A kisvállalatok fontos célpontot jelentenek a bankoknak, de még mindig elmondható, hogy kifizetődő a hitelezésük?
Egy kisvállalat életében a bankolás és a bankban lévő termékek igénye folyamatosan változik, mérettől, cégformától, ágazattól, növekedési vagy csökkenési tendenciától függően. Épp ezért a bank és a cégek közötti kapcsolódás is többrétű és egy állandóan változó igény. Ezért ez egy kölcsönös adok- kapok viszony, ahol mindkét fél meg kell, hogy kapja azt az üzleti célt, támogatást, amire éppen vágyik, vagy ami a működését támogatja.
Abban a változó környezetben, amit az idei évben tapasztaltunk, ez még inkább igaz, és a kérdésre válaszolva, igen, hosszú távon gondolkozva ez egy kifizetődő együttműködés a bankoknak és az ügyfélnek is, hiszen a partnerség hosszú távon csak ebben a helyzetben tud fennmaradni.
Sok cég élt a törlesztési moratóriummal, de milyen lehetőségei vannak azoknak, akik nem tudták kihasználni ezt a lehetőséget? Mennyire általános, hogy nekik is próbálnak segíteni a bankok? Milyenek a törlesztési moratóriummal kapcsolatos tapasztalatok a Sberbanknál?
A törlesztési moratóriumot minden vállalati ügyfél igénybe vehette, hiszen ez alanyi jogon járt, így olyan halmaz, aki nem tudta igényelni olyan nem volt, és nem is lehetett sem nálunk, sem más pénzintézetnél. Sőt, további törvényhozói védelem, hogy a hiteleket nem mondhatják fel a bankok esetleges nem fizetés miatt 2021 június végéig.
Több olyan cég is volt, aki nem élt a moratórium lehetőségével, és más alternatívát választott.
Ilyen alternatíva lehetett például a hitelkiváltás, amivel az alacsonyabb kamatok által optimalizálni tudják hosszú távon a kiadásaikat, vagy megoldást találnak a vírushelyzet okozta likviditási gondjaikra. Természetesen kiemelt figyelmet fordítottunk a nem moratóriumban lévő céges ügyfelekre is, esetleges elmaradás esetén azonnal egyeztetünk az ügyfelekkel, és mivel hosszú távon minden bank érdeke a jó portfólió fenntartása- ha szükséges átütemezzük az ügyfelek tartozásait, és közösen gondolkodva próbáljuk kezelni a pénzügyi nehézségeiket.
Mekkora visszaesést érzékelnek a hitelkeresletben? Mennyire képesek kompenzálni ezt a meghirdetett hitelprogramok?
A hitelezésben nincs visszaesés, sőt emelkedés van, sok a bankon belüli kiváltás (kamat, futamidő optimalizálás) de az új ügyletek arány is magas, és ez leginkább a támogatott hitelekhez (NHP Hajrá, Széchenyi Kártya) köthető.
Tovább emelkedett a cégek betétállománya az elmúlt hónapokban. A moratóriumon túlmenően mivel magyarázható ez a jelenség még válság idején is?
A Sberbanknál egy betéti kampányt is hirdettünk erre az időszakra, amely még inkább megerősítette ezt az emelkedést. Ennek hátterében leginkább az a jelenség áll, hogy az ügyfelek beruházási és egyéb befektetési céljai a bizonytalanságok miatt kitolódtak és kitolódnak, így várakoznak, és egy későbbi időpontban fogják ezeket a forrásokat felhasználni.
A cikk megjelenését a Sberbank Magyarország Zrt. támogatta.
Címlapkép: Getty Images