Már 2017 végén szóba került, hogy a taxisok szeretnének emelni a szolgáltatás árán, amit olyan megnövekedett költségekkel indokoltak, mint, hogy drágultak a szakszervizek és a biztosítási díjak, de az online pénztárgépek bevezetése is pluszköltségeket jelentett, miközben a hatósági ár a 2013-as bevezetése óta nem változott. Végül múlt hónapban a fővárosi közgyűlés elfogadta az Országos Taxis Szövetség által javasolt emelést, így július 1-től a jelenlegi 450 forintos alapdíj 55 százalékkal 700 forintra emelkedik, a kilométerdíj 280-ról 7 százalékkal 300 forintra, míg a percenkénti várakozási díj 70-ről 6,67 százalékkal 75 forintra nő majd, ami az Index számításai szerint összességében egy átlagos, 7 kilométeres úton körülbelül 15 százalékos, azaz 500 forintos drágulást jelent. A taxisszövetség elnöke, Metál Zoltán szerint összességében nem várható csökkenés a fuvarok számában az áremelés hatására, mindössze egy 20-40 napig tartó átmeneti utazáscsökkenéssel számol, de ez gyorsan visszaáll majd a korábbi szintre. Pedig régiós, sőt európai szinten már most is a legdrágábbak között van a magyar taxi. Nominális áron csak Prágában drágább egy 10 kilométeres út a régióban (3700 Ft) - Budapesten 3250 Ft - de ha az adott havi nettó bérhez viszonyítjuk, akkor egész Európában csak Tiranában (Albánia) és Belgrádban (Szerbia) kerül többe egy tíz kilométeres taxizás.
Bár a taxiforgalom nagy részét kitevő szerződéses állandó ügyfélkörnél, tehát a céges ügyfeleknél még átmeneti visszaesést sem prognosztizálnak az áremelés hatására a taxisok, az intézkedés kétségtelenül az alternatívák keresésére ösztönözheti a vállalatokat.
Vannak más lehetőségek
Budapest az utóbbi években sokat fejlődött mobilitás terén, a tömegközlekedési fejlesztéseken túl olyan szolgáltatások jelentek meg, mint a MOL Bubi közbringarendszer vagy az autómegosztó szolgáltatások, amelyek közül a GreenGo jelent meg elsőként a piacon. Népszerű fogadtatásuk után ezeknek a rendszereknek az üzemeltetői hamar felfedezték a cégekben rejlő potenciált, és kidolgoztak kifejezetten a vállalatok számára elérhető csomagokat is. Ha a GreenGo példájánál maradunk, a nagyvállalatok számára három különféle csomag is elérhető, ahol a havi előfizetési díj mértékének megfelelően egyre kedvezőbb percdíjjal vehető igénybe a szolgáltatás:
- A Bükk névre keresztelt első sávban a havi előfizetési díj bruttó 50 ezertől 199 999 forintig terjed. Ebben a konstrukcióban a menetdíj bruttó 65 forint/perc, 15 a várakozás. Ez gyakorlatilag megfelel a kisebb cégek igényeihez is igazított lakossági árazásnak, annyi különbséggel, hogy a felhasználók után itt nem kell havidíjat fizetni, hanem az előre feltöltött egyenleget lehet lefogyasztani. A csomaggal tíz alkalmazott tudja használni a szolgáltatást regisztrációs díj nélkül.
- Bruttó 200 ezertől 499 ezres havi fogyasztásig terjed a Tölgy kategória, ahol változatlan, bruttó 15 forint/perc várakozási díj mellett a menetdíj 58,5 forint/percre olvad. A csomaghoz 25 díjmentes regisztráció tartozik.
- Bruttó 500 és 800 ezer forintos fogyasztás mellett - a Platán csomagban - pedig már csak bruttó 55,25 forintba kerül egy perc és 50 felhasználó mentesül a regisztráció megfizetése alól.
Ezt meghaladó mértékű használat esetében már egyedi ajánlatot kapnak a cégek. Michaletzky Bálint, a cég ügyvezetője szerint ezek a csomagok jó kiegészítői lehetnek a céges taxizásnak és a céges kulcsos autóknak.
