Őrült tempóba kapcsolt a vállalati digitalizáció Magyarországon - Innovációra sarkallja a cégeket a koronavírus
Gazdaság

Őrült tempóba kapcsolt a vállalati digitalizáció Magyarországon - Innovációra sarkallja a cégeket a koronavírus

Portfolio
A koronavírus okozta válsághelyzetben sok cégvezető igyekezett felgyorsítani az automatizációt, új folyamatokat vezettek be, így próbálták gördülékenyebbé és hatékonyabbá tenni a munkafolyamatokat, és valamennyire csökkenteni a járvány gazdasági hatásait. Ezt tekinthetjük bizonyos szempontból a járvány pozitív vonatkozásának: katalizátorként hatott sok vállalat életében. A globális információkezelési szolgáltatásokat nyújtó Iron Mountain magyarországi ügyvezetőjével, Nagy Ritával és a cég európai, közel-keleti és afrikai üzletágának vezetőjével, Szakonyi Andrással beszélgettünk többek között arról, mit tapasztalt a nagyvállalat, hogyan hatott a cég működésére és teljesítményére a járvány itthon és a világban, és mennyiben változott az ügyfelek igénye az elmúlt hónapokban.

Tapasztalatuk szerint hogyan hatott a koronavírus az üzleti életre Magyarországon, illetve globálisan?

Szakonyi András: A digitális transzformáció sosem volt ennyire esedékes, mint most. Olyan iparágaknak is reagálnia kellett ebben a váratlan helyzetben, amelyeknél ez korábban fel sem merült, például bíróságok ítélkeznek digitálisan, közjegyzők szolgáltatnak online.

Ezek óriási előrelépések, épp ezért én úgy gondolom, pozitív hatása is volt a járvány okozta új helyzetnek, a COVID-19 katalizátorként hatott a digitalizációs folyamatokat tekintve.

A mi munkánk ebben az új helyzetben sokkal több lett, hiszen elsősorban a digitális transzformációban segítjük az ügyfeleinket, és az elmúlt hónapokban megnőtt az igény a szolgáltatásaink iránt.

Nagy Rita:

Az ügyfelek körében az az általános nézet, hogy a járványhelyzet nagyjából öt évet dobott előre a cégek életében a digitalizációban.

Ugyanakkor nagyon érdekes, hogy márciusban, a vírus megjelenésekor a vállalkozások gyorsan léptek, ennek következtében mi például olyan szerencsés helyzetben voltunk, hogy nemhogy nem kellett elbocsátanunk senkit, de új munkavállalókat is kellett felvennünk, az árbevételünk, illetve az üzleti eredményeink is az elvárt szint felett teljesültek. Ez nagyon pozitív hatást gyakorolt a második negyedéves mutatóinkra.  Most, a második hullám elején viszont azt látjuk, sok cég elkezdett tartalékolni, hiszen ez most egy teljesen kiszámíthatatlan helyzet.

Hogyan alakult a digitális átállás a különböző országokban? Magyarország hogy áll a digitalizációt tekintve?

Sz. A. : Tavasszal 2-3 hónap alatt mindenhol hatalmas változások mentek végbe, a koronavírus kirobbanása átlökte a rajtvonalon azokat az országokat is, amelyek eddig nem álltak túl jól digitalizáció terén. Anglia vagy Németország alapvetően nagyon fejlettek voltak ebben a tekintetében, míg a kelet-európai országok, vagy Törökország le volt maradva, ám most elkezdtek felzárkózni, hiszen nem is volt más lehetőség: aki most nem lépett, nem szállt fel erre a hajóra, az behozhatatlan hátrányra tesz szert.

N. R. :

Magyarország valahol a hátsó középmezőnyben helyezkedik el a digitális transzformációban, de az itteni cégeknél is beindult a folyamat, sok cégvezető nem szeretne már visszatérni a járvány előtti, nem feltétlenül optimális folyamatokhoz.

