Megőrülnek a befektetők a SumUpért
- 8 milliárd euró felett az értékelés
- Üzleti modell
- Díjak
- Új szolgáltatások
A SumUp üzleti modellje
A SumUp elsősorban arról ismert, hogy azoknak a kisebb forgalmú kereskedőknek kezdtek el egy digitális csatornán keresztül kártyaelfogadási megoldást (szoftvert és eszközt) kínálni, akiket a bankok nem szívesen vagy nagyon drágán szolgáltak ki. A kártyás tranzakciók után – akárcsak a kártyaelfogadást biztosító bankok – kereskedői jutalékot kapnak, ez jelenti a társaság fő bevételét.
Bár ma már egy sor fizetési megoldást kínálnak, a zászlóshajó termék a SumUp kártyaolvasó, egy kompakt, hordozható eszköz, amely bluetooth-on keresztül vezeték nélkül csatlakozik egy okostelefonhoz vagy táblagéphez. Ez az eszköz lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy biztonságosan és kényelmesen fogadjanak el kártyás fizetéseket, mobil eszközeiket teljesen működőképes POS-rendszerré alakítva.
Ezt az eszközt ma már a legtöbb nagy e-kereskedőnél meg lehet vásárolni itthon is, a szerződéskötés pedig digitálisan, más szolgáltatókhoz képest viszonylag egyszerűen zajlik (a kiskereskedőkre szabott díjakat lásd később). A SumUp nemrégiben bevezette az Apple Tap to Pay funkcióját Nagy-Britanniában és Hollandiában, amely lehetővé teszi, hogy a vásárlók mobilalkalmazás segítségével érintéssel fizessenek az eladó iPhone-ján.
Olcsó megoldás a kiskereskedőknek
Fontos az is, hogy mivel kifejezetten a kisebb forgalmú kereskedők, kisebb összegű fizetési tranzakcióira utazik a SumUp, az árazásban is hozzájuk igazodik. A SumUp oldala alapján egyetlen, a tranzakció értékével arányos díjat számítanak fel:
Betéti kártyák, hitelkártyák, érintéses fizetés esetében egyaránt 1,95 százalékos díjjal dolgoznak. Nincs minimumdíj.
Ez azért fontos, mert bár a kártyaelfogadási kondíciókat általában egyedileg számítják ki a kereskedőknek a bankok, jellemzően a modellekben szerepel egy minimum díj, amit tranzakciónként számítanak fel. Ez általában egy pár tíz (50-100) forintos összeg, ami főleg a párezer forintos tranzakciókat drágítja meg relatív értelemben.
A kereskedelem – akárcsak a pénzforgalom – volumenbiznisz. A boltosok nagy forgalmat bonyolítanak, a kiskereskedelmi árrés pár százalékra tehető. Ezt a pár százalékot nagyon könnyen elviszi egy kis forgalmú, kis összegeket fogadó kereskedő esetében egy számára nem megfelelő kártyaelfogadási csomag. Vegyünk egy példát: a hipotetikus kereskedő a 2%-os, de minimum 60 forintos tranzakciónkénti csomagról állapodott meg a bankjával. A vásárló egy üdítőt és egy csokit szeretne kifizetni a boltban, 600 forint értékben.
A boltos a 600 forintos összegért így 60 forintos díjat, a teljes vásárlási összeg 10 százalékát fizeti ki.
Ezért van az, hogy a boltosok szúrós tekintettel néznek ránk, ha nem kezdünk el apró után turkálni a pénztárcánkban. Ezt egyébként azért sem nem tehetnék meg, mert aki kártyát fogad el, vállalja, hogy nem tesz különbséget semmilyen szempontból a fizetési módok között. Másrészt ahol van elektronikus fizetési lehetőség, ott magasabb lesz a vásárlások kosárértéke, így megtérül(het)nek ezek a mínuszos tranzakciók.
Összehasonlításképpen, 2021 őszén írtunk az AgoraPay-ről, egy magyar fejlesztésű bankfüggetlen kártyaelfogadást kínáló szolgáltatóról, akik szintén teljesen digitálisan igényelhető kártyaelfogadást biztosítanak egy mobilhoz kapcsolt kisméretű eszköz révén. Ők 1,7 százalékos tranzakciónkénti díjat számolnak fel a 3000 forint feletti tranzakciók jelentős részére. A 3000 forint alatti tranzakciók náluk egységesen 51 forintos díjjal járnak.
