Több százezer lakást újítanak fel idén: mi lesz így az építőanyag-árakkal?
Gazdaság

Több százezer lakást újítanak fel idén: mi lesz így az építőanyag-árakkal?

Portfolio
Egyre gyorsuló ütemben bővül a hazai építőanyagok forgalma, amely várhatóan a közeljövőben is folytatódik majd. Az elmúlt években jelentős növekedést megélt DIEGO várakozásai szerint idén minimum 250-300 ezer lakás felújításába is belekezdhetnek a magyarok részben az otthonteremtési támogatás, részben a jelentős állami transzferek miatt. A GKI kutatása szerint a magyar lakásállomány 13 százalékát tervezik felújítani idén és áthúzódva jövőre. Ez összességben 500 ezer lakást érinthet.  A rohamos bővülés tehát nem áll le, a DIEGO ezért mintegy 2 milliárdos beruházással új, automatizált raktár fejlesztés indítását tervezi még az idén.

Jelentős bővülést élt meg az építőanyagok, lakberendezési cikkek forgalmában a hazai piac, amelynek kiemelkedő szereplője a DIEGO cégcsoport. A 100 százalékban magyar tulajdonban lévő, idén 30 éves vállalat további, jelentős növekedésre számít ebben az évben. A cég egy franchise hálózatot üzemeltet magyarországi, dabasi központtal. Innen három országot szolgál ki, hazánkon kívül Szlovákia és Románia van még a portfólióban, előbbiben 20, utóbbiban 37 bolttal, Mindez a hazai kereskedelmi egységekkel együtt összesen 162 üzletet jelent.

Nem férnek már el

"Dabason, ahol jelenleg 15 ezer négyzetméteres raktárral rendelkezünk és ez mindeddig ki tudta szolgálni ezt a franchise hálózatot. A megnövekedett kereslet és forgalom miatt azonban idén elhatároztuk, hogy elkezdjük a bővítését, mert már egyszerűen nem tudjuk hova tenni az árut” – mondta el a Portfolio-nak Varga Balázs, a DIEGO Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója.

A lépés mintegy 2 milliárd forintos beruházást jelent a cég életében, a fejlesztés révén 40 százalékkal, azaz mintegy 6 ezer négyzetméterrel bővül a Diego raktárkapacitása.

A várhatóan 2023 végére elkészülő új raktár nagyfokú automatizáltság mellett működik majd. „Tervezetten robottechnológiával valósítjuk meg az automatikus betöltést és kitárolást, tehát nem pusztán az alapterület bővül, hanem lényegesen korszerűbb kapacitás fog rendelkezésünkre állni.”

A lakberendezési cikkek piacán domináns szerepet játszó, például a tekercsáru-szegmensben és a laminált padló forgalmazásban egyértelműen piacvezető cég fejlesztését, az elmúlt évek forgalomnövekedése indokolja.

A múlt év rendkívül dinamikus esztendő volt. Magyarországon 15 százalékkal nőtt a forgalmunk, ez kimagasló eredmény, a szektoron belül is az egyik, ha nem a legmagasabb.

Ami nagyon érdekes, hogy az első fél évben 10 százalék körül volt a bővülés, majd a második fél évben volt egy jelentős ugrás, ekkor több mint 18 százalékos növekedésünk volt. Külön kiemelnék két hónapot, a novembert és a decembert. Novemberben 25, míg decemberben majdnem 30 százalékkal nőtt a forgalmunk. Ennek az oka feltehetően az előrehozott vásárlásokban keresendő, illetve az emberek félelme az inflációtól, az áremeléstől is indukálhatta ezeket a vásárlásokat” – mondta el Varga Balázs.

2021-ben az összesített bruttó kiskereskedelmi forgalmuk elérte a 44 milliárd forintot, míg adózás előtti eredményük előre láthatólag több mint 50 százalékkal nőtt.

Elfogadják a magasabb árakat

Ráadásul a forgalom szerkezete is átalakulóban van. „Azt tapasztaljuk, hogy egyre inkább felfelé tolódik a termékmix a minőséget illetően. Az olcsóbb termékek részaránya folyamatosan csökken a teljes forgalomban.

A vásárlók egyre inkább felfelé pozícionáljak a termékeket és akár jóval erősebb árakat is hajlandók megfizetni

– tette hozzá az ügyvezető. Ennek oka csak részben adódik a változó, javuló kínálattal, jelentős szerepet játszik ebben az itthoni támogatási környezet is. „Az 50 százalékos otthonfelújítási támogatás a gyakorlatban azt eredményezi, hogy a vevő például 6 ezer forintot lát egy árcédulán, de ez neki ténylegesen a visszatérítés után csak 3 ezer forintot jelent.”

