a programozás olyan szinten vált alapkészséggé, mint az írni vagy az olvasni tudás. Ennek megfelelően elkezdődött közoktatásban a tanterv modernizálása, aminek sarkalatos pontja a programozói alapismeretek oktatása.
Előbb programozni vagy írni-olvasni?
A programozás ma két dolgot jelent: egyrészt egy szakmát, másrészt egy digitális alapkészséget, amelyet mindenkinek el kellene sajátítani, annak is, aki nem programozó-matematikus szeretne lenni. Nem véletlen, hogy ez a terület nemzetközi szinten egyre nagyobb szerepet kap az oktatásban - mondta Horváth Ádám, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) szakértője.A szakértő szerint a gyerekeknek 5 éves kortól érdemes programozói ismereteket oktatni, ami alatt olyan készségeket értünk, mint a szabályépítés és az algoritmizálás. Erre vannak játékos, csak grafikai elemeket használó módszerek, amelyek segítségével már az írás és az olvasás elsajátítása előtt el lehet kezdeni az ismerkedést ezzel a területtel.
Tévhitek, amikkel le kell számolni
A digitális írástudó gyerekek az iskolapadból kilépve kisebb eséllyel válnak munkanélkülivé, és nagyobb eséllyel jutnak jól fizető álláshoz. Az általános iskolai programozói oktatásnál tehát messze nem informatikusok nevelése a cél, de elősegíthet egyfajta nyitottságot, érdeklődést a szakma iránt, amire nagy szükség van Magyarországon.Horváth Ádám emlékeztet arra a felmérésre, ami szerint
a magyar 15 évesek 8 százaléka gondolja úgy, hogy informatikus szeretne lenne, míg például Dél-Koreában és Szingapúrban ez az arány 80 százalék. Eközben mintegy 22 ezer informatikus állás betöltetlen Magyarországon
az IVSZ tavalyi felmérése alapján, de a szakemberhiány ellenére is kevesen választják ezt a hivatást.Reményi Zoltán, a HTTP Alapítvány kuratóriumi elnökhelyettese, gyakorló informatika tanár szerint sokan azért nem tudják elképzelni magukat informatikusként, mert úgy gondolják, hogy ehhez átlagon felüli képességekre van szükség. "Pedig az igazság az, hogy átlagos képességű, de nyitott emberek is rendkívül sikeressé tudnak válni a szakmában. A másik gyakori tévhit, hogy az informatika unalmas terület, aminek nincs köze a kreativitáshoz. A programozás alapjainak játékos megtanításával pont ezeket a káros sztereotípiákat lehet felszámolni" - tette hozzá a szakember.
A legnépszerűbb szakmák az informatikában
- adatbázis szakértő
- backend fejlesztő
- frontend fejlesztő
- grafikus
- IOS / Android fejlesztő
- elemző-tervező (rendszerszervező)
- IT-projektvezető
- etikus hacker
Forrás: Legyél Te is Informatikus!
Erősödő törekvés a közoktatásban
A magyar oktatásban egyelőre a szükségesnél kisebb szerepet kap a programozás, de egyre több törekvés van arra, hogy ez megváltozzon. Az algoritmizálást már a Nemzeti Alaptantervbe is beemelték, illetve a kerettantervekben is szerepel az informatika tantárgyon belül. Az erre szánt órakeretszám viszont igen alacsony: általános iskolában összesen 8 óra, középiskolában pedig 8-10 óra a négy év alatt, kivéve emelt szinten érettségizőknek, akiknél 20 óra körüli ez a szám.Az lenne a cél, hogy a programozás alsó tagozattól külön, kötelező tantárgyként, illetve nagyobb óraszámban szerepeljen a tantervben
- véli Horváth Ádám. Maga az oktatási szaktárca is foglalkozik a kerettanterv felülvizsgálatával ennek kapcsán, és ennek az egyik eredménye az április 4-8 között megszervezett Digitális Témahét a köznevelési intézményekben.Mi az a robotszakkör?
A szakértők hangsúlyozzák, hogy a gyerekekkel játékos formában kell megismertetni a programozás alapjait. Egyre több oktatási intézményben használnak erre LEGO robotokat, és szerencsére arra is akad példa, hogy ez tanórai keretek között történik, de gyakoribb, hogy különóra vagy szakkör keretében.Reményi Zoltán arra hívja fel a figyelmet, hogy a szülők támogatása is fontos, hiszen előfordul, hogy az iskola biztosít szakköri lehetőséget, de mivel a szülők sem értik, hogy mi a robotszakkör, nem biztatják a gyerekeiket a részvételre. Aki az oktatásban nem talál lehetőséget, annak az olyan internetes oldalakat és játékokat javasolják a szakértők, mint a Code.org, a Scratch, a Minecraft, a Codeninja, illetve a robotjátékokat mint a Codie vagy a LEGO Mindstorms.
Cikkünk megjelenését a Legyél Te is Informatikus! program alapítója, a T-Systems Magyarország támogatta.