Egy ma még nem olyan széles körben alkalmazott anyagot tartanak a szakértők a legmegfelelőbb választásnak a jövő energiapiacán mind energiatároló közegként, mind energiahordozóként, mind közlekedési, ipari és egyéb alkalmazások üzemanyagaként. Ráadásul az elmúlt években egyre nagyobb erőfeszítéseket tettek a technológia fejlesztésére, ennek köszönhetően egyre megfizethetőbbé válik a történet. Ha ehhez hozzátesszük, hogy brutális keresletnövekedésre van kilátás a következő évtizedekben, akkor máris összeálltak a csillagok: egy nagyon izgalmas lehetőséget mutatunk, amin keresztül a befektetők kivehetik a részüket a dekarbonizációs törekvések élharcosának vélhetően érkező sikersztorijából.
A brüsszeli Hidrogén Hetet hétfőn váratlanul félbeszakították, amikor tüntetők zöld folyadékot hánytak ki, tiltakozva az ellen, hogy a fosszilis üzemanyag-vállalatok befolyást szerezzenek a fejlődő országok erőforrásai felett. Az eseményt az Európai Bizottság rendezte, politikusok és energetikai vezetők részvételével – írja a Politico.
„Szankcióinkkal Oroszország bevételi forrásait akarjuk csökkenteni, különösen az energiaágazatban"- fogalmazott október 23-án Brüsszelben Didier Reynders igazságügyi biztos. A magasztos cél és logika ellenére is protestálni vagyok kénytelen, ugyanis a politikus érvrendszere csak a 2022 februári ukrajnai invázió óta a szankciós politika. Ne feledjük, az EU kommunikációja ennél régebb óta deklarálta, hogy Európa „elhagyja” energia-mátrixából a fosszilis (szén alapú) forrásokat, azaz leválik az oroszok által nyújtott fölgázról és kőolajról. Írásommal új szempontokat kívánok behozni a diskurzusba, közelíteni az eddigi elemzési síkokat és sajátos keretben elhelyezni múltat és jövőt, javaslatot téve az új európai biztonsági architektúra egyik alapvető elemére; remélve, hogy mindez további termékeny gondolkozásra sarkallja a téma iránt fogékony közvéleményt.
Visszatér a Volánbusz vidéki vonalaira a hidrogén-üzemanyagcellás tesztautóbusz, hiszen a most indult hónapban Zalaegerszegen, decemberben pedig Győrben tér vissza a települések helyi közlekedésébe a korábbról ismert Solaris tesztautóbusz – hívta fel a figyelmet hétfő esti Facebook-posztjában az Energiaügyi Minisztérium.
Hidrogénmeghajtású lopakodó harckocsi fejlesztésébe fogott Dél-Korea – írta meg az Interesting Engineering.
Az Európai Unió 9 millió eurós közös beszerzési mechanizmus kifejlesztését kezdte meg a kritikus nyersanyagok és energiahozdozók esetében. Brüsszel jelenleg nyolc pályázat közül választja ki a megfelelőt a platform fejlesztésére. A Reuters által megismert dokumentumok és informátorok szerint az unió célja, hogy összevonja a beszerzéseket, így a résztvevők nagyobb tárgyalási erővel bírhatnak az ártárgyalásokon.
Manapság a zöld hidrogént tartják a legmegfelelőbb választásnak a jövő energiapiacán mind energiatároló közegként, mind energiahordozóként, mind közlekedési, ipari és egyéb alkalmazások üzemanyagaként. Az elmúlt húsz évben egyre nagyobb erőfeszítéseket tettek a zöld hidrogéntechnológiák fejlesztésére, de még ma is számos probléma és megoldandó kérdés indokolja a nagy léptékű alkalmazásának késését.
"A földgázrendszer rugalmassági kérdései, a (zöld) hidrogén és a biogáz szerepe a vállalati dekarbonizációs törekvések során" - címmel zajlott le a Portfolio Energy Investment Forum 2024 konferenciáján egy beszélgetés, ahol többek között a földgáz szerepéről beszélgettek a szakemberek a zöld átállásban, de szóba került a biometán és a biogáz, illetve a hidrogénfelhasználás is.
