Számos tesztüzemi tapasztalat után újabb mérföldkőhöz érkezik a Volánbusz a legújabb technológiát képviselő, hidrogénmeghajtású autóbuszok üzemeltetése és zöldflottájának bővítése terén. A társaság 267,2 millió forintos támogatást nyert egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz beszerzésére a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így 2026-ban forgalomba állhat a Volánbusz első saját tulajdonú hidrogénmeghajtású autóbusza.
A Boston és a Harvard kutatói megtalálhatták a jégkorszak okát. A felfedezés szerint a távoli űrből, a Naprendszeren túlról érkező hatások lehetnek felelősek a Föld klímájának extrém megváltozásáért - írja az Interesting Engineering.
A HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. két pályázatán összesen 6 modern, környezetbarát autóbusz beszerzésére nyertek lehetőséget 3 városban a Zöld Busz Program révén. Kecskeméten 2 és Budapest agglomerációjában 1 hidrogén üzemanyagcellás, Veszprémben pedig 3 akkumulátoros elektromos autóbusz állhat forgalomba a következő években.
Az Európai Bizottság új kísérleti mechanizmust indít az európai hidrogénpiac fejlődésének támogatására. Az öt évig működő, az Európai Hidrogénbank részét képező keretrendszer célja a beruházások felgyorsítása azáltal, hogy világosabb képet ad a piaci helyzetről mind a szállítók, mind a beszállítók számára, és megkönnyíti a köztük lévő kapcsolatfelvételt – derül ki az uniós végrehajtó testület közleményéből.
Az Európai Bizottság kedden jóváhagyta állami támogatási szempontból azt, hogy hét tagállam összefogásával létrejöjjön egy hatalmas hidrogén projekt 1,4 milliárd eurós állami forrással, amely további 3,3 milliárd eurónyi magánforrást fog mozgósítani - derült ki a brüsszeli testület közleményéből. A Bizottság ma egy másik közös érdekű projektet is elfogadott az egészségügyi területén, amelyben Magyarország is érintett, erről itt írtunk külön.
A Waberer’s a kelet-közép-európai régió meghatározó szereplőjeként tavaly készítette el fenntarthatósági stratégiáját, amelyben a környezeti hatások mérséklése mellett a munkavállalói sokszínűség és a női vezetők arányának növelése is célként szerepel. A fiatal munkavállalók és a megrendelők részéről tapasztalható egyre erősebb nyomás miatt a vállalatoknak egyre fontosabbá válik, hogy a fenntarthatósági kérdésekkel komolyabban is foglalkozzanak, ma már alig lehet egy olyan cég versenyképes, amely nem vesz figyelembe zöld szempontokat. A logisztikai iparág működéséből fakadóan kifejezetten nagy CO2 kibocsátó, amit a vállalat kisebb részben alternatív meghajtással működő járműparkkal, nagyobb részben pedig a multimodális kiszolgálási modell erősítésével csökkentene. A Waberer’s-t már évekkel ezelőtt elérte a fojtogató munkaerőhiány, amit ugyanakkor sikerrel kezel és folyamatosan diverzifikálja munkaerőpiaci jelenlétét. A Portfolio Patai Krisztinát, a Waberer’s ESG igazgatóját kérdezte a vállalat fenntarthatósági célkitűzéseiről, iparági trendekről és munkavállalói igényekről.
Az elmúlt hetek heves vitái után hétfőn megszületett a három német koalíciós párt vezetői között a megállapodás az új német erőművi stratégiáról, amelynek jegyében négy nagy rugalmas gázerőmű építését támogatja majd a német állam, az ezekkel kapcsolatos tenderek rövidesen megjelennek – jelentette be a német gazdasági tárca. Frissítés! Később a Reuters-nek két német koalíciós forrás azt jelezte, hogy mintegy 16 milliárd eurót takarhat a tervezett állami támogatás a 4 gázerőmű számára, ami fedezné a beruházási és a későbbi üzemeltetési költséget is.
Kilenc közép-európai és balti állam hidrogénszervezetének képviselői aláírták Párizsban a 3 Tenger Hidrogén Tanács (3S) hivatalos együttműködését, amelynek célja a régió hidrogénágazatának fejlesztése - tájékoztatta a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség az MTI-t csütörtökön.
Rekord összegű beruházás érkezett globálisan a zöld energetikai átállásra, a BloombergNEF beszámolója alapján az összes kiadás tavaly 17%-kal emelkedett, ezzel elérve az 1800 milliárd dollárt. Az elektromos járművek erőteljes eladásai, valamint a megújuló energiaforrások iránti fellendülő kereslet Európa-szerte szintén hozzájárult a teljes összeg növekedéséhez.
