Kedden egy szövetségi bíró elutasította a Citigroup kérelmét, amelyben a bank a New York-i főállamügyész, Letitia James által indított per elutasítását kérte a bank.
A vád szerint a pénzintézet nem védte meg megfelelően ügyfeleit az online csalóktól, és vonakodott kártérítést fizetni az áldozatoknak.
Paul Oetken manhattani kerületi bíró úgy ítélte meg, hogy a Citigroup Citibank egységének válaszolnia kell James állítására, mely szerint a bank megsértette az elektronikus átutalási törvény szabályait. A bíró emellett három másik kereset egy részét is fenntartotta.
Oetken bíró 62 oldalas határozatában kifejtette, hogy a kongresszus szándéka szerint az 1978-as törvény szerint a fogyasztók védelmét szolgálja a kifinomult csalásokkal szemben. Ezek olyan technológiákat alkalmaznak, amelyeket az ügyfelek nem feltétlenül értenek, és a bankok jobban képesek viselni a csalás kockázatát.
A Citigroup tavaly áprilisban azzal érvelt a per elutasítása mellett, hogy a törvény kifejezetten kizárja az átutalásokat. Oetken bíró azonban elutasította ezt az érvelést, mondván: "a Citibank értelmezése a törvényi céltól eltérően működik".
A bank közleményben reagált a döntésre:
Csalódottak vagyunk, és értékeljük a következő lépéseinket. Az általunk alkalmazott iparági szabványos gyakorlatok már régóta elismerték, hogy megfelelnek az alkalmazandó jognak.
Letitia James főügyész üdvözölte a döntést, hangsúlyozva:
Amikor a New York-iak egy bankban helyezik el a pénzüket, elvárják, hogy az biztonságban legyen a csalóktól és tolvajoktól.
A per szerint a csalók dollármilliókat loptak el a Citibank ügyfeleitől, mert a bank biztonsági rendszerei nem tudták megfelelően kezelni az olyan gyanús jeleket, mint az ismeretlen eszközök használata, a felhasználónevek és jelszavak megváltoztatása, valamint az adathalászat. Egy konkrét esetben egy ügyfél állítólag 40 000 dollárt veszített, miután rákattintott egy a Citibankénak tűnő szöveges üzenet linkjére.
A főügyész azt állítja, hogy a Citigroup olyan nyilatkozatok aláírására kényszerítette ügyfeleit, amelyek korlátozták a veszteségek megtérítésének lehetőségét, majd rövid úton elutasították a visszatérítési kérelmeket.
A per kártérítést követel azon ügyfelek számára, akiktől hat éven keresztül megtagadták a visszatérítést, valamint jogsértésenként 5000 dolláros polgári jogi bírságot kér.
A Citigroup elismerte, hogy az online átutalási csalás "valós" probléma, de hangsúlyozta, hogy rendszerei naponta "számtalan" csalárd tranzakciót állítanak be.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images