Ma már egészen más kompetenciákat várnak el a munkaadók, mint 5, vagy 10 évvel ezelőtt. A munkaerőpiaci elvárások dinamikusan változnak, és a munkaadók elvárják, hogy ezekhez a változásokhoz a munkavállalók is gyorsan adaptálódjanak. 2020-ban a Világgazdasági Fórum a munka jövője (Future of Jobs) című jelentésében kiemelte, a kritikus gondolkodás és a problémamegoldás vezeti azon készségek listáját, amelyekről a munkáltatók úgy vélik, hogy a következő öt évben egyre inkább előtérbe kerülnek majd. A jelentés szerint felértékelődik majd a csoportmunka és a kreativitás is, ahogy az önmenedzselés, a tanulni, fejlődni vágyás, a rugalmasság és a stressztűrő képesség is.
Az új munkaerőpiaci elvárásokhoz a jövendő munkaerőt képző felsőoktatási intézményeknek is alkalmazkodniuk kell. A Kodolányi János Egyetemen ezt felismerve bevezették az úgynevezett kooperatív nézőpontú egységes felsőoktatás-pedagógiai modellt, amelynek röviden a lényege az, hogy gyakorlatorientált, szakmai tudást nyújtanak a hallgatóknak.
"A gyakorlati témáknál a képzési területhez tartozó, céges világban meglévő, stratégiai partnereink közvetlenül beleszólnak a tartalmakba, továbbá részt vesznek nem csak a gyakornoki programban, hanem a tanításban is, sőt sokszor projektfeladatokat adnak. Nem csak imitáljuk a gyakorlati lehetőséget, hanem valódi feladatokat végeznek a hallgatóink. A diákok és tanárok közt mester és tanítvány viszony áll fenn, ami azt jelenti, hogy a kollégákkal mindig lehet beszélni, elérhetők és valódi partnerség van az oktatók és a tanulók között. Ennek köszönhetően működik többek között az Art Gallery, Magyarország egyetlen egyetemi galériája. Sok volt kodolányis sikeres vállalkozása az egyetem falai között, tanári segítséggel kezdődött. Erre számos példa van, legkiemelkedőbb maga, az egyetem tulajdonosa, Gattyán György” – mondta a Portfolio-nak Dr. Szabó Péter, az egyetem rektora, hozzátéve, folyamatosan fejlődnek, fejlesztenek, hamarosan új szakok indulnak, különös tekintettel a kommunikáció területére. A legizgalmasabb fejlesztés azonban a doktori iskola létrehozása, az ehhez szükséges határozatok már megvannak, a program elkészült, és elsősorban a külföldi hallgatókat szeretnék megcélozni.
Fontos a cél tehát a nemzetköziesítés, jelenleg több mint 30 ország közel 200 intézményével állnak kapcsolatban, ezek az üzleti partnerek pedig különleges lehetőséget biztosítanak a hallgatók számára.
A partneri szerződések tartalma szerteágazó. Vannak közöttük egyetemi együttműködések, ügynöki szerződések, és amiből a hallgatóink szintén profitálni tudnak, nemzetközi szakmai gyakorlati helyszínt biztosító céges együttműködések
– mondta a rektor, hozzátéve, félévente mintegy 200 külföldi hallgató tanul náluk Mexikótól egészen Kínáig, biztosítva ezzel a sokszínű, nemzetközi környezetet a magyar hallgatók számára is.
Nem meglepő tehát, hogy folyamatosan fejlesztik az angol nyelvű képzéseket és nemzetközileg elismert, híres vendégelőadókat is hívnak, például Toomas Hendrik Ilves volt észt köztársasági elnök is tartott előadást nemrégiben az egyetemen.
Sokat mondó adat, hogy a 2014-ben bevezetett program óta a végzett hallgatók képesítés szerinti szakmájukban történő elhelyezkedése stabilan 90% fölött van már a végzés évében, az egyes szakokhoz kapcsolódó stratégiai partnerségben az egyetem és a cég közösen alakítja a képzést. A hallgatók kezét nem engedik el, az úgynevezett Hallgatói Jól-léti Kabinet nevű szervezet egyrészt segíti, koordinálja a hallgatói önkormányzat munkáját, segíti a hallgatói kulturális- és sporttevékenyéget, másrészt ez a rendszer irányítja a tanulókkal közvetlen kapcsolatot fenntartó, dolgozó mentortanárok munkáját.
A cikk megjelenését a Docler Holdonghoz tartozó Kodolányi János Egyetem támogatta.
Fotók: Kodolányi János Egyetem