Közzétette éves beszámolóját Magyarország egyetlen tőzsdén jegyzett call centeres cége, az eSense Nyrt. A cég közel 800 millió forinttal növelte árbevételét, adózott eredménye 83 millió forintról 253 millióra, EBITDA-ja pedig a 2022-es 189 millió forintról 2023-ra 362 millióra emelkedett.
Az eSense Nyrt. konszolidált átfogó eredménykimutatása (ezer forint) | ||
2023.12.31 | 2022.12.31 | |
Árbevétel | 3 917 346 | 3 134 557 |
Üzemi tevékenység eredménye | 268 046 | 100 408 |
Adózás előtti eredmény | 278 681 | 100 078 |
Adózott eredmény | 253 613 | 83 859 |
Teljes átfogó eredmény | 253 613 | 83 859 |
Egy részvényre jutó eredmény forintban | 25,36 | 8,39 |
EBITDA | 362 237 | 189 111 |
Forrás: eSense Nyrt. éves jelentés, 2024. április |
Az anyavállalat főtevékenysége a munkaerőkölcsönzés, emellett ügyfélszolgálatok, diszpécserközpontok és információs vonalak kialakításával, telefonos értékesítéssel, pénzügyi szolgáltatások közvetítésével, telefonos kintlévőség-kezeléssel és piackutatással, valamint felnőttképzési és tanácsadási szolgáltatásokkal is foglalkozik.
Varga Gábor vezérigazgató az elmúlt év teljesítményét értékelve a Portfolio-nak elmondta: a 2023-as év fontos és intenzív volt a cégcsoport számára, ezért is van nagy jelentősége annak, hogy kiugróan javultak a pénzügyi és az üzleti eredmények 2022-höz képest.
„Egyszerre kellett két jelentős kihívást menedzselnünk: a magas infláció következtében kialakult általános költség- és bérnövekedést, illetve ezzel párhuzamosan egy, a cég életében korábban még nem tapasztalt rendkívül dinamikus növekedést. Mindkét kihívást sikerrel teljesítettük” – tette hozzá.
750 főre nőhet a cégcsoport év végére
Ahogy a korábbi években, 2023-ben is a cég egyik legfontosabb prioritása volt a munkavállalói elégedettség és az elkötelezettség fenntartása, illetve növelése. A call center iparág sikeressége jelentős részben múlik a dolgozók munkavégzésének minőségén: az eSense-nél jó a közösség, a kényelmes a munkakörnyezet, illetve a befogadó, támogató és pozitív a vállalati kultúra segítenek abban, hogy könnyen beilleszkedjenek az új munkatársak és kontrollálni tudják az üzletág jellemzően magasabb fluktuációs számait.
Nyíregyházán beköltöztek a város egyetemi campusára, egy modern épületbe, Miskolcon pedig nemrég létrehoztak egy új irodát a belvárosban. Folyamatosan fejlesztik ezt a területet: a 2023. január óta eltelt egy évben több mint 40 százalékkal nőtt az eSense csoport dolgozói létszáma, jelenleg már több mint 650 munkavállalójuk van. A beszámolóból kiderül az is, hogy a munkavállalói létszám növekedésével a bérek és juttatások összege is jelentősen megnőtt.
Varga Gábor úgy látja, a létszámnövekedés megalapozott volt, hiszen a megbízások száma is jelentősen növekedett, korábbi feladataik bővültek, valamit új megbízásokat is elnyert a cégcsoport. Ma már szinte mindegyik magyarországi pénzintézet az ügyfelük valamilyen formában, legyen az értékesítés vagy ügyfélszolgálat, kiszervezett vagy kölcsönzött munkaerő.
A nyereségesség szempontjából fontos tényező, hogy a növekedés jelentős méretgazdaságosság mellett tudott megvalósulni, elsősorban annak a több, mint egy évtizede folyamatosan fejlesztett üzleti támogató informatikai rendszerüknek köszönhetően, ami lehetővé teszi a hatékony adminisztrációt, a toborzás-kiválasztást és az oktatási folyamatokat minimális overhead költségnövekedés mellett.
Jelentősen támogatta a profitabilitást a több évre elnyert HIPA támogatás is, amelyet a nyíregyházi leányvállaltnál, a CallComm Zrt.-nél vállalt 100 fős létszámbővítésre, és a munkavállalók képzésre nyertek el. Az idei év egyik fontos célkitűzése az eSense csoportnál, hogy a 2023-ban érkezett új kollégákat integrálják, ugyanakkor további létszámbővülés várható:
az év végéig a tervek szerint a munkavállalók száma elérheti a 750 főt.
