A Vitesco Technologies a Magyarországon is igen aktív autóipari óriás, a Continental leányvállalata volt, 2021-től azonban már önállóan működik. Miért volt stratégiai szempontból fontos lépés a függetlenség elnyerése? Beigazolódtak a várakozások?
A Continental a hajtáslánc iparág gyorsan változó piaci kihívásaira reagált a Vitesco Technologies függetlenítésével, egyértelművé vált ugyanis, hogy az elektromobilitás irányába kell haladnia az autóiparnak. A dekarbonizációs célok megvalósításához, és az elektromobilitás terén betöltött versenyképesség növeléséhez egy nagyon rugalmas, és a változásokhoz gyorsan alkalmazkodni képes szervezeti felépítésre volt szükség. A rövidebb döntéshozatali utaknak köszönhetően most gyorsabban és agilisabban tudunk reagálni az iparág igényeire, jobban ki tudjuk használni az erősségeinket, könnyen azonosítható márkaként jelenünk meg, és egyértelműen a villamosításra és az e-mobilitásra tudunk összpontosítani.
Globális szempontból mindenféle hajtásláncra van kereslet, a mi feladatunk, hogy mindegyiket tisztává, hatékonnyá és megfizethetővé tegyük.
Azt gondolom, hogy a függetlenedés óta eltelt években nagyon konzekvensen követtük a stratégiánkat, aminek meg is lett az eredménye: a kifejezetten a hajtásláncra fókuszáló vállalat stabil nyereséggel tud működni. Folyamatosan emelkedik a megrendelésállományunk, tavaly meghaladta a 9 milliárd eurót az árbevételünk. Hibridekhez és teljesen elektromos autókhoz is fejlesztünk, illetve gyártunk hajtásláncokat. A stratégiánkban egyértelmű, hogy az elektromobilitás által támasztott igények kiszolgálásának irányába haladunk. Tavaly már egymilliárd euró értékben szállítottunk az elektromos autók meghajtásához kapcsolódó megoldásokat.
Úgy gondolom, hogy maximálisan betartottuk azt, amit a részvényeseinknek ígértünk.
A vállalat 2018-ban, még a Continental csoport részeként kezdte meg Debrecenben zöldmezős beruházásként az új üzemegységének építését. Azóta óriási autóipari boom bontakozott ki a régióban, az európai akkumulátoripar egyik központjává válik hamarosan. Miért volt ilyen vonzó célpont Debrecen akkor, és miért az ma is?
Mi voltunk a térségben az autóipar úttörői, már 2017-ben meghoztuk a döntést, hogy Debrecen mellett tesszük le a voksunkat az új üzem megépítéséhez. Az azóta tapasztalható boom igazolta a döntésünket, hiszen azok az előnyök, amiket mi már idejekorán felismertünk, más cégek számára is vonzóvá váltak. Több fontos tényező is közrejátszott az elhatározásunkban. Egyrészt
Debrecenben nagyon jók az infrastrukturális feltételek, a közúti és vasúti összekötések is kiválóak, illetve rendelkezik nemzetközi repülőtérrel is, amely egy külföldi cég számára ideális.
Másrészt rendelkezésre állt a szakképzett és motivált munkaerő, legyen szó kékgalléros vagy fehérgalléros munkavállalókról. Harmadrészt a felsőoktatás is nagyon magas színvonalú, rendkívül értékes kapcsolatot tudtunk kiépíteni a Debreceni Egyetemmel, 2019 óta stratégiai partnerek vagyunk. A mechatronikai mérnök képzésen létrehozott járműmechatronikai szereléstechnológiai specializáció után idén elindítottuk a Járműmechatronikai Kihelyezett Tanszéket, és emellett a villamosmérnöki mesterképzésbe is bekapcsolódtunk. 2020-ban gyakornoki programot hirdettünk, amelynek eredményeként 20 egyetemi hallgató folyamatosan részese a Vitesco Technologies mindennapjainak, irodai és gyártási területen egyaránt.
