Egyre több bankkal sikerül kialakítani a kapcsolatot, amelynek révén a vállalkozók adminisztrációs terhei nagyban csökkenhetnek, és mind az üzletmenetet tekintve, mind informatikai értelemben biztonságos módszert találhatnak a számláik automatikus kifizetettség-kezelésére. Mint ismert, a Számlázz.hu banki adatkapcsolatának köszönhetően az ügyfelek szinkronizálni tudják bankszámlájukat és számlázási fiókjukat, így nem kell már időt tölteniük a bizonylatok kézzel történő adminisztrációjával, mert a rendszer ezt automatikusan megteszi helyettük. Továbbá arra is van lehetőség, hogy amennyiben díjbekérő alapján érkezik utalás a céges bankszámlára, és még nem tartozik hozzá számla, akkor a rendszer azt automatikusan kiállítja és elküldi a vevőnek. Ennek révén akár napi több óra adminisztrációs tehertől szabadulhatnak meg a vállalkozások, mely időt üzletük továbbfejlesztésére fordíthatják.
Sorra jönnek a bankok
A szolgáltatás a Magnet Banknál vált először elérhetővé egy külön szerződés keretében 2017-ben, a PSD2 pénzforgalmi irányelv életbe lépésével (2019) pedig a Számlázz.hu az elsők között kérte és kapta meg az MNB-től a pénzforgalmi engedélyt (AISP), amelynek segítségével az ügyfelek egyik legnagyobb fájdalompontjára nyújt hatékony megoldást. A Számlázz.hu az elmúlt 2,5 évben fokozatosan építette ki a technológiai kapcsolatokat a K&H, az OTP, az UniCredit, a CIB és (az időközben az MKB-ba olvadt) Budapest Bank irányába. A legutóbbi fejlesztéseknek köszönhetően pedig az MKB, a Takarékbank és a Wise ügyfelei számára is elérhetővé vált az autokassza.
A szabályozásnak köszönhetően hamarosan újabb pénzintézetekkel épül ki a kapcsolat, így a szolgáltatás még idén lefedheti a hazai bankpiac túlnyomó részét.
Így a Számlázz.hu minden ügyfelét ki tudja szolgálni banktól függetlenül. Az is a növekedés irányába hat, hogy az edukációnak és az új funkcióknak köszönhetően egyre több vállalkozás kezdi aktívan használni a szolgáltatást a korábban csatlakozott bankok ügyfelei közül is – mondta el a Portfolio-nak Gier Mária, a Számlázz.hu számlainformációs üzletágának vezetője.
Sok múlik a bankokon
Habár az elmúlt két évben a technológiai alapok a bankok növekvő törekvéseivel összhangban egyre stabilabbak lettek, még mindig sok feladata van a pénzintézeteknek abban, hogy a szolgáltatás minden időpillanatban megfelelően működjön.
Az eddig bekötött 9 bank többségénél problémamentesen működik a szolgáltatás, egyes esetekben azonban komplikációkat okozhat, ha egy bank túl sok ügyfele szeretné egyszerre használni az autokasszát, amit a banki szerver túlterheltség miatt nem tud kiszolgálni, fennakadást okozva az összekötésben vagy a banki tranzakciók megjelenítésében. Máskor ügyféljogosultsági problémák eredményezhetnek sikertelen összekapcsolást, ezért szerződéskötéskor, bankszámlanyitáskor érdemes megbizonyosodni arról, hogy megfelelő hozzáférési jogosultsággal rendelkezik-e az ügyfél, illetve az összekapcsolást végző személy. A Számlázz.hu folyamatosan monitorozza a banki adatkapcsolat működését, és mindent megtesz azért, hogy az esetleges elakadások a lehető legrövidebb idő alatt megszűnjenek, a felhasználók pedig minél kevesebbet érzékeljenek azokból.
Nehézséget jelent azonban, hogy amennyiben a bank szolgáltatásával van probléma, akkor azon kívül, hogy ezt folyamatosan jelezzük, mást nem tehetünk.
Nemcsak az a feladatunk, hogy a szolgáltatást folyamatosan teszteljük és maximálisan közreműködjünk a hibák felderítésében, hanem a felhasználók gyors és pontos tájékoztatása is, akik így biztosak lehetnek abban, hogy az automatizmus megbízhatóan szolgálja ki őket" – emelte ki Gier Mária.
Új funkciók érkeztek
A legtöbb banknál már működik a többszámlás összekötés is, vagyis használható a szolgáltatás akkor is, ha egy banknál több számlája van a vállalkozónak.
További újdonság, hogy már nemcsak a kimenő, de a bejövő számlák kifizetettség-kezelése is automatikus lehet.
Ennek előnyeit a NAV számlaszinkron és a program együttes használatával élvezhetik a felhasználók a legteljesebben. „Ha a vállalkozó igénybe veszi a szolgáltatást, fizetést követően gyakorlatilag minden bejövő számlájának kifizetettsége automatikusan beállítódik, függetlenül attól, hogy azt milyen módon és milyen programmal állították ki.
Nem kell egyesével megnéznünk, hogy melyik számlát fizettük ki, ezt megtaláljuk saját bejövő számla oldalunkon, ez pedig automatikusan továbbításra kerülhet a könyvelési rendszerbe is.
Hasonlóan a kimenő számlákhoz, így nem a könyvelőnek vagy a partnernek kell szólnia, hogy késve fizetünk. Ez tovább növeli az üzletmenet megbízhatóságát” – tette hozzá az üzletágvezető.
Az MNB is odafigyel
Gier Mária elmondta: a szolgáltatás igénybevétele során az egyik legfontosabb elvárás, ami az ügyfelek részéről megfogalmazódik, a biztonság.
Érzékeny fizetési adatokat nem tárolunk, így például nem rögzítjük a belépési adatait, nem is látjuk, hiszen azt a bank oldalán végzi el az ügyfél.
Mi csak a számlaadatait hívjuk le a bankjától, ha ő erre felhatalmazást ad nekünk és ezt 90 naponta meg kell újítania.” Gier Mária szerint a legfontosabb visszajelzés ezen a téren, hogy az MNB mint felügyeleti szerv, folyamatosan ellenőrzi a Számlázz.hu-t és a szolgáltatást, a kontroll pedig kiterjed az informatikai háttérre is.
A biztonság ráadásul nem csupán informatikai értelemben értelmezhető – figyelmeztetett Gier Mária. „Ha a vállalkozó havi bevalló, akkor egy hónapon belül jut el a könyvelőjéhez, mire ő felkönyveli a számlát, összepontozza a bankszámlakivonattal. Ha adott esetben nem fizet egy partner, azt nem feltétlenül veszi észre, lehet, hogy a könyvelője szól egy-két hónap múlva, hogy van egy kifizetetlen számlája.
Ez önmagában kockázat, például az építőiparban gyakorta előfordul, hogy a kivitelező már nem elérhető, mire a vállalkozó futna a számlái után.
Ilyen értelemben az autokassza nem csupán adminisztrációs értelemben könnyíti meg a cégek dolgát, hanem a likviditást és a számlák kifizetését is szolgálja azzal, hogy időben világossá válnak az ilyen jellegű anomáliák.”
A cikk megjelenését a Számlázz.hu támogatta.
Fotó: Getty Images