A vezérigazgató úgy látja, hogy a call centeres munka bármilyen életszakaszban nagyon jó lehetőség: pályakezdőként ugródeszka, munkába való visszatérésként egy rugalmas lehetőség, karrierváltásként pedig egy új szakma, amihez nem kell előképzettség. Call centeresnek lenni megtanulható feladat: kitartás, nyitottság és jó kommunikációs készség kell hozzá. Ezt aktív munkáltatói márkaépítő tevékenységgel, edukációs kampányokkal támogatják.
A call center tipikusan egy olyan megoldandó terület a nagyvállalatok számára, amely jellemzően sok munkavállalót igényel és nagy fluktuációval jár, vagyis nagyon költséges és nehezen kezelhető kérdés. Saját erőforrással pedig nehéz az alkalmazkodás és ez rugalmatlanná teszi a vállalatokat. Éppen ezért egyre többen ismerik ezt fel és szervezik ki az ügyfélszolgálatot, vagy kölcsönzik a munkavállalókat, így ez jelentheti a későbbi növekedés alapját a cégcsoport számára.
Növekszik a piac, ezért is fontos a tőzsdei jelenlét
„A hosszútávú trend egyértelműen növekvő piacot vetít előre, de természetesen ez mindig függ a gazdaság aktuális állapotától és a piaci környezettől. A tavalyi növekedésünk különösen annak tükrében kiugró eredmény, hogy a magyarországi piac sem tudott érdemben más teljesítményt nyújtani tavaly, mint a magyar gazdaság. Az idei évről pedig azt gondoljuk, hogy most fog beérni 2023 munkája, pénzügyi befektetése és mindezek miatt a cégcsoport történetének legjobb pénzügyi eredményére számítunk 2024-ben” – tette hozzá, és kiemelte, hogy kitörési pontnak a piaci átlagnál sokkal jobb transzparenciát, a piaci kompatibilitást (például az ESG-kritériumok alkalmazását) és az egyedi technológiai megoldásokat tartják. 2023 volt az eSense első teljes éve a tőzsdén, ami a korábbi évekhez képest sokkal transzparensebb, körültekintőbb és szabályozottabb működést jelent.
Mivel az egyetlen hazai call centeres cég, ami jelen van a BÉT-en, több olyan plusz feltételnek kell megfelelniük, amelyek a versenytársainkra nem vonatkoznak:
„Mi szándékosan választottuk ezt az utat, nem csak a jövőbeni forrásbevonási lehetőség miatt, hanem azért is, hogy megmutassuk, ilyen versenyfeltételek mellett is képesek vagyunk komoly eredményeket elérni. Az üzletágban ma még mindig jelentős a nem teljesen fehér foglalkoztatás, ami azon túl, hogy törvényességi aggályokat vet fel, nem tesz jót az üzletág, a szakma imázsának sem. Mi pedig szeretnénk ez utóbbin javítani a saját érdekünkben is. Ügyfeleink magyar és külföldi nagyvállalatok, bankok, biztosítók, amelyek a folyamatosan szigorodó európai és magyar szabálykörnyezetben működnek, a beszállítóikat egyre komolyabb feltételek mellett választják ki, gondolok itt például az ESG keretrendszerre, amelyet az ágazatunkban elsőként mi alakítottunk ki tavaly. Nem volt kötelező ESG jelentést készítenünk, de a fentiek miatt nem is volt kérdés, hogy megcsináljuk” – érzékeltette a helyzetet a vezérigazgató.
A menedzsment számol azzal, hogy a további növekedéshez szükséges akvizíciók megvalósításához a forrásbevonást is a tőzsde segítségével valósítják meg.
Nem csak a core tevékenységüket szeretnék növelni, hanem az információtechnológia által kínált lehetőségekkel, mint az AI vagy a gépi tanulás is szintet lépnének, és adott esetben házon belülre hoznák a fejlesztéseket.
„A tőkepiacihelyzettel kapcsolatosan nagyon várjuk, hogy az átlagos kamatszint lejjebb menjen és több likviditás folyjon a tőzsdére, ami reményeink szerint éves távlatban már javíthatja a tőkepiaci hozamok attraktivitását a bankbetétekkel szemben. Bízunk benne, hogy egy ígéretes és profin előkészített tervvel megtaláljuk a befektetőinket és meggyőzzük őket, hogy az eSense részvény az átlagosnál jobb hozamot jelenthet majd számukra” – tette hozzá Varga Gábor.
A cikk megjelenését az eSense Nyrt. támogatta.
Címlapkép forrása: Getty Images