Tanulmányaik végeztével a korábbi gyakornokok csaknem 80 százaléka kezdte meg pályafutását nálunk. Hasonlóan szoros együttműködést alakítottunk ki a Debreceni Szakképzési Centrum több tagintézményével is, ennek keretében duális képzést szervezünk a mechatronikai és elektronikai technikus tanulók számára, közel 50 diák oktatásához járulunk így hozzá.
Azt gondolom, hogy ez a jövő, így tudunk elkötelezett és felkészült munkavállalókat képezni magunk és a térség számára.
Az említett autóipari boom részeseként többek között a volt anyavállalatuk, a Continental is fejlesztőcsapatot hoz létre Debrecenben. Ez egyfelől pozitív hír, hiszen egyfajta tudásközpont épül a városban, ugyanakkor sokkal nagyobb lett a verseny a munkavállalókért. Hogyan tudja ezt kezelni a vállalat?
Valóban, mi is tapasztaljuk, hogy ma már nem egy-két napba telik egy megfelelő munkavállalót megtalálni, hanem akár több hétbe, esetleg hónapba is. Ezzel egyébként a közelmúltban idetelepülő vállalatok is tisztában vannak, jól látható, hogy nem azért jönnek Debrecen környékére, mert arra számítanak, hogy tolongani fognak az emberek a gyárak előtt, hogy munkát kaphassanak.
Mindenki számára, így számunkra is a tudás és a képességek a legfontosabbak, amelyek itt rendelkezésre állnak.
Igyekszünk úgy felépíteni a működési struktúránkat, hogy minél kevesebb betanított munkásra legyen szükség, nálunk a kékgalléros munkavállalók jelentős része is minimum jól képzett technikus. Óriási potenciál rejlik az ipari automatizációban, robotikában, amely segítségével hatékonyabbá lehet tenni a termelést. Az anyagmozgatás gyakorlatilag teljesen automatizált nálunk, de a gyártási tevékenységünk jelentős része is. Természetesen a rendszerek használatához, irányításához, felügyeletéhez jól képzett kollégákra van szükségünk, de az oktatási tevékenységünkkel azt gondolom, hogy biztosítani tudjuk a megfelelő utánpótlást.
Mivel nagy a verseny a munkavállalókért, más, egyéb szempontból is vonzó munkahelyként kell működnünk. Természetesen a versenyképes bérezés mellett, figyelembe kell vennünk a dolgozóink munka-magánélet egyensúlyát is, ebben a tekintetben jó úton haladunk, nemrégiben elnyertük a családbarát munkahely elismerést.
Nagyon fontos, hogy biztos és vonzó karrierutat kínáljunk, amire egy munkavállaló hosszú távon is tud építeni.
Sok kritika éri az utóbbi időben a Magyarországra érkező termelő vállalatokat, hogy a magyar munkaerő helyett külföldi vendégmunkásokra alapozzák a működésüket. Mekkora a vendégmunkások aránya a Vitesco Technologies-nál?
Alapvetően nem dolgozunk külföldi munkavállalókkal, határon túli magyar munkásaink vannak Ukrajnából és Romániából is, de alacsony számban. Ennek oka viszonylag egyszerű:
nincs szükségünk olcsó betanított munkaerőre,
mivel ahogy említettem, az üzemünk magas szinten automatizált, ezért nekünk olyan jól képzett kollégákra van szükségünk, akik a rendszereinket az elvárásoknak megfelelően tudják üzemeltetni. Azt gondolom, hogy a vállalatoknak, a városvezetésnek és az oktatási intézményeknek közös felelősségük az, hogy megteremtsék a megfelelő munkaerő-utánpótlást, de biztos vagyok benne, hogy az iparág ilyen szintű aktív jelenléte az ország más pontjáról is ide fogja vonzani a tehetségeket.
Mi körülbelül 750 embert foglalkoztatunk, ezért egy közepes méretű gyárként határozzuk meg magunkat. A most idetelepülő cégek között vannak, akik több ezer munkavállalót terveznek alkalmazni, amihez biztos, hogy külföldi munkaerőre is szükség lesz. Azt gondolom, hogy ez természetes jelenség, a világ számos pontján megfigyelhető, ugyanakkor a helyszínt adó város számára nagy kihívásokat tartogat.
