A projekt egyelőre lassan halad, de a védjegyjogok már megszerezték és elkészültek a vázlatok egy modern Yugo hatchbackről. A márka feltámasztói ismét az alacsony áru autók szegmensét célozzák meg, és várhatóan a technikai alapokat valószínűleg egy másik gyártótól szerezik majd be – számolt be a Car and Drive.
A Yugo eredetileg a Zastava Yugo GV néven volt ismert, és 3990 dolláros induló árral ez volt a legolcsóbb autó az amerikai piacon, ahol sikeresen megvetette a lábát.
Ezzel együtt igazán a KGST-országokban és a Balkánon futott be nagy karriert.
A visszatérés mögött Aleksandar Bjelić szerb professzor áll, aki megszerezte a márka jogait. A fejlesztés még a koncepciós fázisban van, de a terv az, hogy
2027-ben mutatnak be egy működő prototípust.
A Yugo valószínűleg egy kis benzinmotort kap, és a márkatulajdonos reményei szerint Kelet-Európában, ahol a Yugo eleve nagyon népszerű volt alacsony ára miatt, újra befuthat.
A Yugo első PR-akciója egy klasszikus Zastava modellekkel történő útvonal lesz Kragujevacból a Kilimandzsáróig. Ha a modern expedíció sikeres, az jelentősen javíthatja a márka megítélését.
Az első modell, a Yugo 45, 1980-ban jelent meg, és a Fiat 127 alapjaira épült. A Yugo az egyik legolcsóbb autóként vált ismertté világszerte, különösen az Egyesült Államokban, ahol a Malcolm Bricklin vállalkozó révén 1985-ben kezdték forgalmazni. Bár kezdetben népszerű volt az alacsony ára miatt, a rossz minőség, a megbízhatatlansága és a biztonsági problémák gyorsan rontották hírnevét. Az 1990-es években a délszláv háború, valamint 1999-ben a Zastava gyár bombázása jelentős csapást mértek a márkára.
A gyártás végül 2008-ban szűnt meg, és a Yugo azóta az autóipar egyik legismertebb, de egyben leginkább gúnyolt modelljeként él a köztudatban.
Címlapkép forrása: Klietz/ullstein bild via Getty Images