Sok olyan vállalkozás van, amelyik a koronavírus előtt már lépéseket tett a digitális folyamatok bevezetése érdekében, tudatosan készültek erre, csak épp nem ez volt a legsürgetőbb. A járványhelyzet aztán hirtelen nagyon felgyorsította az átállást, gyakorlatilag egyik napról a másikra kellett megoldást találni a problémákra. Ilyen volt például az, hogy a cég átállt otthoni munkavégzésre, de a posta a székházba érkezett, vagy felmerült a számlakontírozás kérdése, vagy épp az, hogy a szerződéskötések papíralapon működtek, most viszont fizikailag is teljesen széttagozódtak a különböző osztályok.

Magyarországon még mindig az a trend, hogy a beszállítói számlák 50-60 százaléka papíralapú, vagyis ezeket digitalizálni kell. Márpedig a jövő a papírmentes világ.

Kapóra jött a NAV online rendszere, amelybe minden érintett cégnek regisztrálnia kellett magát, így mi például könnyen hozzájutunk az ügyfelek digitális számláihoz, egy dokumentumkezelő rendszer segítségével a számla-jóváhagyásokat a menedzsment akár egy óra alatt jóvá tuja hagyni.

nagy_rita
Az Iron Mountain magyarországi ügyvezetője, Nagy Rita

Amikor felmerül egy alapprobléma, nekünk azt folyamatában kell nézni és komplex, személyre szabott megoldást javasolni. Érdekes tapasztalat az, hogy amikor egy digitális folyamatot szeretnének kialakítani, sok cégvezető elköveti azt a hibát, hogy ők maguk kitalálnak valamit, kiírnak rá egy pályázatot, azonban az elképzelésük nem feltétlenül működőképes. Igyekszünk együtt gondolkodni az ügyfelekkel, de ez időigényes folyamat, és most pont az idő volt kevés, nagyon gyorsan nagyon hatékony eredményt kellett felmutatni.

Sz. A. : Egy másik aspektusa a digitális átállásnak, hogy

a kiszervezett folyamatok nemcsak kényelmi, de biztonsági szempontból is megkönnyítik a cégek életét.

A járványhelyzetben nyáron a bíróságokon két hétig pihentették az iratokat, utána vették csak elő őket. Ez a cégek esetén is joggal merülhet fel, viszont a karantén-időszakot velünk megspórolhatják a vállalatot: mindent digitálisan juttatunk el hozzájuk, ez nagy könnyebbség számukra.

Szakonyi András
Szakonyi András, az Iron Mountain európai, közel-keleti és afrikai üzletágának vezetője

Mit gondolnak, visszatérhet még a világ a régi kerékvágásba, vagy a mostani változások tartósan megmaradnak?

Sz. A. : Az egyik vezetőtanácsadó cég szerint a jelenleg home office-ban dolgozók 41%-a soha nem fog visszatérni az irodába, hanem a jövőben is otthonról fognak dolgozni. A home office megvalósíthatósága persze munkakörtől és iparágtól is függ, van, ahol ez kivitelezhetetlen, ugyanakkor az

biztos, hogy nagyon sok cég rájött, hogy felesleges hatalmas, A-kategóriás irodát bérelni, mert még akár az ügyfélszolgálati munkatársak is gördülékenyen dolgoznak távolról.

A technikai feltételek adottak, a munkavégzéshez szükséges adatok, vagy ügyfélinformációk ma már távolról is elérhetőek. A biztonság miatt sem kell aggódni, biztosítani tudjuk az elektronikus adatok védelmét épp annyira hatékonyan, mint a raktárainkban tárolt iratokét. Olyan változásnak vagyunk szemtanúi, ami évtizedes dogmákat győzött le. Ez nagyon jó, ugyanakkor nyilván vannak a folyamatnak vesztesei is. Nem lennék például az irodafejlesztők helyében.

N. R. : Az iratfelhasználásra is jelentős hatást gyakorol a vírus kirobbanása. Tendencia, hogy csökken a fizikai iratok száma a vállalatoknál, most ezt a folyamatot gyorsítja fel a COVID-19.

Névjegy

Szakonyi András

Szakonyi Andrást 2019. novemberében nevezték ki az információ- és dokumentumkezelésben világelső Iron Mountain európai, közel-keleti és afrikai üzletágának vezetőjévé. A közgazdász végzettséggel rendelkező szakember pénzügyi elemzőként kezdte pályafutását az amerikai General Electric Lighting-nél Clevelandben, majd a Budapest Bank Rt. GE Capital leánycégénél pénzügyi vezetőként dolgozott. Az Iron Mountainhez a GE Financial Advisors biztosítótársaságtól került, amelynek pénzügyi szervezetét vezette San Franciscóban.

