Éliás Péter, az Audi Hungaria Zrt. Környezetmenedzsment vezetője előadásában a győri gyáregység biodiverzitási tevékenységét mutatta be. Elmondta, hogy mintegy 3 millió m2 zöldterületet kezelnek Győrben: a telephely biodiverzitásának javítása folyamatos, a cél, hogy a márka a biodiverzitás védelmében élenjáró legyen. A növény és állatvilág számos képviselője él a területen, többek között kacsák, békák, nyulak és gekkó is. A 87-féle madárfaj fele költ is a területen, ahol méhlegelő és rovarhotel is helyet kapott. A területen 6 méhcsalád is lakik, „saját márkás” mézet is gyártanak.
Kiemelte, hogy a cég munkatársai is rendszeresen részt vesznek a környezetvédelmi programokban.
Az előadást követő panelbeszélgetésben Tóth László, a DS Smith Packaging Hungary Sales Managere úgy fogalmazott: az egész csomagolóipart szeretnék hozzáigazítani a kortárs fenntarthatósági trendekhez.
Olyan technológiákba, alapanyagokba fektetnek, amelyekkel ki lehet váltani a műanyag csomagolásokat.
Felhívta a figyelmet arra, hogy a Magyarországon előállított autóipari termékek jelentősen több szállítást igényelnek, az újonnan induló gyárakkal a szállítási útvonalak tovább fognak növekedni: értékelése szerint ez a teljes csomagolóiparra hatással lesz.
Kondás Béla, a thyssenkrupp Materials Services Kelet-Európai minőségügyi vezetője beszámolt arról, hogy érdemben változnak az alapanyagok az autóiparban. Új, könnyebb ötvözetek kifejlesztése zajlott az elmúlt években. Az acélgyártás nagy mennyiségű széndioxidot bocsájt ki, ugyanakkor a thyssenkrupp egyértelműen a fenntarthatóság mellett tette le a voksát az alapanyagok területén is. A vállalatnak a konszernközpont szigorú szabályozást követel meg - a helyi jogkörnyezetnél sokkal szigorúbbat –
a cél, hogy a beszállítói láncnak is továbbadják ezeket a követelményeket.
Nyirő Ferenc, a Kontron Hungary Kft. ipari digitalizáció üzletág vezetője arra szólított fel, hogy az autóipari beszállítóknak akcióterveken kell gondolkoznia azzal kapcsolatban, hogy hogyan érinti őket az e-mobilitásra való átállás. Ez ugyanis olyan, a cégek működését teljes vertikumában érintő kihívás, amit csak tudatos – és minél előbb elkezdett – tervezéssel lehet sikeren véghez vinni.
Topolcsik Melinda, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. elnök, ügyvezető igazgatója hangsúlyozta: a fenntarthatóság corporate szinten indul, ugyanakkor ezt a tevékenységhez meg kell teremteni a szükséges forrásokat, azaz „ki kell gazdálkodni” az erre fordítandó összegeket. Mint mondta, költségérzékeny a gyártási környezet, ezért a fenntarthatósági fejlesztések komoly terhet jelentenek sok vállalat számára.
Akkumulátorgyártás: időben reagáltunk a piaci folyamatokra
A szekció második panelbeszélgetésének résztvevői a hazai akkumulátorgyártás aktuális kérdéseit járták körbe. Szilágyi Balázs, a Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) közügyekért felelős vezetője kiemelte: érdemi piaci előnyt jelent, hogy a Magyarországon jelenlévő autógyártók korán elindultak az elektromobilitás irányába, ezzel párhuzamosan pedig a döntéshozók is időben reagáltak a piaci folyamatokra.
Európában az a jellemző, hogy minden autógyártó egyedi akkumulátort szeretne, ezért leginkább modulokat szállítanak az autógyárakba.
Ugyanakkor a töltési ciklusok számában, az élettartamban sokat léptek előre a fejlesztések: akár 16-20 évig is működhetnek. A CATL debreceni építkezésén nagy többségében magyar cégek dolgoznak: jelenleg a Magyarországon tervezett beruházás első fázisa zajlik. Az üzemben 2025-ben indul a gyártás. A tervek szerint egyre nagyobb mértékben tudják bevonni a magyar beszállítókat.
Wolf Csaba, a SEMCORP Hungary Kft. alelnöke elmondta: Magyarország előnyös lokáció az akkumulátorgyártás szempontjából, nem véletlen, hogy nagy globális szereplők települnek ide. A cég bevételeinek kiemelkedően magas részét fordítja kutatásfejlesztésre: a projektek egyik célja az élettartam-növelés.
Sőregi Tibor, az NIO Plant Managere szerint a jövőben is fontos kérdés lesz, hogy tudják a töltéssel kapcsolatos kihívásokat leküzdeni. Lényeges probléma az akkumulátor élettartama – ezeknek a kérdéseknek a megoldásán gőzerővel dolgoznak.
Címlapkép és fotók forrása: Portfolio - Stiller Ákos