A magyar autósok kétharmada számára az autó nélkülözhetetlen, de csupán a sofőrök egyharmadának mindennapi munkaeszköze a gépkocsi - derült ki az Impetus Research 2023 január közepén készült kutatásából. (Az 1000 fős online kérdőíves kutatás reprezentatív a 18-69 éves magyar lakosságra a fő demográfiai jellemzők mentén.)
Az autósok 67%-a számára komoly kiadást jelent az autó tankolása: ez okozza, hogy a magyar autósok 58%-a csökkentette az autóhasználatát a hatósági benzinár szabályozás eltörlése óta.
Az autósok kétötöde csak kis mértékben fogja vissza az autózását, ezzel szemben 17% sokkal kevesebbet használja a kocsit az emelkedő benzinárak miatt. A magasabb jövedelemmel rendelkező autósok körében azonban szinte nem is látszik, hogy ezen spórolnának – többségük ugyanúgy autózik, ahogy eddig.
A hatósági ár eltörlése óta az autósok közel fele jobban megfontolja, hogy autóba üljön, vagy inkább más módon közlekedjen. Az autósok harmada igyekszik olyan módon vezetni autóját, hogy az kisebb fogyasztást eredményezzen számára. Minden negyedik autós jobban megszervezi az autózást – azaz többen utaznak együtt, vagy az útvonalat előre kigondolják, hogy ezzel is megtakaríthassanak a családi kassza javára.
Az autósok ötöde számára jelent alternatívát a tömegközlekedés: ők gyakrabban szállnak át az autóból valamilyen közösségi közlekedési eszközre. Különösen igaz ez a budapesti és a fiatalabb autósokra.
Kerékpárra vagy robogóra már csak az autósok tizede vált spórolás céljából – ezt magasabb arányban teszik a kisvárosi sofőrök, bár a téli időszak sem kedvez a tömeges biciklizésnek. A közösségi autómegosztók intenzívebb használata, vagy az utasokkal közös utazás már csak az autósok pár százaléka számára valós alternatíva.
Az autósok háromnegyede megváltoztatta a tankolási szokásait a magas árak miatt. Legtöbben – minden negyedik autós – tudatosan keresi az olcsóbb benzinkutakat – különösen igaz ez a Budapesten vagy Pest megyében élő autósokra, ahol nagyobb lehetőségük van a sofőröknek a kutak között válogatni. Közel minden negyedik autós ritkábban tankol, minden ötödik pedig aktívabban használja a benzinkutak kedvezmény- vagy pontgyűjtő akcióit.
A hazai sofőrök hat százaléka mozdult el az olcsóbb, külföldi tankolás irányába, ami jellemzően a határ mentén élők és a külföldre utazók lehetősége. Bár a 6% kis aránynak tűnik, ez a valóságban 240 ezer autóst jelent, amely már érezhető vásárlási potenciál.
Bár az autósok jelentős része nyilatkozta, hogy már változtatott autózási szokásain az emelkedő üzemanyagárak miatt, a megkérdezettek csupán csak 13 százaléka véli úgy, hogy kevesebb autó közlekedik a magyar utakon.
A többség (az autósok 64%-a) az üzemanyagárak további növekedésére számít a következő hónapokban.
„A hatósági ársapka eltörlésével az autósok jelentős része csökkenteni kényszerül az autóhasználatot, hiszen az üzemanyag többségük számára jelentős kiadási tétel a családi költségvetésben – és a megélhetési költségek is jelentősen emelkedtek az utóbbi egy évben. A fővárosi és fiatalabb autósok tudják inkább letenni az autójukat, hiszen itt érhető el valós tömegközlekedési alternatíva, ugyanakkor a kistelepülésen élők, az agglomerációban lakók, akiknek a munkahely eléréséhez vagy a család menedzseléséhez nélkülözhetetlen az autó, kevésbé tudják helyettesíteni azt. A jó idő beköszöntével talán a kerékpáros közlekedés is fellendülhet. Sokan tudatosan keresnek olcsóbb kutakat, illetve nagyobb intenzitással használják a kedvezményprogramokat – jól menedzselt törzsvásárlói programokkal ez lehetőséget jelenthet az üzemanyagkereskedők számára új fogyasztók elérésében, valamint a meglévő vásárlóik megtartásában.” - kommentálta az eredményeket Schauermann Péter, az Impetus Research üzletfejlesztési vezetője.
Címlapkép: Getty Images