Szilveszteri bulikkal kezdték, ma évi 3000 rendezvényt szerveznek
Üzlet

Szilveszteri bulikkal kezdték, ma évi 3000 rendezvényt szerveznek

Portfolio
A Special Effects első megbízásai televíziós produkcióktól érkeztek, mára hat üzletágra terjed ki a cég tevékenysége, a tolmácsolástechnikától a koncertek hang- és fénytechnikájáig. A fő bevételi forrást  azonban a konferenciák audiovizuális technikai hátterének biztosítása adja.

A Special Effects-et 1982-ben alapította a jelenlegi többségi tulajdonos Müller Péter édesapja, Müller György, aki gyártásvezető volt a Magyar Televízióban. Főállása mellett filmtrükköket (speciális effektusokat) gyártott tévés produkciókban, innen jött a Special Effects név is. 2001-ben csatlakozott a céghez fia, aki közgazdasági tanulmányai mellett profi vízilabdázó volt, és itthoni pályafutását követően az USA-ban játszott és dolgozott, azonban a 2001-es események miatt hazatért. Az ifjabb Müller tengerentúli tapasztalata, ügyfélközpontú, „amerikai” szemlélete egy új korszakot indított a cég életében.

Először csak projektort adtunk, de miért ne építhettük volna az egész színpadot?

A 2000-es évek elején az üzleti rendezvények iránti igény látványos növekedésnek indult Magyarországon, így a cég szolgáltatásai iránt is megnőtt a kereslet. Az üzleti események mellett számos, a kormányzat által szervezett rendezvényhez és delegációhoz is a Special Effects szállította a technikát.

Egy tolmácstechnikai cég felvásárlása után 2011-ben az EU-elnökség technikai szolgáltatója pályázatot is elnyerték, ami több, mint 300 hivatalos rendezvény megszervezését jelentette 6 hónap alatt.

Ötcsillagos szállodákban nemzetközi konferenciákat szolgáltak ki, és mivel a régióban nem volt jellemző „az ügyfél az első” jellegű attitűd, az elégedett megrendelők külföldi megbízásokat is jelentettek a cég számára. Ezzel kezdetét vette egy európai szintű piaci terjeszkedés, majd később az Egyesült Államok, Ázsia és Ausztrália következett.

Az organikus növekedéssel párhuzamosan több akvizíciót is végrehajtottak, első körben a Special Effects-nek beszállító cégeket vásároltak fel. A cégbővítéseken keresztül egy teljes értékláncot építettek ki, a jelenlegi hat üzletáguk is részben ennek eredményeképpen jött létre.

„Sok szállodában szerződött audiovizuális partnerek vagyunk, van saját eszközraktárunk és kihelyezett projektmenedzserek, illetve technikusok dolgoznak a helyszínen” – tette hozzá Kassai Zsolt, a Special Effects vezérigazgatója. Nagy potenciált látnak a nemzetközi rendezvényekben is, ahol magasabb az elvárt minőség, de az egy eseményre jutó árbevétel is. A cég profitrátája azonban nagyban függ az adott külföldi helyszíntől: sokszor Magyarországról viszik a saját eszközeiket, de előfordul, hogy helyi partnerektől bérelnek technikát és munkaerőt is.

Legújabb üzletáguk, a Touring and Live Entertainment egy 2019-es akvizíció eredménye: egy koncertekhez és fesztiválokhoz kapcsolódó hang- és fénytechnikai céget vásároltak fel. „400 millió forintos árbevétellel rendelkező, több mint 20 éves vállalkozást vettünk meg, professzionális eszközparkkal, ráadásul 20 kiváló kollégával is gyarapodtunk” – mondja Kassai Zsolt. A vezérigazgató azt is fontos cégértéknek tartja, hogy nagyban diverzifikált az ügyfélbázisuk - iparáganként és földrajzilag is: „Nincs olyan ügyfelünk, ahol a bevételarányos kitettség 8 százaléknál nagyobb lenne.”