Terjeszkednek
A SumUp azonban ma már nem kizárólag kártyaelfogadással foglalkozik, hanem a kereskedők egyéb pénzügyi problémáira is megpróbál megoldásokat nyújtani. Többek között hitelezési tevékenységet is végeznek: lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy a kártyaeladási bevételeik alapján készpénzelőleget vagy üzleti kölcsönt igényeljenek egy bizonyos összeghatárig.
A kártyaolvasók és a tranzakciófeldolgozás mellett a SumUp olyan értéknövelt szolgáltatásokat kínál, amelyek kiegészítik az alapvető fizetési megoldásait. Ezek a szolgáltatások magukban foglalják az online fizetési képességeket, a számlázási eszközöket, a népszerű e-kereskedelmi platformokkal való integrációt.
A társaság emellett új értékesítési helyeken is bevezetett új ajánlatokat, többek között önkiszolgáló kioszkokat, amelyeken az ügyfelek érintőképernyős felületen keresztül rendelhetnek az üzletekben.
8 milliárd eurónál is értékesebb startup
Decemberben robbant a hír, hogy a SumUp, azaz Európa egyik fintech unikornisa újabb nagybefektetést szerzett, méghozzá azt is lehet tudni, hogy 8 milliárd euró feletti értékelés mellett.
A VÁLLALATOT 8 MILLIÁRD EURÓ FELETT ÉRTÉKELTÉK A MOSTANI FORRÁSBEVONÁSI KÖRBEN.
A mintegy 3500 főt foglalkoztató társaság pénzügyi igazgatója, Hermione McKee szerint a friss tőke nagyobb "tűzerőt" ad a vállalatnak, hogy kihasználhassa az előtte álló lehetőségeket", ideértve a felvásárlásokat és az új piacokra lépést. A SumUp megerősítette, hogy a társaság egyelőre nem tervez tőzsdére lépni, bőségesen rendelkezésére állnak a növekedéshez szükséges források.
A mostani forrásbevonási körben vezető szerepet játszott a Sixth Street Growth és a Bain Capital Tech Opportunities, mint meglévő befektető. Rajtuk kívül a Fin Capital fintech befektetési cég és a Liquidity Group adósságfinanszírozó cég is beszállt a SumUpba.
Emlékezetes, hogy a társaság 2022 nyarán, vagyis nem egészen másfél éve 590 millió eurót gyűjtött 8 milliárd eurós értékelés mellett. A Crunchbase adatbázisa szerint a társaság eddig
16 befektetési kör alatt 30 befektetőtől mintegy 2,4 milliárd dollárnyi befektetésre tett szert, mindeddig 7 társaságot vásárolt fel.
A fintech 2021-ben nyereséges volt, a 2022-es számaikról ugyanakkor még nem közöltek információkat. 2021-ben 853 ezer eurós adózás előtti nyereséget értek el 100,3 millió eurós bevétel mellett, de a bevételeik 2023-ban már az egymilliárd eurót is elérhetik egyes várakozások szerint.
A kezdetek
A SumUp-ot 2012-ben alapította Daniel Klein, Jan Deepen, Marc-Alexander Christ és Stefan Jeschonnek egy világos küldetéssel: a kisvállalkozások támogatása egyszerű, megfizethető és felhasználóbarát fizetési megoldások biztosításával. A társaság székhelye Londonban, az Egyesült Királyságban található, de gyorsan terjeszkedtek világszerte, és ma már Magyarország mellett több mint 30 országban vannak jelen.
Az alapítók felismerték, hogy lenne igény egy olyan költséghatékony mobilfizetési platformra, amely lehetővé teszi a kisvállalkozások számára is, hogy könnyen fogadjanak el kártyás fizetéseket drága hardveres infrastruktúra, bonyolult adminisztrációs terhek és magas díjak nélkül is. Míg a nagyobb forgalmú kereskedők számára piaci alapon is viszonylag olcsó ma a kártyaelfogadás, addig a legkisebb szereplőknél ez messze nem olyan egyértelmű.
Címlapkép forrása: Simon Dawson/Bloomberg via Getty Images