Elsőre kevésbé kényelmes megoldásnak tűnhet egy GreenGo autó keresése, de a céges ügyfelek számára külön figyelmet fordítunk az allokációra. Ez azt jelenti, hogy éjszakánként úgy helyezzük el az autókat, hogy minél közelebb legyenek a céges ügyfélhez, ha van rá mód, akár az ajtajában és napközben is figyelünk rá, hogy legyen elérhető autó a közelben
- mondta a cég ügyvezetője. Így nem telik többe 5-10 percnél mire autóba kerül az ügyfél, ennél korábban pedig jellemzően egy taxi sem ér ki korábban a helyszínre. Közösségi autózás máshogy Egy felmérés szerint minden tizedik budapesti szokott személyfuvarozási szolgáltatásokat használni a munkájához kötődően: 8 százalék azok aránya, akik taxit, 2 százaléknyian közösségi fuvarozót, míg további 2 százalék mindkettőt igénybe veszi. (A felmérés nem sokkal az Uber kivonulása előtt készült, így a közösségi fuvarozás itt jellemzően az uberezést jelenti.) A munkaügyben taxizók 69 százalékának megtéríti a munkáltató az utazás költségét. 27 százalékuknak munkáltatója szerződésben áll valamelyik taxis céggel, 18 százalékuk céges bankkártyával fizet, 24 százalék pedig utólag téríti vissza ezeket a költségeket. Ez az arány a budapesti lakosok körében jelentősen magasabb, mintegy 84 százalékuknak a taxi használatából adódó költségeket megtérítik. Ugyanakkor az is kiderült, hogy bár csak a hatvan fölöttiek körében népszerűbb a taxi, mint a közösségi személyfuvarozási szolgáltatások, az Uber szürke zónában való működése miatt a cégek hajlandóbbak voltak a taxis utazásokat megtéríteni alkalmazottaiknak.
Az autómegosztó szolgáltatások esetében azonban ez már nem lehet visszatartó erő, hiszen a törvényi előírásoknak megfeleleően működnek, ráadásul a fenntarthatóság iránt elkötelezett cégek szemében az is hívogató lehet, hogy a GreenGo-nál például az egész gépjárműpark elektromos autókból áll.
De az sem utolsó szempont, hogy egy utazás költsége átlagosan bruttó kétharmadába kerül egy taxizásnak, nettó pedig durván a felébe.
A cégnek jelenleg 8-10 nagyvállalati ügyfele van, de a júliusi taxis tarifaemelés után nem elképzelhetetlen, hogy ez a szám hirtelen megugrik. Vállalkozóbarát feltételek Az autómegosztó szolgáltatások malmára hajtja a vizet, hogy adózás szempontjából a bérelt autó kategóriájába esnek, vagyis vissza lehet igényelni a költségek után az áfát, amíg ezt a taxizás esetében csak nagyon speciális esetekben lehet megtenni. Azonban ennek a kedvezménynek ára van:
Áfalevonás esetén precíz kimutatást kell készíteni az érintett gépjárművek használatáról. Tehát ha például egy autóval megtettek 100 kilométert, akkor pontosan le kell jegyezni, hogy ki használta az autót, mennyit ment vele és mikor, és ami még fontosabb, milyen célból. Ha például ügyfélhez ment ki az üzletkötő, akkor fel kell tüntetni, hogy milyen cégnél járt és az, hogyan kapcsolódik a cég tevékenységéhez. Kőkeményen bizonyítani kell, hogy az autót használó alkalmazott cégügyekben járt el. Ha az autóval az egyik dolgozó például haza megy, az már magán jellegű utazásnak számít. Tehát a példánál maradva, a nap végén összesíteni kell, hogy mondjuk 80 kilométert üzleti ügyben használták az autót, de 20 kilométer - például a hazaút - esetében nem, így csak 80 százalékban igényelhető vissza az áfa. Ha egy cégnél sokan használják az autót, akkor ez komoly adminisztrációs terhet jelent a vállalkozásnak
- mondta Fajcsák Gábor az RSM Hungary adótanácsadó cég adóigazgatója. A GreenGo ezt a plusz terhet annyiban próbálja könnyíteni, hogy az utazásokról letölthető egy táblázat, amelyből a felhasználási kód alapján kiderül, hogy ki vezette az autót, mikor, mennyit, hol és milyen célból használta azt.
TÁMOGATOTT TARTALOM
A cikk megjelenését a GreenGo Car Europe Kft. támogatta