Honnan lesz például elég lakás a számukra?
A térség gazdasági szereplői folyamatos, aktív kapcsolatban vannak az önkormányzattal és a kormánnyal is, ezért biztos vagyok benne, hogy megfelelő megoldások fognak születni. A gazdaság nagyot fog fejlődni, egyre több lesz a szolgáltatás, a szabadidős tevékenység, amelyek mind-mind a térség és egyben az ország fejlődését szolgálják.
Milyen előnyöket teremt a vállalat számára, hogy kis túlzással az elektromos autó ipar színe-java Debrecenben és környékén épít üzemet? Ez segít szorosabbá fűzni az üzleti kapcsolatokat?
A Covid járvány következményei megmutatták a világnak, hogy az a végletekig optimalizált, és általában rendkívül hosszúra nyúlt termelési lánc, amely az elmúlt néhány évtizedben kialakult, mennyire törékeny. Minden európai szereplő számára világossá vált, hogy a beszállítókat fizikailag is közelebb kell hozni a megrendelőkhöz és végső soron a vásárlókhoz is.
Magyarország ebből sokat profitálhat.
Ugyanakkor önmagában az, hogy az autóipari szereplők, beszállítók, például a BMW, a CATL, a Continental és a Vitesco Technologies egymástól néhány kilométerre folytatják a tevékenységüket, még nem azt jelenti, hogy mi egészen biztosan egymással is fogunk „üzletelni”. Nyilván egyszerűbb a kommunikáció, a gyárak vezetői a különböző egyeztető fórumokon megismerik egymást, ez könnyíti adott esetben a közös munkát, de egy-egy stratégiai döntést rengeteg más tényező befolyásol. Az biztos, hogy a rövidebb termelési láncok iránti igény miatt versenyelőnyben lesznek azok a beszállítók, amelyek „helyben vannak”, de még számos más szempont is rendkívül fontos egy-egy globális szinten meghozott döntésnél.
Ha a termelési láncban eggyel hátrébb lépünk, akkor azt látjuk, hogy számos magyar beszállító, vagy a termelést támogató szolgáltató lép be az üzemek működésébe. Mi is vagyunk olyan céggel üzleti kapcsolatban, amely korábban sohasem dolgozott külföldi partnerrel.
Mi erre lehetőséget biztosítottunk, sikeres az együttműködés, a cég pedig remek tapasztalatokat és referenciát is szerez ahhoz, hogy fejlessze, bővítse a tevékenységét.
Azt gondolom, hogy az üzemek népességmegtartó és készségfejlesztő szerepén túl ez az egyik legfontosabb tényező, amellyel a térség gazdasági fejlődését támogatni tudjuk.
Számos autóipari szakember véleménye az, hogy az európai gyártók gyakorlatilag behozhatatlan versenyhátrányba kerültek az elektromobilitás területén főként az ázsiai versenytársaikkal szemben. Mit gondol, le lehet dolgozni ezt a hátrányt, és ha igen, akkor hogyan?
Azt gondolom, hogy az autóipar fejlődését rendkívüli módon befolyásolják a jogszabályi keretek, egyáltalán nem mindegy, hogy mely kontinens, mely országában adunk érdemjegyet az elektromobilitás fejlettségére. Európában most jött el az ideje annak, hogy a döntéshozók olyan kereteket alkossanak, amelyek ösztönzik a gyártókat a fejlesztésekre.
Úgy látom, hogy az autógyártókon nem fog múlni a célok teljesítése, sokkal nagyobb kihívásnak gondolom a megfelelő töltési infrastruktúra kialakítását.
Mi európaiak jelentősen el vagyunk maradva ebben a tekintetben, hatalmas pénzösszeg és erőforrás szükséges ahhoz, hogy akár csak 10 éves távlatban olyan hálózat épüljön meg, amely ki tudja szolgálni a hétköznapi igényeket. Ugyanakkor számtalanszor bizonyította már a történelem, hogy a válsághelyzetek, vagy a lépéskényszer a legjobb környezet a fejlesztésekhez, ezért azt gondolom, hogy
Európa ezt is meg fogja oldani.
