
Érkezik a jó idő, már a 30 fok sem meglepő, nyitnak a teraszok és persze előkerülnek a frissítő, hideg alkoholos italok is. Bár a karantén alatt is fogytak az alkoholos italok, a sörgyártók igazi szezonja a nyár, hiszen a teraszokon és fesztiválokon ilyenkor több sör fogy, mint év közben.
A sör, ízesített sör, radler, cider vonal mellett pedig egyre nagyobb a kereslet a különlegesebb, enyhén alkoholos és ízesített italok után is.
Szezonálisan változik az, hogy mennyi alkoholt fogyasztanak a magyarok. Korábbi adatok alapján, 2019-ben mintegy 79 liter sört fogyasztott el egy átlagos személy, borból 28 liter fogyott személyenként. A NAV jövedéki termékekre vonatkozó statisztikái szerint pedig a karantén ideje alatt, 2020-ban 10 százalékkal többet ittunk, mint az azt megelőző évben. 2020 februárjában 75, márciusában 50 százalékkal több alkohol fogyott, majd a korlátozások enyhítésével, és a vendéglátóhelyek újranyitásával nyáron újabb kiugrás következett, júniusban 12, júliusban 28 százalékkal több alkoholt fogyasztottunk. Ennek ellenére hiába nőtt a magyarországi söripari cégek termelése és forgalma 2021-ben az előző évhez képest, ez továbbra is elmaradt a 2019. évitől. A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója korábban arról beszélt, hogy a forgalmi adatokban a 2020. évről áthúzódó és a 2021. évi új járványügyi intézkedések hatása érhető tetten.
"A vendéglátás nyitva tartásának korlátozásait, majd munkaerőgondját, a külföldi turisták elmaradását és a nagy rendezvények hiányát jól mutatják a hordós és a visszaváltható üveges kiszerelések alacsony forgalmi adatai. A hordós sör tavalyi 319 ezer hektoliteres értékesítése csupán 57 százaléka volt a 2019-ben mértnek, ahogyan a vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 894 ezer hektoliteres eladott mennyisége is csupán a pandémia előtti év 69 százalékát tette ki" - emelte ki Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója, aki hozzátette, hogy a teljes forgalom több mint felét (56 százalékát) adó középkategóriás sörök eladása 2021-ben stagnált, 3,3 millió hektoliter volt, 9 százalékkal kevesebb, mint 2019-ben. Megjegyezte azonban, hogy a többi termékkategóriában nagyobb volt a mozgás: az úgynevezett gazdaságos termékek forgalma tovább esett, miközben a prémium és szuperprémium sörök, valamint az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes termékek eladása folytatta évek óta tartó növekedését.
A sörfogyasztásra igaz a szezonalitás, amelyet egy korábbi GFK-Háztartáspanel adatsor is igazol. A felmérés alapján ugyanis sörből a téli hónapokban sokkal kevesebb fogy, mint nyáron, míg a nyári hónapokban a hagyományos sör mellett a gyümölcsízesítésű változatok is jobban fogytak 2014-ben. Ezt a trendet erősítette meg nemrég a Dreher is.
"A trendek és a fogyasztói igények figyelembe vétele mellett folyamatosan fejlesztjük a termékportfóliónkat, hogy mind kategória- és ízválasztékban ki tudjuk elégíteni a fogyasztói igényeket. Ennek mentén folyamatosan jelennek meg az új termékeink, például a Viper Hard Seltzer, a Peroni 0.0%, a Dreher Bitter Lager, a Dreher 24 új ízei, stb. és arra is figyelni kell, hogy a boltok polcain/a hűtőkben is csak adott számú termék fér el" - emelte ki a sörgyár, hozzátéve, hogy a magyarok továbbra is szívesen fogyasztják az ízesített alkoholos italokat, persze a fogyasztói szokások ebben a szegmensben is folyamatosan alakulnak, amelyekre mindig reagálni kell. Ezt igazolja, hogy a sörgyár például mostanában vezette ki a piacról a népszerű Kingswood alma cider márkáját.
A kézműves sörök is nagyot mennek
Magyarországon a kisüzemi sörfőzdék piaci részesedése 2 százalék, a kereskedelmi törvény módosításának köszönhetően pedig arra törekszenek ezek a sörfőzdék, hogy ez az arány a következő években érje el a 10 százalékot - mondta Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) elnöke nemrég az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK) sajtótájékoztatóján.
Az Országgyűlés tavaly decemberben fogadta el a kereskedelemről szóló törvény módosítását, amelynek célja, hogy az italpiacon segítse a kisebb gyártókat a piacra lépésben, illetve hogy megakadályozza, hogy a nagy gyártók adminisztratív jogi eszközökkel kiszorítsák a versenytársakat.
