisa szerint a magyar vállalatok nemzetközi tranzakcióinak értéke az év végére eléri az egymilliárd eurót, a helyi iroda célja, hogy az év végére 600 ügyféllel dolgozzon együtt. – mondta el a Portfolio-nak Pierre-Antoine Dusoulier, az iBanFirst alapítója és vezérigazgatója.
Az iBanFirst évek óta jelen van a magyar piacon: miért most akkreditálta a Magyar Nemzeti Bank a szolgáltatását?
Az iBanFirst-öt a kezdetektől fogva a Belga Nemzeti Bank szabályozza pénzforgalmi intézményként, és az egész Európai Unióban működési engedéllyel rendelkezik. A régió iránti elkötelezettségünk mostanra elérte azt a pontot, ahol fejlesztési terveink indokolttá tették, hogy a Magyar Nemzeti Banknál helyi akkreditációért folyamodjunk. Ennek a folyamatnak fontos eleme, hogy létrehoztuk a Magyar Nemzeti Bank által akkreditált irodánkat Budapesten, amely lehetővé teszi számunkra, hogy hatékonyabb, gyorsabb és átláthatóbb nemzetközi fizetési és fedezeti megoldásokkal segítsük a magyar vállalatok globális fejlődését. A számok és a tapasztalat azt mutatja, hogy az elmúlt évek során a magyar vállalkozásokkal való együttműködésünk dinamikus volt, így a régión belül is kiemelkedő itt a tevékenységünk.
Pontosan mit vizsgált a jegybank, milyen feltételeknek kellett megfelelniük?
Az MNB az iBanFirst működését számos szempontból vizsgálta, többek között a pénzügyi stabilitást, a kockázatkezelési eljárásokat, az ügyfélkiszolgálás minőségét és a helyi szabályozásoknak való megfelelést. Szigorú követelményeket kellett teljesítenünk, például stabil, megvalósítható üzleti tervet kellett bemutatnunk, bizonyítanunk kellett a műszaki infrastruktúránk megbízhatóságát, és erős pénzmosás elleni (AML) és ügyfélismereti (KYC) eljárásokat kellett bevezetnünk. Ezek olyan szabványos eljárások, amelyeket minden más ország központi bankja megkövetel, és örülünk, hogy ezt most Magyarországon is sikerült véglegesíteni
Mit gondol, milyen változásokat jelent ez a vállalat magyarországi működésében?
Várakozásaim szerint az akkreditáció növeli az iBanFirst hitelességét és a cég iránti bizalmat a magyar piacon, ami potenciálisan nagyobb keresletet eredményezhet a szolgáltatásaink iránt. Ennek eredményeképpen bővítjük helyi jelenlétünket és több erőforrást fogunk fordítani a magyar piacra.
Célunk, hogy az év végére elérjük azt, hogy a rendszerünkön keresztül 1 milliárd eurónyi nemzetközi tranzakciót hajtsanak végre a magyar vállalatok.
Magyar ügyfeleink az elmúlt évben több mint 30 ezer nemzetközi átutalást hajtottak végre sikeresen, 69 országba. Arra számítunk, hogy 2023-ban 50%-os növekedést érünk el a magyar cégek által generált üzletből. Az MNB-akkreditációval az ügyfelek számának növekedésére számítunk, egész egyszerűen azért, mert így nagyobb lesz a bizalom a magyar ügyfelek részéről. A statisztikák szerint a nemzetközi átutalások közel 40%-át mindössze 2 órán belül teljesítjük - a hazai bankoknál ez a folyamat több napot is igénybe vehet. A budapesti irodával célunk, hogy az év végére elérje a 600 ügyfelet.
Hogy állnak a nemzetközi terjeszkedéssel? Hogy teljesít most az iBanFirst globálisan?
2021 óta teljes terjeszkedési üzemmódban működünk. Kevesebb mint két év alatt 5 új irodát nyitottunk Dél- és Kelet-Európában (Spanyolország, Olaszország, Magyarország, Románia, Bulgária), így összesen elértük a 10-et. Tavaly felvásároltuk a brit Cornhill pénzügyi szolgáltatót is, ami megerősítette a többdevizás fizetési szolgáltatások globális vezető pozíciónkat.
Ez is azt mutatja, hogy erőteljes globális teljesítményt mutatunk, mind az ügyfélkör, mind a tranzakciós volumen tekintetében folyamatos növekedéssel. Az elmúlt hat évben minden évben 70%-os bevételnövekedést produkáltunk, és fokozatosan a kkv-k számára alternatívává váltunk azokban az országokban, ahol működünk. Havonta 1,4 milliárd eurós tranzakciós volument dolgozunk fel. Negyedik egymást követő évben szerepeltünk a Financial Times "FT 1000" rangsorában, ami ritka eredmény
Hogyan látja a piaci kockázatok növekedését az elmúlt időszakban? Az elmúlt hetek bankcsődjei hatással lehetnek a pénzügyi szektor egészének fejlődésére?
Figyeljük az európai központi bankok intézkedéseit, az inflációs rátákat az egyes országok szintjén, és bízunk abban, hogy túljutunk ezen az időszakon, amelyet meglátásom szerint a leggyakrabban pszichológiai tényezők indukálnak.
Ezen túlmenően a vállalatok nagyon ellenállónak bizonyultak az elmúlt években, különösen a közép-európai régióban, a háborúval és a magas inflációs rátával kapcsolatos kihívásokkal szemben.
A szolgáltatásaink iránti igény valós, a vállalatoknak valóban szükségük van gyorsabb és átláthatóbb fizetési szolgáltatásokra, valamint devizakockázat-kezelési megoldásokra. Én inkább úgy látom, hogy a közelmúlt eseményei paradox módon erősíteni fogják azokat a fizetési szakembereket és szereplőket, akik a szigorú szabálykövetést helyezték kínálatuk középpontjába. Fizetési szolgáltatóként kötelességünk az ügyfelek pénzeszközeinek védelme és a saját pénzeszközeinktől való elkülönítése. Pénzforgalmi intézményként (nem pedig hitelintézetként szabályozott bankként) a pénzforgalmi szolgáltatók szintén szigorúan szabályozottak, és nem végezhetnek semmilyen banki szolgáltatást, például hitelnyújtási szolgáltatást, betétet, vagyonkezelést, illetve semmilyen olyan szolgáltatást, amely piaci kockázatoknak teheti ki őket.
A globális pénzügyi rendszer összetett és összekapcsolt, és a válság előrejelzése vagy megelőzése természetesen kihívást jelent.
Bízunk azonban abban, hogy a kormányok és a központi bankok által a 2008-as pénzügyi válság óta bevezetett politika és szabályozás mérsékli a rendszerszintű kockázatokat és növeli a pénzügyi rendszer ellenállóképességét.
A vállalkozások számára kihívás a kockázatok és a bizonytalanságok integrálása, és mindenekelőtt az ezekre való felkészülés. Ez azt jelenti, hogy olyan partnerekkel kell együtt dolgozni, akik erős alapokkal rendelkeznek. A kockázatok integrálása azt is jelenti, hogy képesek vagyunk megvédeni magunkat az új bizonytalanságoktól, ez is komoly feladat.
Címlapkép: iBanFirst