Mi a stratégiánkban a 2035-ös belsőégésű motoros autók gyártásának leállítási céldátumához igazítottuk a terveinket Európában. Látjuk, hogy egy-egy ország igyekszik felpuhítani a szabályozást, mert nagyon sok részlet nem világos az autóipar számára. Nincsenek megfogalmazva a konkrét lépések és elvárások, hogy egyik vagy másik félnek milyen szerepet kellene vállalnia, milyen intézkedéseket kellene megtennie adott határidőhöz szabva. Például
mikorra vállalják a tagországok, hogy bizonyos céldátumig megépülnek a töltők?
Az akkumulátorok újrahasznosításának, semlegesítésének a kérdésköre sem világos egyelőre. Ezekre mihamarabb érdemes lenne választ kapni, hogy az iparág konkrét terveket tudjon megfogalmazni.
Milyen Vitesco Technologies által gyártott alkatrészekkel találkozhat egy vásárló, ha beül az autójába?
Egyrészt ahhoz, hogy a Vitesco Technologies Hungary Kft. által gyártott rendszerekkel vagy alkatrészekkel találkozzon egy vásárló, érdemes európai autóban ülnie. A stratégiánk – nem utolsó szempontként fenntarthatósági megfontolásokból – arra épül, hogy a termékeinket regionális szinten értékesítsük,
ne utaztassuk át őket egy távoli kontinensre, ahol beszerelik egy nagyobb részegységbe, amely aztán visszajön Európába. Ezt nem tartjuk helyes modellnek.
A portfóliónkat kétféle termékkör alkotja elsősorban. Az egyik a benzin és hibrid üzemű személyautók sebességváltóinak vezérlőegysége. Egy teljesen új fröccsöntési technológiával jelentős súlycsökkentést tudtunk elérni, amely hozzájárul az autók összsúlyának csökkentéséhez, ezáltal a fogyasztásuk mérsékléséhez is. Ezek megtalálhatók Mercedesekben, illetve a Volkswagen konszern számos modelljében, jellemzően 2022 óta.
A másik fő termékcsoportunk az úgynevezett startgenerátor, amelyek az autók elindulását, áramtermelését és akár a gördülési erők elektromos árammá való visszaalakítását teszik lehetővé. Ez esetben például nagyon fontos, hogy a hagyományos 12 voltos feszültséget hogyan alakítjuk 48 voltosra, és fordítva. Ezekkel az alkatrészekkel döntően Mercedes, Ford modellekben, a Stellantis-csoport és a BMW autóiban találkozhatnak a tulajdonosok.
Milyen tervei vannak az elkövetkezendő néhány évre a vállalatnak Magyarországon?
A hosszútávú stratégiánkban elhatároztuk, hogy egyrészt letesszük a voksunkat az elektromobilitás mellett, illetve 2027-re karbonsemlegessé tesszük a gyártást Debrecenben. Globális szinten 2040-re érjük el, hogy nemcsak a vállalatunk, hanem a teljes beszállítói láncunk szén-dioxid-semleges lesz. Ahogy említettem is, más nemzetközi cégekhez képest, nagyobb arányban dolgozunk magyar beszállítókkal és szolgáltatókkal. Ezt szeretnénk még tovább növelni, úgy látom, hogy a hazai szereplők is igen komoly fejlődésen mentek át az elmúlt években.
A működésünket továbbra is rugalmas keretekben képzeljük, mert olyan elképesztően gyors változásokon megy keresztül az iparág, hogy akár hónapról hónapra kell nekünk is új technológiákkal dolgoznunk. Ha úgy tetszik, akkor mi technológiai bajnokok akarunk lenni. Ezen felül még jobban el akarjuk mélyíteni a kapcsolatot a várossal, közös kampányokat létrehozni, és felhívni a figyelmet arra, hogy jó itt élni, jó itt dolgozni, biztos jövőkép áll a fiatalok előtt.
Címlapkép és fotó: Vitesco Technologies
A cikket a Vitesco Technologies támogatta.