Varga Balázs Diego ügyvezető

Az állami transzferek idén is várhatóan jelentősen alakítják majd a piacot. „Az elmúlt hetekben az emberek megkapták a családi szja-visszatérítést, a 13. havi nyugdíjat, a fegyveres testületeknél a fegyverpénzt, a 25 év alattiak pedig adómentességet.

Mindezen transzferek jelentős része lecsapódhat nálunk, ezért az elkövetkező időszakban kiemelt növekedést várunk a forgalomban.

Szakági felmérések során azt tapasztaltuk, hogy Magyarországon hozzávetőleg 500 ezer tulajdonos tervezi az ingatlan felújítását egy – két éven belül, és ebben az évben ennek minimum 50-60 százaléka, vagyis 250-300 ezer ingatlan felújítása várható” – vélekedett Varga Balázs.

Marketing és terjeszkedés Romániában

Ezeknek az igényeknek a kiszolgálása természetesen nem egyszerű, hiszen a fokozott kereslethez a piac egyes szegmenseiben akár áruhiány, logisztikai problémák sora társulhat.

A Diego esetében azonban nagy előnyt jelentett az elmúlt időszakban, hogy a vállalatnak lényegében nincs távol-keleti kitettsége.

A döntően európai gyártó partnerekkel fennálló több évtizedes kapcsolat, a hosszútávú szerződések pedig további biztonságot jelentenek az áruellátásban. A cég ráadásul tudatosan készült a láthatóan növekvő idényekre, ezért előre megnövelte raktárkészletét. A forgalombővülésre reagálva a cég új weboldalt, korszerűbb webshopot is üzembe állított. Ennek forgalma tavaly 500 százalékkal nőtt és részesedése, a közeljövő bővülésében várhatóan mind jelentősebb lesz majd.

Idén februárban pedig elindult a szlovák és román webshop is.

Az idén 30 éves DIEGO a kerek évfordulót erős marketingkampánnyal is meg szeretné ünnepelni, valamint folyamatosan zajlik az üzletek arculati megújulása is. „Nagyon jó együttműködésünk kezdődött nemrégiben például a Tescoval, ennek keretében már megnyitottuk az első üzleteinket az áruházlánc épületein belül, az úgynevezett shop in shop koncepció keretében.”

diego áruház

A további bővüléssel kapcsolatban az ügyvezető igazgató elmondta: „Magyarország teljesen lefedett, az összes megyeszékhely és Budapest is, minden nagyobb településen jelen vagyunk már mintegy 105 bolttal.

Itt már nem tervezünk nyitásokat, csak átalakításokat, bővítéseket, felújításokat, illetve költözéseket. Szlovákiában és Romániában a jövőben is tervezzünk új üzletek megnyitását.

A két ország közül a prioritás egyértelműen Románia, amely mind a területe, mind a lélekszáma, mind pedig gazdasági potenciálja miatt ígéretes piacnak számít.”

A cikk megjelenését a DIEGO Kft. támogatta.

Fotó: Getty Images

Kiszámoló

Itt a 4,75%-os kamatú lakáshitel

Hitelügyintézős Gáborunk írt egy új cikket, a CIB 4,75%-os lakáshiteléről. Ez nem olyan kamu, mint a fiatalok 5%-os lakáshitele, ehhez tényleg hozzá lehet jutni, igaz, CSOK hitelt is kell vele

Kasza Elliott-tal

HP Inc. - elemzés

Az áprilisi Top10-ből éppen csak kicsúszott. Ha ma csinálnám a listát, a 10. lenne, az árfolyamok nagyon hektikusan mozognak. Ránéztem, és követni is kezdtem.Cégismertető1939-ben alapítottá

PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Formálódik Donald Trump nagy terve – Ravasz húzással kényszerítené térdre Oroszországot
Portfolio Gen Z Fest 2025
2025. május 9.
Portfolio AgroFood 2025
2025. május 20.
Portfolio AgroFuture 2025
2025. május 21.
Digital Compliance 2025
2025. május 6.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Első lépések a tőzsdei befektetés terén. Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Díjmentes online előadás

Miért a tőzsdei befektetést válasszam az állampapír helyett?

Online előadásunkon megvizsgáljuk a két befektetési formát, megtárgyaljuk az előnyeiket és a hátrányaikat, sorra vesszük mikor mibe érdemes fektetni.

Ez is érdekelhet