Nagy Rita

2011-ben Key Account Managerként kezdett az Iron Mountan Mountain Magyarország Kft.-nél, 2017-ben kereskedelmi igazgató, idén januárban pedig ügyvezető igazgató lett.

Hogyan változott a munkavégzés a járványhelyzetben az Iron Mountain-nél? Mennyire speciálisan helyhez kötött a tevékenységük?

N. R. : Azoknál a munkaköröknél, ahol ez megoldható volt, márciusban mi is átálltunk az otthoni munkavégzésre, de nagyon sok olyan pozíció van, amelyiknél ez kivitelezhetetlen volt. Sofőrök, a raktárban dolgozó munkatársak, csak hogy néhány példát említsek. Az én első személyes ügyféltalálkozómra hosszú idő után júniusban, júliusban került sor, és egyértelmű volt, hogy mindenki nagyon várta már a személyes megbeszélést, ahogy a kollégák is az irodába való visszatérést. Az ember szociális lény, közösségben él és dolgozik, hosszútávon kevesen bírnak otthon ülni egész nap.

Sz. A. : Én régióvezetőként 34 ország 7000 munkavállalójáért vagyok felelős, és a vírus kirobbanása előtt a munkám 50 százaléka utazással telt. Nagy hangsúlyt fektettem a személyes találkozókra az ügyfelekkel és a dolgozókkal egyaránt, de a koronavírus mindent felülírt. A nyár folyamán próbáltunk szervezni néhány üzleti utat, de rettenetesen nehéz a folyton változó karanténszabályok miatt, és korántsem csak Magyarországon van ez így, hanem szinte minden országban.

Próbálunk mindent online intézni, de látszik, hogy a személyes találkozásokat ez nem pótolja.

A home office tökéletes megoldás, de elengedhetetlen a legalább időnkénti személyes találkozó a gördülékeny munkavégzés szempontjából.

A cikk megjelenését az Iron Mountain Zrt. támogatta.

Címlapkép, fotók: Szekeres Máté / Portfolio

Kiszámoló

Próbálj meg lazítani

A legtöbb ember fiatalkorában elkezdi a nagybetűs életet, tele mindenféle kívánsággal és vággyal, hogy minél több mindent megvehessen. Gyorsan rájön, hogy ha hitelből vásárol, nem kell vá

RSM Blog

A HR hatása az M&A ügyletekre

Az emberi erőforrásokkal összefüggő kérdések és kockázatok megértése egy tranzakciós folyamat során általában a második legfontosabb lépés egy tranzakciós célpont értékelésekor. A H

Holdblog

Egy szendvics hatása (?) a tőkepiacokra

Ne keressünk ott mintázatot, ahol nincs! Alakokat látunk a felhőkben, jelentést a csillagokban, emberi arcokat a Mars felszínén, de az elvetemültebbek még sátánista szövegeket is... The post Eg

Holdblog

New Yorkban nyafogunk

Óceánon innen és túl, podcastünk így is dúl. Jó szórakozást! Milyen platformokon találjátok még meg? A HOLD After Hours podcastek megtalálhatók a Spotify, YouTube, Apple Podca

KonyhaKontrolling

Csináljunk jó adórendszert!

Nemrég olvastam egy jó könyvet, ami az adózásról, főként annak a történelméről szólt. Egyfelől számomra nagyon érdekes a téma, de elgondolkoztatott arról is, hogy milyen a jó adórendsze

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megvan a nagy bérmegállapodás! Itt van, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum

Vezető modellező/ pénzügyi modellező

Vezető modellező/ pénzügyi modellező
Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Graphisoft - Portfolio Construction Technology & Innovation 2024
2024. november 27.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Awards 2024
2024. november 28.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
tel-idojaras-magyarorszag-ho-hol-fog-havazni-mikor-fog-havazni-mennyi-ho-varhato-ho-varhato-havazas