Már meghallgatható a Portfolio Checklist csütörtöki adása. A mai műsor második részében a Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon csütörtökön debütáló Fortuna vendégei című filmről beszéltünk. Az alkotás egy győri házaspár történetét dolgozza fel, akik 2013-ban hajléktalansághoz közeli életkörülmények között nyertek 636 millió forintot a skandináv lottón. A Fortuna vendégeiről Kálmán Mátyást, a film rendezőjét kérdeztük. Előtte viszont volt még egy gyors gazdasági témánk: aki mostanában járt külföldön autóval, az meglepődve tapasztalhatta, hogy szinte bármilyen irányba is indult, olcsóbb árakkal találkozott a benzinkutakon, mint Magyarországon. Ez alól csak Ausztria volt kivétel, de a hazai benzin- és dízelárak az osztrák szinteket sem múlták alul jelentősen, esetenként pedig egyáltalán nem. Azzal kapcsolatban, hogy a benzinárstop feloldása óta mi történt a hazai kutakon, Mohos Kristóf, a Portfolio Részvény rovatának elemzője volt a vendégünk.
A mai műsorban először a legfrissebb, novemberi inflációs adattal foglalkozunk. Gyakorlatilag már most Magyarországon a legnagyobb az árdrágulás, és a mostani adatokban még nem szerepel a benzinárstop eltörlése miatti áremelkedés. A magyar inflációs pályáról Beke Károlyt, a Portfolio makroelemzőjét kérdeztük. Az adás második részében azt járjuk körbe, milyen hatással van a Molra a benzinárstop eltörlése, és a 95%-ra emelt extraprofit adó kulcs. A témával kapcsolatban Mohos Kristóf, a Portfolio részvényelemzője volt a vendégünk. Végül pedig szó lesz még a Dunaferrről, mivel még soha nem álltunk ahhoz közelebb, hogy a legendás magyar vállalat története véget érjen. Mi vezetett ideáig, és mi történik most a vállalatnál? Erről kérdezzük Csiki Gergelyt, a Portfolio lapigazgatóját.
Az üzemanyagár-stop kedd éjjeli bejelentése és a ma reggeli várt feletti inflációs adat jócskán megnövelte a magyar állam forrásbevonási költségét az állampapírpiacon, ezt jelzi a tegnapi és mai diszkontkincstárjegy-aukciók átlaghozama is. A határidős kamatpiacon is markáns változás zajlott le az utóbbi napokban, így már sokkal kisebb kamatcsökkentést áraz csak a piac a jegybanktól 6-9 hónapos távon. Ez nem véletlen, hiszen a vártnál magasabb inflációs pálya a forintot kéthavi mélypontra küldte ma, az pedig szintén nem tesz jót az inflációnak, így korlátozza az MNB kamatcsökkentési mozgásterét.
Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter szerda este a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. 30. születésnapi rendezvényén kérdésre válaszolva arról beszélt, hogy az üzemanyagok hatósági árának kivezetése 2-2,3 százalékponttal emeli az inflációs mutatót. Az eseményen azt is hangoztatta, hogy hosszú távon új gazdaságstratégiai modellre van szükség, ennek szolgálatába állítják az MFB-t és az Eximbankot, ahol 100-100 milliárdos tőkeemelést hajtanak végre, és azt is ismertette, hogy a kormány egy 1500 milliárd forintos hitelprogramot indít.
Már csak néhány napot kell várni és kiderül, hogy a kormány mivel tervez a 2023-as évre. A nyugdíjasok szempontjából a várható infláció mértéke a legfontosabb kérdés, amivel kapcsolatban új - első ránézésre akár sokkoló - fejleményeknek lehettünk szemtanúi.
Az üzemanyagok 480 forintos hatósági árának kivezetésével egy időben a jövedéki adót is érintő változás jelent meg a közlönyben.
Már meghallgatható a Portfolio Checklist szerdai műsora. A mai adás első részében azzal foglalkoztunk, hogy kedd este egy rendkívüli kormányinfó keretében jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, valamint Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, hogy a kormány még aznap este kivezeti a benzinárstopot. A kancelláriaminiszter arra hivatkozott, hogy az intézkedésre az orosz olajexportra kivetett EU-s szankciók miatt volt szükség. A téma ezen aspektusával kapcsolatban Weinhardt Attila, a Portfolio makroelemzője volt a vendégünk. Mai műsorunk második részében is a benzinárstop kivezetésével foglalkoztunk, arról, hogy mikorra állhat vissza az országban a korábban teljesen természetesnek vett biztonságos üzemanyag-ellátás, Gépész Lászlót, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökségi tagját kérdeztük.