Mára egy 168 fős középvállalattá nőtte ki magát a Special Effects, 4,3 milliárd forintos éves árbevétellel. Évente több mint háromezer rendezvényen dolgoznak, a megrendelők 80-85 százaléka nemzetközi ügyfél. Annak ellenére, hogy a rendezvényeknek csak 18-20 százaléka van külföldön, az árbevétel több mint 50 százalékát Magyarországon kívüli események adják. Az elmúlt öt évben nagyobb hangsúlyt kapott az eddig is tudatos cégfejlesztés, cégérték-növelés illetve a hosszú távú gondolkodás, amivel párhuzamosan a finanszírozásban is elmozdultak a kizárólag belső források felől az elérhető külsők felé.

BET50_NSR-Special-48

„Mivel exportszolgáltatást nyújtunk, a külföldi bevétel is itthon csapódik le. Szolgáltatóként korlátlan a fejlődési lehetőségünk a nemzetközi piacokon. Hiába vannak versenytársaink, egy érett piacon a minőségi szolgáltatás, a komplex tudás és a jól megválasztott üzletágak értékláncával egyértelműen versenyképesek vagyunk magyar vállalkozásként is” – véli a vezérigazgató. Az elmúlt három évben a cég stabil középvállalattá fejlődött, ezt a szintugrást 13 felső- és középvezető irányításával, az alaposan átgondolt cégstruktúra és szervezett folyamatok tették lehetővé.

Két év alatt az árbevételt megdupláztuk, a profitot pedig megtripláztuk

– mutatott rá az eredményekre Kassai Zsolt.

Azonban – ahogy a koronavírus is megmutatta – nem lehet elkényelmesedni, a járvány miatt egy hónap alatt az összes rendezvényüket lemondták vagy elhalasztották. „Ilyet még soha senki nem tapasztalt a cégnél, egyetlen válság sem hozott még ennyire hirtelen globális visszaesést. Az egész iparág lenullázódott. Nagyon higgadtnak kell maradnunk, hogy ebből a krízisből is tanulva még nagyobb tapasztalattal és sokkal erősebben tudjunk kilábalni” – mondta a cégvezető, és részben emiatt jelentkeztek a BÉT által kínált vállalkozásfejlesztési képzésbe, az ELITE Programba.

A munkaerő nagy részét megtartották és olyan fejlesztéseket hajtanak végre - többek között a teljes értékesítési és logisztikai szoftverrendszer cseréjét -, amire békeidőben nehezen lett volna a vállalatnak kapacitása. Újabb akvizíciót készítenek elő, és részben átalakítják a szolgáltatási portfóliójukat is.

Az új megoldások az átmeneti időszak után a vírushelyzetet követően is megmaradhatnak. „Például azoknak a gyártócégeknek, amelyek most nem tudnak elmenni kiállításokra, mobil standot hozunk létre, amivel roadshow-szerűen meglátogathatják vevőiket, vagy a bemutatóteremben kisebb létszámban fogadhatják ügyfeleiket.”

Kassai Zsolt szerint az elmúlt öt évben a rendezvénytechnikai iparág rendkívüli fejlődésen ment keresztül, akár az igényeket, akár a fenntarthatósági szempontokat nézzük. Kiemelt szerepe van a színpadi látványnak, a technikának és az ezekhez kapcsolódó digitális tartalmaknak.

A járvány után az lesz a legfontosabb cél egy rendezvénynél, hogy az emberek minőségi körülmények között találkozhassanak. „Nem az lesz a lényeg, hogy milyen virágdísz van az asztalon. Felértékelődik az emberi találkozások élményfaktora, a tartalom és a személyes tényező kap nagyobb hangsúlyt. Ebben pedig nekünk óriási szerepünk lesz” – foglalja össze a Special Effects vezérigazgatója.

Címlapkép: BÉT50

A cikk eredetije a Budapesti Értéktőzsde kiadványában, a BÉT50-ben jelent meg. A BÉT50 médiatámogatója a Portfolio Csoport.

A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Bréking! Hitelminősítői figyelmeztetést kapott Magyarország
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Ez is érdekelhet
influenza beteg nő