A legfrissebb információk alapján bár kiesett az orosz Lukoil Ukrajnán keresztüli kőolajszállítása Magyarország és Szlovákia felé, de ezt egyelőre más orosz szállítók kipótolták júliusra, így nincs rövid távon ellátásbiztonsági kockázat a két ország üzemanyagpiacán. Ezzel együtt ahogy Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője fogalmazott a Portfolio-nak: figyelmeztető lövéssel ér fel Magyarország és Szlovákia számára az ukránok Lukoillal szembeni lépése. Ha pedig esetleg nagyon eldurvulna a viszony, és ezért teljesen leállítanák az ukránok a Barátság II. olajvezetéken a szállításokat felénk és a szlovákok felé, akkor mindkét ország olajfinomítójának teljesítményét vissza kellene fogni 20-30%-kal, és akár 5-10%-os kiskereskedelmi üzemanyagár-emelkedés is kialakulhat idehaza.
Az EU közelgő szén-dioxid-kibocsátási árképzési rendszere a közúti és fűtőanyagokra, a kibocsátáskereskedelmi rendszer 2 (ETS2) az eredetileg vártnál nagyobb áremelkedéshez vezethet – mondták az Euractivnak EP-képviselők. A 2027-ben bevezetendő rendszernél eredetileg azt becsülték, hogy a CO2 tonnánként 45 euró alatt tartja az árakat, ami a dízel vagy a benzin esetében literenként körülbelül 10 centes felárat eredményezne, de most akár ennek a többszöröse is az üzemanyagárakra terhelődhet.
A héten tárgyal a kormány egy esetleges üzemanyagárstop bevezetéséről, miután az elmúlt hónapokban az egekbe szökött a benzinár Magyarországon. A döntés alapját a KSH új, heti szinten megjelenő statisztikája fogja képezni, amelynek az első közlése már meg is történt a múlt héten. Felmerül azonban a kérdés: jó lehet ez az adatforrás a megfelelő kormányzati következtetés levonására? Milyen hibái vannak az árfigyelő rendszernek? Mi a helyzet az adókkal? Egyáltalán, tényleg drága a benzin Magyarországon, indokolt az árstop?
Üzemanyag árinformációs rendszer kialakításán dolgozik a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ), a fejlesztés várhatóan február végétől szolgáltat árinformációkat - tájékoztatta a szervezet kedden az MTI-t.
A közelmúltban az Ádeni-öbölben a Trafigura nyersanyagkereskedő által üzemeltetett hajó ellen elkövetett houthi támadások az üzemanyag-tartályhajók és a gázolaj árainak globális emelkedését idézték elő. Mindez az európai dízeláraknál már jelentős emelkedés indult, ami nem pusztán az autósoknak jelent problémát, de a fuvarozási díjakon, mezőgazdasági többletköltségeken keresztül az élelmiszerárakban és egyéb fogyasztási cikkeknél is drágulást hozhat.
Az olajpiacot érintő szankciók és egyéb politikai kockázatok rámutatnak az energiaportfoliók diverzifikációjának szükségességére, valamint arra, hogy áttérjünk a fenntarthatóbb és alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású energiaforrásokra. A visegrádi országok esetében is látszik már, hogy gyorsan elkezdődött a leválás az orosz olajimportról, de még további kihívások látszanak ebben a folyamatban - ismertette Marik Gyula, a Shell Hungary Zrt. kelet-közép-európai régió beszerzési vezetője a Portfolio Energy Investment Forum 2023 konferenciáján. A szakértő bemutatta a cég nemzetközi és magyarországi beruházási terveit is, amely erre a speciális helyzetre reagálnak.
Folyamatosan emelkedik az üzemanyagok ára a hazai kutakon, és a drágulásnak várhatóan még nincs vége. A dízel ára hamarosan elérheti a literenkénti 700 forintos szintet - nyilatkozta a Somogy vármegyei hírportálnak Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezetője.
A belföldi piac stabilizálása érdekében Oroszország ideiglenes korlátozásokat vezetett be a benzin- és dízelolajexportra - derül ki a kormány csütörtöki közleményéből. A lépés célja a motorüzemanyagok engedély nélküli "szürke" exportjának megfékezése, és a fogyasztói árak csökkentése. A döntést a benzin és a gázolaj közelmúltbeli hiánya és árrobbanása közepette hozták meg.
Nincs megállás, tovább folytatódik az üzemanyagok drágulása a magyar benzinkutakon a holtankoljak.hu információi szerint.
Már meghallgatható a Portfolio Checklist szerdai adása. A műsor első részében arról volt szó, hogy miért döntött a magyar kormány amellett, hogy beszáll egy modern harckocsi fejlesztésébe. Miért jobb ez az országnak annál, mintha vásárolna egy már kész terméket? Vendégünk volt Huszák Dániel, a Portfolio Globál rovatának vezető elemzője. A második blokkban a vágtató üzemanyagárakról beszélgettünk, amelyek mögött nem csak globális okok, de Magyarország specifikus hatások is állnak, ez pedig nem jó hír a hazai autósoknak. Erről Mohos Kristófot, a Portfolio üzemanyagpiaci elemzőjét kérdeztük.
A holtankoljak.hu információi szerint szerdán drágul a gázolaj, a benzin ára viszont nem változik a hazai kutakon.
A globális dízelpiac jelenlegi állapota aggasztó képet fest a szakértők szerint, mivel világszerte megugrottak az árak a nyersolajéhoz képest, ami lehetséges szűkösségre utal. Ez a helyzet megkongatja a vészharangot az inflációval küzdő kormányok számára - írja a Bloomberg, amely szerint a fűtési szezon csak fokozhatja a problémákat.
Azt majdnem biztosra veszem, hogy egy jó darabig tartósan hatossal fog kezdődni a 95-es normál benzin és a gázolaj ára, s ez mindaddig így marad, amíg gyengélkedik a gazdaság, s vele együtt a forint - fejtette ki Holoda Attila energetikai szakértő.
A héten jelentősebb mértékben drágultak az üzemanyagok, ami a gyenge forinttal és az erősödő dollárral függ össze. Emiatt nem kizárt, hogy további drágulásra kell felkészülniük az autósoknak.
Ismét 600 forint fölé drágulhat az üzemanyagok literje ősszel, januártól pedig 650 forintos átlagár várható a GKI friss előrejelzése szerint - számolt be az rtl.hu. Nagyot gyengülhet a forint, és literenként 41 forinttal több adót kell fizetniük az autósoknak jövőre. A GKI már arra számít, az üzemanyag drágulása miatt januárban ismét kétszámjegyű lehet az infláció.
Az Európai Uniónak sikerült kiváltania az Oroszország felőli dízelfüggőségét, miután korábban az oroszok voltak a blokk elsődleges külső gázolajszállítói - írja a Bloomberg. Ez jelentős sikernek nevezhető, tekintve, hogy az EU-s és a brit importnak korábban hozzávetőlegesen a felét Oroszország adta.
Folyamatosan frissülő hírfolyamunk.
Összesen 10,5 milliárd dollárnyi utalást kapnak.
Szakértők katasztrófára figyelmeztetnek.
A Vatikán is tájékoztatást adott a szentatya helyzetéről.
Egészségre veszélyes gáz nem volt a levegőben.
Meglepő verseny indult az európai állam- és kormányfők között.
A magyar bankoknak lépniük kell!
Attól függ, mit nézünk.
Rossz hírek jöttek az iparból.