Egy nagyszabású energetikai rendezvényt hív életre hagyományteremtő céllal az E.ON Hungária Csoport, amely átfogó jövőképet ad erről a szerteágazó területről. A konferencián bemutatják többek között a szélenergia, a geotermia és a hidrogén lehetőségeit, de szó lesz a jövő kihívásainak történő megfelelésről, az ESG-ről, és a mesterséges intelligenciáról is. Az E.ON Horizon Meetupról és a fenti témákról kérdeztük Tóth Zoltánt, az E.ON Hungária Csoport egyedi ügyfél és települési megoldások értékesítési vezetőjét.
A Mol százhalombattai finomítójában megkezdte a termelést Kelet-Közép-Európa eddigi legnagyobb, 10 megawatt kapacitású zöld hidrogén üzeme. A létesítmény évente 1600 tonna tiszta, karbonsemleges zöld hidrogént állít itt elő, amelyet az üzemanyaggyártás során használnak fel. Így 25 000 tonnával – kvázi 5400 átlagos autó éves szén-dioxid-kibocsátásával – csökkenti a Dunai Finomító szén-dioxid-kibocsátását.
Az árukereskedelmi platformok éles kritikát fogalmaztak meg a földgáz, a hidrogén és a kritikus ásványi anyagok beszerzésének központosítására vonatkozó uniós javaslatokkal kapcsolatban. Az iparági vezetők, például az Enmacc és a MetalsHub bürokratikus túlkapásként ítélték el a terveket, azzal érvelve, hogy az EU-t kereskedelmi versenytárssá változtatnák, és aláásnák a helyi technológiai bajnokok támogatására irányuló erőfeszítéseket.
Jelentős bővítéseket és fejlesztéseket hajt végre a mátranováki gyárában, amely jelenleg 720 főt foglalkoztat az Alstom magyarországi leányvállalata. Balázs Gáspár, az Alstom Hungary Kft. ügyvezetője a Világgazdaságnak adott interjúban részletezte a cég jelenlegi helyzetét, jövőbeli terveit és a hazai vasúti piac kihívásait.
Az elektromos autók piaca évről-évre bővül, ugyanakkor vannak időszakos visszaesések az értékesítési statisztikákban. A politika elkötelezte magát az elektromos autózásra való átállás mellett, a fogyasztók azonban óvatosabbak: nem szívesen engednek a hagyományos autóknál megszokott kényelemből. Ezen felül számos tévhit is elterjedt az elektromos autózásról, amit alátámaszt egy, a Bosch által megrendelt közvéleménykutatás is, melynek eredményeit egy pódiumbeszélgetés keretében ismertették és értékelték a cég vezetői, szakemberei.
A Wärtsilä finn technológiai konszern bemutatta a világ első, 100 százalékban hidrogénnel működő erőművét.
Számos tesztüzemi tapasztalat után újabb mérföldkőhöz érkezik a Volánbusz a legújabb technológiát képviselő, hidrogénmeghajtású autóbuszok üzemeltetése és zöldflottájának bővítése terén. A társaság 267,2 millió forintos támogatást nyert egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így 2026-ban forgalomba állhat a Volánbusz első saját tulajdonú hidrogénmeghajtású autóbusza.
A Boston és a Harvard kutatói megtalálhatták a jégkorszak okát. A felfedezés szerint a távoli űrből, a Naprendszeren túlról érkező hatások lehetnek felelősek a Föld klímájának extrém megváltozásáért - írja az Interesting Engineering.
Szembe ment a magyar részvénypiac az európaiakkal.
Remélhetőleg nem a túl távoli jövőben tagok lesznek – mondják.
Cikkünk folyamatosan frissül.
Szerinte ha Ukrajna NATO-tag lenne, nem is lett volna háború.
Kijött a jegybank tegnapi ülésének jegyzőkönyve.
A költségcsökkentésekből a menedzsment is kiveszi a részét.
Nem úgy sikerült a bankok extraprofitadó csökkentése, ahogyan azzal Nagy Mártonék számoltak.
Milyen politikus lesz a Tesla első embere?
A 2025-ös kilátásokról beszélgettünk.