Gyenge Zsolt közölte, már jó néhány vendéglátóhely tulajdonosa érdeklődött az egyesületnél, mert szeretné, ha lenne nála az üzletben kisüzemi sör, egyelőre pedig a vendéglátóhelyek 1-3 százalékában jelentek meg a biológiai erjesztéssel készült kisüzemi sörök.
Korábban is már téma volt a kézműves sörök berobbanása az országban, a Nielsen adatai azt mutatták, hogy bejöttek a gyártóknak az kézműves és különleges sörök.
Értékben 25 százalékkal, mennyiségben 20 százalékkal nőtt forgalmuk, és a teljes piacból hat százalékot hasítottak ki. A sörmixek piacán pedig különösen az alkoholmentes szegmens népszerűsége szembeötlő: minden száz értékesített, ízesített sörből 48 alkolholmentes, ez 10 százalékkal haladja meg a 2015-ös adatokat. Az ízesített, alkoholmentes sörök között a legnépszerűbb ízek a citrom, lime-menta, grapefruit, bodza-citrom és bodza, melyek ily módon a többi üdítőital kategóriával veszik fel a versenyt.
Legdinamikusabban fejlődő szegmens az ízesített, alkoholmentes sörmixeké, és ez összességében hosszú távon hatással lehet a teljes üdítőital-piacra is - mondta Séra Kata, a Nielsen ügyfélkapcsolati vezetője. Jóllehet, a sörfogyasztásnál továbbra is az alacsony árfekvésű sörök továbbra is viszik a prímet, figyelemreméltó a sörkülönlegességek és kézműves sörök iránti megnövekedett kereslet, ez utóbbiak piaci részesedése 3 százalékra nőtt.
A felnőtt szörp
Aki viszont nem szereti a sör semmilyen formáját, gyümölcsösen sem, annak még mindig ott vannak a ciderek, a hard seltzerek és most már az alkoholos szörpök is. Amerikában a hard seltzer kapcsán eddig is népszerűek voltak az alkoholos limonádék, ebbe a sorba pedig már egy magyar termék is kapcsolódik, az alkoholos szörppel, amelyet csak úgy, mint a hagyományos szörpöt, vízzel, szódával higítva fogyaszthatunk. A magyar termékre a Brancson bukkantunk rá, a Cseles szörp ötletgazdái alternatívaként kínálják az alkoholos, higítható, gyümölcsös szörpöt. Az alapszörp könnyed, alkoholos, gyümölcsös frissítő fűszerekkel, amelyet tetszés szerint higíthatunk szódával.
Nagyon sokan szívesen fogyasztanak különféle long drinkeket, ha a hasonló kategóriájú italokat nézzük, valamint az is megfigyelhető, hogy egyre inkább teret hódítanak a különféle gyümölcsös ízesítésű sörök és ciderek. Jelenleg az átlag budapesti vendéglátóhelyeken választhatunk, hogy megveszünk egy sört, vagy fröccsöt 700-900 Ft-ért, vagy iszunk egy komolyabb cidert vagy long drinket 1600-2500 Ft-ért (ha a fél literhez arányosítunk). Tehát úgy látjuk, hogy egyik oldalról a fogyasztókban megszületett az igény, hogy valami különlegesebbet, finomabbat igyanak, a kínálat oldalról azonban eddig még nem volt válasz erre. Mi azoknak kínálunk egy alternatívát, akikben megszületett az igény a finomabb italok iránt, viszont nem akarnak annyira a zsebükbe nyúlni, mint egy long drink esetében - mondta a Pénzcentrumnak a Cseles szörpök egyik megalkotója, Varga Dávid, aki azt is elárulta, hogy termékük, a Cseles gyakorlatilag egy likőr, tehát hidegkeveréssel készül, elsőosztályú finomszeszt, és 24% V/V alkoholt tartalmaz.
Az alap receptúra szerint 4 cl Cselest, jeget és citromot tesznek egy 3dl-es pohárba majd felhúzzuk szódával. Így egy kb 5 százalékos V/V alkoholtartalmú (jég mennyiségétől függően) italt kapunk, amit felnőtt szörpnek hívunk - tette hozzá az ötletgazda. Bár jelenleg a termék még nem érhető el kiskereskedelemben a Cseles csapata ezen dolgozik, hiszen 3 kereskedelmi lábat építenének, hogy ne csak a budapesti vendéglátóegységekben élvezhessük az alkoholos szörpöt.
