Mostantól a Mol csoport leányvállalata, a Slovnaft pozsonyi finomítójában termelt hidrogénnel látja el a buszok és teherautók töltését a hidrogén-töltőállomás Pozsonyban. A korszerűsítésnek köszönhetően a buszok hatótávolsága 40%-kal nő, írja a Mol.
A hidrogéntechnológiához kapcsolódó kutatás-fejlesztés, valamint a hidrogén mobilitásban betöltött szerepe egyre inkább reflektorfénybe kerül. Ugyanakkor kérdés, hogy a közvetlenül adódó emissziós megtakarításokon túl milyen tágabb értelemben vett gazdasági hatások adódnak a technológia alkalmazása révén.
A bécsi székhelyű CEGH gáztőzsde az osztrák földgázpiac központi szereplője. Az ukrán tranzit 2025-ös leállítása volt az elmúlt 20 év legnagyobb változása a vállalat életében, melynek következtében a tőzsde egyre inkább a nyugati forrásokra – például Norvégiára, Németországra és LNG-kikötőkre – támaszkodik. A vállalat a jövőben a fenntartható energiahordozókra fókuszál, biometán- és hidrogénplatformokat fejleszt, miközben Ausztria potenciálisan hidrogén-csomóponttá válhat. Eközben új kihívó érkezik a regionális gázközpont címre: a Török Áramlaton keresztüli orosz gázimport szerepének növekedése, és ezzel együtt a magyarországi CEEGEX gáztőzsde regionális erősödése új lehetőségeket teremt hazánk számára a közép-kelet-európai gázpiacon - írta meg a Reuters.
Bár a német vezetés hivatalosan még nem nyilatkozott az ügyben, de kormányzathoz közel álló iparági értesülések szerint új szerepet kaphat a 2022-ben felrobbantott Északi Áramlat 2 gázvezeték - értesült a Handelsblatt német portál. A tervek szerint a vezetékszakaszt a Finnországból származó zöld hidrogén importálására élesztenék fel hamvaiból. Nincs sok idő a döntés meghozatalára, ugyanis már a bíróság előtt van a Gazprom tulajdonában álló infrastruktúrát üzemeltető cég csődeljárási kérelme.
Az Európai Bizottság 1,25 milliárd eurós támogatást oszt szét 41 határon átnyúló energetikai projektre, amelyek az áram- és okoshálózatok, valamint a hidrogén- és szén-dioxid-tárolás fejlesztésére összpontosítanak - olvasható az Európai Bizottság közleményében. A finanszírozás a Connecting Europe Facility (CEF) keretéből érkezik, és olyan kezdeményezéseket támogat, amelyek az európai energiapiac integrációját és a zöld átállást segítik elő.
Tavaly szeptemberben jelentették be, hogy több területen is együttműködne a Hyundai és a GM, most újabb részletek derültek ki az együttműködésről. A kooperáció nem véletlen, az autógyártók világszerte keresik az együttműködési lehetőségeket, hogy a brutális versenyben helyt tudjanak állni.
Jármű-fiatalítási programjról számolt be a MÁV-csoport: idén 131 db dízelüzemű jármű és egy hidrogénmeghajtású autóbusz beszerzésére indított közbeszerzési eljárásokat a vállalat. A MÁV közlése szerint jelenleg az autóbuszok átlagéletkora körülbelül 10 év.
A tőzsdék világában nagyon sokan fókuszálnak a paradigmaváltó megatrendekre, gőzerővel keresik a következő Internetet, a következő Elektromos Autót, a következő Mesterséges Intelligenciát – azt, ami alapjaiban formálja át az általunk ismert világot, ráadásul olyan módon, hogy a végén talán már rá sem ismerünk. Arra viszont már jóval kevesebben gondolnak, hogy nem feltétlenül kell feltalálni a spanyolviaszt, ha a következő nagy durranás felkutatására adjuk a fejünket, egyáltalán nem biztos, hogy egy szexi technológiai újítás lesz a következő világformáló megatrend. Év végi elemzésünkben négy olyan témával is foglalkozunk, amelyek első blikkre talán nem hangzanak olyan izgalmasan, mégis alapvetően változtathatják meg a jövőt.
