A startupok ígéretes ötletekkel állnak elő, de a vállalkozásfejlesztés terén még általában egy nagyon kezdetleges fokon állnak. Milyen szerepet játszhatnak a hatékonyság javításában, mi kell ahhoz, hogy a jó megoldásaik átmenjenek a gyakorlatba és termőre forduljanak?
A startup vállalkozás egyik jellemzője, hogy gyorsan alkalmazkodik, a felmerülő kihívásokra rövid időn belül képest választ adni. Piaca, ügyfelei viszont sok esetben nincsenek, így a megoldása csak egy szűk kör részére látható. Ha viszont ezeket az ismereteket összekötjük a legkiterjedtebb kapcsolattal rendelkező nagyvállalatokkal, akkor gyorsan széles körben tudnak a megoldások elterjedni.
A NAK agrár startup programja – a NAK TechLab – negyedik éve támogat agrár területen fejlesztő startup cégeket.
Nem csupán a megoldásuk továbbfejlesztésében, de a nagyvállalati kapcsolatok kiaknázásában is segítünk, melyekkel a piaci terjeszkedés gyorsítható, így megoldásaik minél hamarabb a gazdálkodók rendelkezésére állhatnak.
Mit tud tenni a NAK TechLab program annak érdekében, hogy az innovatív ötletek időben és megfelelő módon eljussanak az agráriumhoz?
Mi abban segítünk, hogy a startupok világa és a nagyvállalatok, ez a két merőben eltérő entitás közös platformra kerüljön és az együttműködése mindkét fél számára gyümölcsöző legyen. Az a célunk, hogy elősegítsük a közös munkát, ami azt eredményezi, hogy egy új, a jelenlegi problémákra fókuszáló szolgáltatás került piacra, ami sok gazda segítségére lehet.
Szeptemberben már negyedik alkalommal indítottuk el a NAK TechLab nagyvállalati – startup programot.
A kezdetektől fogva fő célunk, hogy a legnagyobb agrárvállalatok fiatal magyar startupperekkel közösen olyan új és formabontó digitális megoldásokat fejlesszenek, amelyek gyorsan és széles körben jutnak el a magyar gazdák hétköznapjaiba és épülnek be a gyakorlatba.
A startupok nyilván hozzák az új megoldásaikat, de milyen szerep vár a nagyvállalatokra ebben a folyamatban? Egyszerűen pénzt adnak a fejlesztésekhez, vagy ennél azért többről van szó?
A nagyvállalatok piacismerete és tapasztalatai nélkül a startupok ebben a folyamatban nem tudnának előre lépni. A program során arra törekszünk, hogy mind a nagyvállalatok, mind a startupok számára előnyt jelentsen az együttműködés:
a startupok a gyakorlati szakmai tapasztalaton és kapcsolatrendszeren túl új ügyfeleket, a nagyvállalatok pedig új piacot tudnak szerezni.
Az idei évben először csatlakozott hazánk legnagyobb mezőgépgyártója, a CLAAS Hungária Kft. A cég kutatás-fejlesztési részlege folyamatosan keresi az új innovációs lehetőségeket, mely a pontosabb és gyorsabb döntésekben segítheti a vállalat és ügyfelei munkáját. Éppen ezért vágott bele a közös munkába több olyan startup és fejlesztői csapattal, amelyek képfelismerő módszerekkel, valamint mesterséges intelligencia segítségével megoldást képesek kínálni a kifejezetten célirányos szántóföldi vizsgálati eredmények létrehozására és feldolgozására.
Sokak számára talán a startupok világa és a mezőgazdaság távoli területnek tűnhetnek. A zömmel technológiai területen alkotó startupok ötletei hogyan találkoznak a valós agrárigényekkel?
Tény, hogy a programba alapvetően nem agrármérnöki, hanem inkább technológiai oldalról érkeznek a startup csapatok, akikkel együtt dolgozunk.
Éppen ezért a programunkban fejlesztő startupoknak unikális segítség, hogy a kamara munkatársainak kiterjedt szaktudását vehetik igénybe akár a szántóföldi növénytermesztéshez, akár az élelmiszeriparhoz vagy az állattenyésztéshez kapcsolódó fejlesztések során.
A NAK agrárszakértői által olyan tudásra tesznek szert, mellyel a saját fejlesztésüket a gazdálkodók valós igényeihez igazíthatják. Az eredmények ígéretesek és bárki által megismerhetők: az elindult együttműködéseket és a jövőbeni terveket 2022. november 24-én, az Agtech Summit konferencián mutatják be.
A cikk megjelenését a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara támogatta.
Fotó: NAK