A romló üzleti hangulat hatással van a legkisebb cégekre is
Az elmúlt évben a bizonytalan gazdasági környezet, az infláció és az ingadozó forintárfolyam számtalan kihívás elé állították a hazai mikro-, kis- és középvállalkozásokat, ami mind szerepet játszik abban, hogy 2024 harmadik negyedévére indikátor terén az eddigi legalacsonyabb értékre estek a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által készített Barométer Index mutatói.
A kutatás során megkérdezték a vállalkozásokat arról, miként vélekednek az üzleti kilátásokról: a gazdasági helyzet negatív megítélése és az idei évre tervezett árbevételek várható elmaradása jelentősen rontotta az üzleti hangulatot, ami 57%-ra esett vissza a második negyedévben mért 59%-ról.
Az általános gazdasági helyzetet a válaszadók 60%-a inkább vagy sokkal kockázatosabbnak ítélte a korábbi évhez képest, míg biztonságosabbnak csak minden 25. vállalkozás érzékelte. A cégvezetők 45%-a jelezte emellett, hogy az idei árbevételeik elmaradnak a tervezett szinttől, ami az eddig mért legmagasabb arány.
A beruházási hajlandóságot mérő alindex értéke visszaesett mind a megelőző negyedévhez, mind az előző év azonos időszakához képest. Jelentős csökkenés mutatkozik azoknak a cégeknek az arányában, amelyek a tervezett beruházásaikat megvalósították, valamint azok között is, amelyek új üzleti lehetőségekkel találkoztak.
A nehézségek, mint gazdasági bizonytalanság, az infláció és az árfolyamingadozás között kiemelkedett a nemzetközi szereplők jelentősebb térnyerése - ilyen például a kínai Temu kiskereskedelmi platform, amely további jelentős forgalomcsökkenést okozott számos hazai e-kereskedő számára. A vállalkozói kedv is csökkenő tendenciát mutat: hónapok óta több cég szűnik meg, mint amennyi alakul, amire hosszú idők óta nem láttunk példát.
A kisvállalkozók kedve egyelőre nehezen javul, és ez az ország gazdasági működésére is jelentős kihatással van
– hangsúlyozta Sárospataki Albert, a Billingo online számlázó alapító-vezérigazgatója a Portfolio-nak.
„A fentiekben leírtak alapján tehát kiemelten fontos, hogy az egyéni vállalkozók és KKV-k figyelme ne a problémákra, hanem az inspirációra és a lehetőségekre irányuljon. Ha a vállalkozók látnak maguk előtt perspektívákat és egy pozitívabb jövőképet, talán kevésbé fogják feladni a tevékenységüket és az általános hangulat is képes lesz javulni” – tette hozzá.
Az ügyvezető kiemelte, a gazdaságot nagyobb erővel kell segíteni a jelenlegi ördögi körből való kilépésben, ezért mind a kormány, mind a vállalkozók részéről is szükség van olyan beavatkozásokra, támogatásokra és innovatív megoldásokra, amelyek képesek valódi segítséget nyújtani és megfordítani a jelenlegi tendenciát.
Ilyen lehet például a magyar kormány új gazdaságpolitikai akcióterve, ami a kis- és középvállalkozások fejlődését és támogatását kívánja fellendíteni.
Három pillérrel fejlesztenék a vállalkozásokat
Mint arról a Portfolio is beszámolt, az úgynevezett Új Gazdaságpolitikai Akcióterv három fő pillérre épül. Az első prioritás a megfizethető lakhatás biztosítása; a második a jövedelmek vásárlóerejének növelése, amelynek keretében célul tűzte ki kormány, hogy 2028-ra a minimálbér elérje az 1000 eurót, az átlagkereset pedig a 1 000 000 forintot. A harmadik pillér a Demján Sándor Program, amelynek célja a hazai kis- és középvállalkozások átlagos méretének megduplázása.
A program több mint 1000 milliárd forintnyi visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatást biztosít a vállalkozói szektor számára. Ehhez köthetően a kormány célja az lenne, hogy a cégek maguk is aktív lépéseket tegyenek, kockázatot vállaljanak, és ezáltal sikeresebbé váljon a hazai vállalkozói közösség.
A digitalizáció és az oktatás lehet a siker egyik kulcsa
A digitalizáció jelentősége az elmúlt években a legkisebb cégeknél is előtérbe került. A modern technológiák alkalmazása lehetőséget nyújt a vállalkozásoknak arra, hogy működési költségeiket csökkentsék, hatékonyságukat és eredményességüket növeljék, valamint új piacokat érjenek el.
Sárospataki Albert szerint a még nagyobb fokú digitalizáció nem csupán eszköz, hanem stratégiai lépés a vállalkozások számára, hogy a versenyképességüket megőrizzék vagy jelentősen növeljék.
A Billingo az év végén olyan speciális kezdeményezést indított vállalkozók ezreinek, ami a digitalizációs és oktatási lehetőségeket helyezi előtérbe.
Az ingyenes üzleti szolgáltatásokat és képzéseket biztosító program célja, hogy a vállalkozások új lendületet kapjanak 2025-re:
„Közel 700 ezer forint értékű szolgáltatás mixet kínálunk idén december végéig ingyen a programhoz csatlakozó vállalkozóknak, ezzel eddig soha nem látott mértékben hozzájárulva a fejlődésükhöz és ahhoz, hogy jövőre nagyobb lendületet vehessenek”.
A kollaborációs programban 16 jól ismert üzleti szereplő vesz részt, olyan szolgáltatásokat biztosítva, mint az e-szerződéses rendszer, időpontfoglaló szoftverek, mesterséges intelligencia alapú megoldások és üzleti oktatási csomagok.
„Üzleti szoftverek, álláshirdetési csomag, többféle oktatási csomag, mesterséges intelligencia képzés, marketing és sales támogatási pakkok és 10 meghatározó üzleti könyv is díjmentesen elérhető most a vállalkozók számára” – emelte ki a cégvezető.
„Nem kedvezményeket, hanem valós, ingyen biztosított megoldásokat gyűjtöttünk össze a vállalkozásoknak, hogy valódi értéket és kézzel fogható versenyelőnyt teremtsünk számukra” – mondta Sárospataki. Az ilyen kezdeményezések a kisvállalkozói szektort hosszú távon is versenyképesebbé és innovatívabbá tehetik.
A jövő év egyik kulcsszava várhatóan a kollaboráció lesz, amely a vállalkozások összefogását és közös fejlődését segíti elő. Az ügyvezető hozzátette: a Billingo-nál szeretnének példát mutatni arra, hogy a vállalkozói összefogás milyen előnyöket hozhat a teljes szektor fejlődésében. Mindannyiunknak felelőssége van abban, hogy jobbá tegyük a környezetünket, hatással legyünk a gazdaságra, eszközöket mutassunk előremutató irányoknak.
A vezérigazgató rámutatott, hogy nem elegendő kizárólag az állami szervektől és hatóságoktól várni a megoldásokat. Véleménye szerint a piaci szereplőknek, beleértve a mikro- és makroközösségeket is, aktív szerepet kell vállalniuk a gazdasági környezet javításában.
Bár a 2024-es év kihívásokkal teli volt, a hazai KKV-k számára 2025 több ízben is lehetőséget kínál a megújulásra. Az üzleti képzések és a digitalizáció, valamint az ilyen jellegű programok hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a vállalkozók ne csupán túléljék, hanem kiaknázzák a gazdasági környezet adta lehetőségeket - összegezte.
A cikk megjelenését a Billingo támogatta.
Címlapkép forrása: Portfolio