„A Magyar Földgáztároló Zrt. mérföldkőnek számító projekteket indít annak érdekében, hogy legkésőbb 2030-ig kipróbálja, hogy földalatti gáztárolói mennyiben alkalmasak a hidrogén tárolásra” – jelezte a Portfolio-nak Kriston Ákos. A vállalat vezérigazgatója összefoglalta a háromfajta hidrogén projekt részleteit, illetve az európai földalatti hidrogéntárolás jövőjéhez vezető út kialakításának főbb lépéseit. Utóbbiak egyike az óriásira növekvő magyarországi naperőművi kapacitások miatt kiemelt jelentőségű: a zöld áramból előállított hidrogén föld alatti tárolásával a nyári napsütés egész évben hasznosíthatóvá válhat, így gyakorlatilag a fő megújuló energiaforrásunk zsinóráram felhasználást tesz lehetővé, miközben CO2-kibocsátás sem történik. Az MVM Csoporthoz tartozó cég a projektek nyomán azt tervezi, hogy a 2030-es évek közepére több 100 MW méretben fog a villamos energia piacon kiegyensúlyozó szolgáltatást nyújtani, ez pedig lényeges kiegészítője lesz az idéntől drasztikusan felfutó magyarországi energiatároló kapacitásoknak.
Hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt tesztelnek a budapesti agglomeráció vonalain - Budapest, Kelenföld állomás és Szigethalom között - 2024. január 22-től legalább fél éven keresztül - közölte szerdán a Volánbusz.
A hidrogén fontos szerepet játszik a szén-dioxid-mentesítésre irányuló globális törekvésekben. A Roland Berger "The Roaring '30s" című tanulmánya szerint 2030-ra a hidrogéntermelés világ szinten a jelenlegi 95 millióról évi 110 millió, 2040-re pedig várhatóan 240 millió tonnára emelkedik. Ehhez azonban ma kell megtenni a szükséges lépéseket.
Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a Mol, a Volánbusz, a MÁV és a Waberer’s a hidrogénmobilitás fejlesztése érdekében. A vállalatok a jövőben közösen vizsgálják a zöld, megújuló hidrogén előállítási lehetőségeit, logisztikáját és közlekedési célú hasznosítását. A vállalatok egyeztetik fejlesztési terveiket, összehangolják pályázati projektjavaslataikat, és közösen dolgoznak ki koncepciókat a hidrogén üzemanyagcellás közlekedés elterjesztésére, valamint az ehhez kapcsolódó infrastruktúra kiépítésére.
A Mol, a Volánbusz, a MÁV és a Waberer’s stratégiai együttműködési megállapodást köt a hidrogén közlekedési és logisztikai felhasználása érdekében.
A hidrogén, mint energiahordozó most kerül igazán fókuszba olyan energiaforrások mellett, mint a nap, a szél, vagy éppen a geotermikus energia. A hidrogénelőállítás képes pufferként áthidalni azokat az időszakokat, amikor túltermelés van egy-egy megújuló energiaforrásból, arról nem beszélve, hogy a közlekedésben is van létjogosultsága. Erről beszélgettünk a Messer Hungarogáz két vezetőjével, Bohner Zsolt ügyvezető igazgatóval és Bándy Tamás energiairányítási igazgatóval.
Decembertől egy éven át a budapesti agglomerációban és hat vidéki nagyvárosban tesztel hidrogén-üzemanyagcellás buszokat a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. – hívta fel legfrissebb Facebook-posztjában a figyelmet az Energiaügyi Minisztérium. Mindez azt jelenti, hogy a menetrend szerinti forgalomban próbálhatnak ki az utasok egy Solaris és egy Caetano hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt, a kísérleti projektben a Linde Gáz Magyarország és a Messer Hungarogáz végzi majd a tankolással kapcsolatos szolgáltatást.
Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfontosabb híreivel.
Mindent bevetnek az oroszok.
Izgalmas szinteken a Ryanair.
Folytatódik az orosz finomítók bombázása.
Hidegháborút idéző versengés várható.
Hirsch Gábor IT biztonsági szakértőt kérdeztük a Checklistben.
Turbulens heteken vagyunk túl, de van még öt és fél hónap.
A Checklist szerdai adásában egyebek mellett ezekről a témákról kérdeztük ifj. Becsey Zsoltot, az Unicredit vezető elemzőjét.