Egyre súlyosabbak lettek a hetekben az üzemanyagellátási problémák Magyarországon, felvásárlási pánikreakció indult a lakosság részéről, gyakorlatilag a Mol teljes hálózatán részleges üzemanyaghiány alakult ki. A példátlan helyzet elsősorban két körülménynek tudható be az iparági szakértők szerint, ezek az idáig életben tartott üzemanyagárstop okozta importkiesés és a Mol elhúzódó százhalombattai karbantartási munkálatai miatti átmeneti kapacitáskiesés. Mindezek tudatában az elmúlt napokban egyre hangosabbak lettek az árstop kivezetését prediktáló hangok, és tegnap meg is érkezett a várva-várt intézkedés. Az árstop kivezetése kapcsán két fontos iparági szereplővel, a Független Benzinkutak Szövetségének elnökével és a Holtankoljak.hu ügyvezetőjével beszélgettünk.
Tegnap késő este jelentette be Gulyás Gergely, hogy a kormány döntése szerint kedd 23 órától megszűnik az üzemanyagok árstopja. A hírre a befektetők is reagáltak, a Mol árfolyama emelkedett a nyitást követően.
A jelenlegi üzemanyaghiányos helyzetben számos iparági szereplő felszólalt az árstop kivezetését sürgetve, ez pedig tegnap este meg is történt egy kormányinfó keretein belül. A tegnapi kalkulációink óta kiderült, hogy a 480 forintos hatósági ár kivezetése után a benzin esetében 641, míg a dízel esetében 699 forint lesz a piaci ár literenként (ezek a Mol hálózatában ajánlott árak, amiktől az egyes kutak eltérhetnek). A Mol a tegnaptól érvényes piaci árakhoz képest alkalmazott tehát egy körülbelül 3 százalékos további áremelést, ezért a tegnapi táblázataink valamivel alulbecslik a drágulás mértékét. Az aktuális piaci árak mentén készítettünk most egy személyre szabott kalkulátort, hogy bárki ki tudja számolni, hogy mire kell számítania mától a kutakon.
A kedd esti bejelentéssel összhangban megjelent a rendelet az üzemanyagárstop kivezetéséről.
Beindult a pánikvásárlás a benzinkutakon, miután több helyen napokkal ezelőtt elfogyott a hatósági áras üzemanyag, majd az autósok felvásárolták a drágább fajtákat is. Az ország különböző pontjairól érkező beszámolók alapján, azokat a kutakat, ahol volt benzin vagy dízel, onnan lehetett felismerni, hogy hosszú sorok alakultak ki a környezetükben.
Az elmúlt napokban sem javult a helyzet a magyarországi üzemanyagpiacon, egyre több helyen fogynak ki benzinből, illetve dízelből a kutak, az autósok pedig hosszú sorokba is képesek beállni, hogy teletölthessék a tartályt.
A Mol szerint beindult a pánikvásárlás a benzinkutakon, miután több helyen napokkal ezelőtt elfogyott a hatósági áras üzemanyag, majd az autósok felvásárolták a drágább fajtákat is. Közben az ország különböző pontjairól érkező beszámolók arról tanúskodnak, hogy valóban rosszabb lett a helyzet az üzemanyagok piacán az elmúlt 2 napban, ahol volt benzin vagy dízel, ott hosszú sorok alakultak ki. A Magyar Ásványolaj Szövetség szerint a Mol finomítójában elhárították a műszaki hibát és kezd helyreállni a finomítói kapacitás. Piaci helyzetkép hétfő este.
Az Erste Bank gáz- és olajipari elemzője, Pletser Tamás szerint az "olajváltozások" érvágást jelenthetnek Oroszország számára; hangsúlyozta viszont, hogy Magyarországra a Barátság vezetéken továbbra is érkezhet kőolaj, jelenleg nem látnak problémát - számolt be az InfoRádió.
Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu ügyvezetője kijelentette: hétfő reggelre körülbelül 500 töltőállomás, vagyis a hazai kutak negyede számolt be hiányról. Bujdos úgy tudja, a Mol hétfőn ismét megpróbálja újraindítani a júliusban karbantartás miatt leállított, a benzinárstop fenntarthatósága szempontjából kritikus fontosságú százhalombattai olajfinomítót. Amennyiben most sikeres lesz a restart, az átmenetileg mérsékelheti a hiányt.
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Visszakapják az önkormányzatok a területeket.
Az ukrajnai háborúról, az EU-val ápolt viszonyról és a magyar gazdaságról is beszélt a kormányfő.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?