"Azt, hogy mekkora piaca van mivel egy teljesen új elképzelésről és koncepcióról van szó, csak becsülni tudjuk. Partnereink véleménye alapján nagyjából évi 30-40 ezer literre tesszük jelen ismereteink szerint" - emelte ki Varga Dávid, aki hozzátette, hogy 2021. szeptemberében kezdték el az értékesítést, azóta 1700 litert adtak el a sűrítményből, főleg vendéglátóegységek számára. Az a tapasztalatuk, hogy aki kipróbálja a Cselest, azoknak ízlik, és várhatóan újra fogyasztani fogja.
Címlapkép: Cseles Facebook
Megszűnhetnek a trolibusz-elakadások a VII. kerületben
Átalakul a parkolás és a közlekedés.
200 millió eurós magyar startup tűnt fel a radaron, külföldön terjeszkednek
Európa 2. legnagyobb biztosítója szállt be a stratupba.
Kínai katonák százai vannak az ukrán fronton? Ezt már Peking sem hagyhatta szó nélkül
Itt van Kína álláspontja.
Súlyos aggályokat fogalmaztak meg Musk hivatalának akciói miatt
Túl sok dologba láthattak bele a milliárdos emberei.
Folytatódik a tőzsdei hullámvasút: történelmi emelkedés után megint esnek az amerikai tőzsdék
Európában közben kitart az emelkedés.
Kiderült, Trump két bizalmasa kellett a piacok megmentéséhez
Pánik a piacokon, taktikai hátraarc a Fehér Házban.
NAV késedelmi pótlék változások 2025-től - havonta kell megfizetni a pótlékot
A NAV 2025-től új rendszert vezet be a késedelmi pótlék kiszabására: az éves egyszeri előírás helyett havi rendszerességgel kerülnek előírásra a késedelmi pótlékok az adószámlán. Ez a
"Túl sok tervet láttunk bele a trumpi álmokba"
Példátlanul szigorú vámintézkedéseket jelentett be Donald Trump az Európai Unióval és Kínával szemben. Trump a bejelentés napját a felszabadítás napjának nyilvánította az Egyesült Állam
"Túl sok tervet látunk bele Trump vámjaiba"
Példátlanul szigorú vámintézkedéseket jelentett be Donald Trump az Európai Unióval és Kínával szemben. Trump a bejelentés napját a felszabadítás napjának nyilvánította az Egyesült Állam
SPB: Törékeny az egyensúly a globális piacokon
Jelenleg az erős túlpozicionáltság okoz drasztikus mértékű esést a piacon, miközben makrogazdasági oldalról nem történt jelentős változás az elmúlt időszakban. Kínában a feldolgozóipa
A mesterséges intelligencia szerepe a high-frequency tradingben
Az MI-alapú high-frequency trading növeli a piaci likviditást és csökkenti a vételi és eladási árak közötti különbségeket, ugyanakkor gyorsasága miatt instabilitást és visszaéléseket is
Unit linked biztosítások
Sok témáról nem írok, mert írtam már sokszor. Azonban gyakran kiderül, hogy utoljára akár hét-nyolc éve írtam, ezért újra elő kell venni egy-egy témát. Ilyen a unit linked biztosítás is,
Donald, WTF?!
Az összes vámháborús verzió közül ez volt talán a legdurvább, főleg amiatt, hogy milyen piaci reakció érkezett rá. A HAH különkiadásában Zsolt Móricz Danival és...
The post Donald, WTF?!
Globális energiaipari foglalkoztatás: trendek és kihívások
A munkahelyteremtésben egyre jelentősebb a tiszta energiával foglalkozó ágazatok szerepe, egyszersmind lassul a fosszilis energiahordozókban érdekelt szektorok növekedése.

Minden eddiginél olcsóbb villanyautó jöhet Magyarországra? (x)
Új, kínai autógyártó tarolhat a magyar piacon

- Trump meghátrál! Tépik a piacokat
- Itt a Telekom bejelentése: változik az inflációkövető díjkorrekció
- Nyakunkon az újabb "devizahiteles" válság? - Soha nem látott összegben adósodnak el a magyarok
- Megtörténhet az elképzelhetetlen Amerikával Trump miatt – aggódnak a hitelminősítők
- Amiről senki sem beszél: még az állampapírokon is bukhatsz nagyot – mutatjuk, hogyan kerüld el
Kockázat vagy lehetőség a génmódosított élelmiszer?
A génmódosítás és a génszerkesztés fontos lehet az élelmezési válság és a klímaváltozás elleni küzdelemben, de sokan félnek tőle.
Nagy hibát vétett Donald Trump, és hol lehet még a szakadék vége?
Folytatódik a vámháború.
A vámkáosz beárnyékolta a pozitív magyar inflációs adatot
Harmadszor meglepetés idén a havi inflációs szint, most pozitív irányba.
Ügyvédek
A legjobb ügyvédek egy helyen
Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?
Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?
Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?
Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.