A dolog lényegére tapintott egy internetes kommentező, amikor a vetélkedőben történtekről ezt írta: "Ez számomra nem azt jelenti, hogy Watson okosabb, mint egy ember, csupán azt, hogy gyorsabb". És valóban; Watson sikere gyorsaságában és abban rejlett, hogy több ezer egyidejűleg futtatott algoritmus segítségével az élő beszédet értelmezte és a memóriájába táplált mintegy 200 millió oldalnyi információból elképesztő sebességgel választotta ki a legnagyobb valószínűséggel helyesnek értékelt választ.
A vetélkedőben aratott diadal valóban az ember fejlesztette számítástechnika újabb bravúrja és mérföldköve, de valljuk be, hogy ilyen teljesítményre a való életben ritkán van szükség. Felbecsülhetetlen viszont a területek száma, ahol a feladatok megoldásához szükség van Watson működési elvére.
Az IBM szakemberei Watson valóságos kihasználásának első területeként tekintenek például az egészségügyre. Az IBM az általa a közelmúltban felvásárolt a prediktív analitika területén piacvezető SPSS szöveg-, és adatbányászati szoftvereinek beágyazásával lehetségesnek tartja, hogy egy orvos egy Watsonhoz hasonló rendszerbe táplált többévnyi betegadat, diagnózis, szaklap információ és egyéb források adathalmaza segítségével képes felállítani a legpontosabb betegdiagnózist és meghatározni a leginkább eredményre vezető kezelést. A feladat óriási, de nem megvalósíthatatlan.
Az SPSS magyar nyelven is elérhető megoldásai már évek óta lehetővé teszik a gazdasági élet szereplői számára, hogy a watsoni bravúrt saját környezetükben, reális invesztíció keretében megvalósítsák. A szöveganalitikai alkalmazások lehetőséget kínálnak arra, hogy bármilyen elektronikus formában rendelkezésre álló szöveges információt strukturált adatbázisokba rendezzenek, ezáltal adatbányászati vagy egyéb megoldások számára értelmezhetővé, feldolgozhatóvá tegyenek.
Az SPSS megoldásai képesek a szöveges véleményeket kontextusban, szókapcsolatokban értékelni, rejtett kapcsolatokat feltárni, majd adatbányászati alkalmazásokkal együttműködve elemzéseket készíteni: fogyasztói levelek, észrevételek, piackutatásokra kapott szöveges válaszok vagy a világhálón fellelhető információ szöveganalitikai elemzései felhasználhatók a vállalat vagy bármely megnyilvánulása fogyasztói megítélésének vizsgálatához, ezáltal pedig proaktív ügyfélkezeléssel csökkenthető a lemorzsolódás, növelhető az ügyfél elégedettség.
Az idei SPSS Konferencián további érdekességet tudhatnak meg Watsonról és megismerkedhetnek a már elérhető adat- és szövegbányászati megoldásokkal.
(x)