A hazai villamosenergia-rendszer kétségkívül rendkívül nehéz helyzetbe került, olyan mennyiségű naperőműves kapacitás ontja magából a napos órákban az áramot, amit sem elfogyasztani, sem elraktározni sem értékesíteni sem tudnak a szereplők. A fenntarthatatlan helyzetet látszólag csak az energiatároló-kapacitások szélsebes növelésével lehetne orvosolni, amelyre a hazai földrajzi jellemzők figyelembevételével két reális és viszonylag kiforrott megoldás létezik: az akkumulátoros-, illetve a hidrogéntechnológia. Mindkét megoldásnak van előnye és hátránya, így valójában nem is egymással versenyző, inkább egymást kiegészítő lehetőségekről van szó. Egy biztos: a hidrogén-elektrolizálók – ha a beruházáshoz TOTEX (teljes költség) szemlélettel közelítünk – a legtisztább és leghatékonyabb eszközei lehetnek a hosszútávú zöldenergia-tárolásnak, ráadásul a decentralizált energiaközösségek számára is optimális választások lehetnek. A hazai kompetenciák felépítése már folyamatos: a Pécsi Tudományegyetemen elindult a posztgraduális, tüzelőanyagcella- és hidrogéntechnológia-szakmérnök képzés. A Portfolio Kovács Gábort, a Messer hidrogén üzletág vezetőjét, Bakk Teodóra Diánát, a PTE Hidrogén Központ operatív igazgatóját és Dr. Bedő Zsoltot a PTE Hidrogén Központ igazgatóhelyettesét kérdezte a hidrogénben rejlő energiatárolási lehetőségekről, energiaközösségekről és a Megújuló Energiák Nemzeti Laboratórium projektben folyó munkáról.
Egy ma még nem olyan széles körben alkalmazott anyagot tartanak a szakértők a legmegfelelőbb választásnak a jövő energiapiacán mind energiatároló közegként, mind energiahordozóként, mind közlekedési, ipari és egyéb alkalmazások üzemanyagaként. Ráadásul az elmúlt években egyre nagyobb erőfeszítéseket tettek a technológia fejlesztésére, ennek köszönhetően egyre megfizethetőbbé válik a történet. Ha ehhez hozzátesszük, hogy brutális keresletnövekedésre van kilátás a következő évtizedekben, akkor máris összeálltak a csillagok: egy nagyon izgalmas lehetőséget mutatunk, amin keresztül a befektetők kivehetik a részüket a dekarbonizációs törekvések élharcosának vélhetően érkező sikersztorijából.
A brüsszeli Hidrogén Hetet hétfőn váratlanul félbeszakították, amikor tüntetők zöld folyadékot hánytak ki, tiltakozva az ellen, hogy a fosszilis üzemanyag-vállalatok befolyást szerezzenek a fejlődő országok erőforrásai felett. Az eseményt az Európai Bizottság rendezte, politikusok és energetikai vezetők részvételével – írja a Politico.
„Szankcióinkkal Oroszország bevételi forrásait akarjuk csökkenteni, különösen az energiaágazatban"- fogalmazott október 23-án Brüsszelben Didier Reynders igazságügyi biztos. A magasztos cél és logika ellenére is protestálni vagyok kénytelen, ugyanis a politikus érvrendszere csak a 2022 februári ukrajnai invázió óta a szankciós politika. Ne feledjük, az EU kommunikációja ennél régebb óta deklarálta, hogy Európa „elhagyja” energia-mátrixából a fosszilis (szén alapú) forrásokat, azaz leválik az oroszok által nyújtott fölgázról és kőolajról. Írásommal új szempontokat kívánok behozni a diskurzusba, közelíteni az eddigi elemzési síkokat és sajátos keretben elhelyezni múltat és jövőt, javaslatot téve az új európai biztonsági architektúra egyik alapvető elemére; remélve, hogy mindez további termékeny gondolkozásra sarkallja a téma iránt fogékony közvéleményt.
Visszatér a Volánbusz vidéki vonalaira a hidrogén-üzemanyagcellás tesztautóbusz, hiszen a most indult hónapban Zalaegerszegen, decemberben pedig Győrben tér vissza a települések helyi közlekedésébe a korábbról ismert Solaris tesztautóbusz – hívta fel a figyelmet hétfő esti Facebook-posztjában az Energiaügyi Minisztérium.
Hidrogénmeghajtású lopakodó harckocsi fejlesztésébe fogott Dél-Korea – írta meg az Interesting Engineering.
Az Európai Unió 9 millió eurós közös beszerzési mechanizmus kifejlesztését kezdte meg a kritikus nyersanyagok és energiahozdozók esetében. Brüsszel jelenleg nyolc pályázat közül választja ki a megfelelőt a platform fejlesztésére. A Reuters által megismert dokumentumok és informátorok szerint az unió célja, hogy összevonja a beszerzéseket, így a résztvevők nagyobb tárgyalási erővel bírhatnak az ártárgyalásokon.
Manapság a zöld hidrogént tartják a legmegfelelőbb választásnak a jövő energiapiacán mind energiatároló közegként, mind energiahordozóként, mind közlekedési, ipari és egyéb alkalmazások üzemanyagaként. Az elmúlt húsz évben egyre nagyobb erőfeszítéseket tettek a zöld hidrogéntechnológiák fejlesztésére, de még ma is számos probléma és megoldandó kérdés indokolja a nagy léptékű alkalmazásának késését.
A költségek megtérítését kérik.
Itt vannak a fontosabb tudnivalók.
Elég nagy a feszültség a két ország közt.
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Mi történik Törökországban?
Tiltott támogatásokat keresnek.
12 naponta 2 milliárd fekete katonalégy lárvát nevelnek, majd dolgoznak fel Magyarország első ipari léptékű rovarfehérje-üzemében.