Tavaly év végén érkezett a Honda nemzetközi piacokon legkeresettebb modellje, a CR-V közepes/nagy SUV legújabb változata átdolgozott hajtásláncokkal, valamint jelentősen kibővített vezetéstámogató- és biztonsági felszereltséggel. A típus történetében először érhető el plug-in hibrid hajtáslánccal is, de tesztalanyunk egy négykerékmeghajtású öntöltő hibrid modell volt. Egy falat Amerika Japánból – a teszt során végig az volt az érzésem, hogy a gyártó a modellt a legnagyobb piacára, az amerikaira konfigurálta leginkább, ami csak apróbb részletekből tűnik ki, de ott viszont nagyon. A vezetése soha nem volt ennyire egyszerű és egyben biztonságos, az autó Európában megkapta a márka legújabb, minden irányból védelmet biztosító menetbiztonsági és vezetést segítő rendszerét, a Honda SENSING 360 csomagot. A tesztelt autó felszereltségi szintjén 22 millió forintos áron olyan mobilitási eszközt kap a vásárló, amit kezdősofőr, többgyermekes anyuka, megfontolt, felelős családapa és nagyszülői generáció is biztonsággal, kényelemben, sőt már-már luxusban használhat minden reálisan felmerülő élethelyzetben és forgalmi szituációban. Az árát leszámítva ilyen egy igazi népautó: sikerre van ítélve!
Hétvégén egy hosszabb tekerés közben egy siklóernyőpályához tértem be meginni egy jól megérdemelt Stiegelt, jó idő, nagy élet volt. A parkolóban egyetlen autót néztem meg, egy régi Land Rover Defendert. Az egyik legmarkánsabb autó, amit valaha csináltak, annak ellenére, hogy viszonylag kevés szaladgál belőle az utakon, mindenki ráismer.
A jelenlegi tudásunk szerint a leggyorsabb utcai, városi autó a Skodától most az Enyaq Coupé RS teljesen elektromos, 299 lóerős modellje, amit egy héten és 600 kilométeren át teszteltünk. Ez alatt az idő alatt egyértelműen kijöttek előnyös tulajdonságai: sportosságából fakadóan nagyon kellemes vezetni, a magyar utakra is kiváló, rendkívül feltűnő jelenség és a belső is már más szintet képvisel, mint eddig. Kérdés azonban, hogy az érzékeinkre ható tényezők le tudják-e győzni az autóvásárlók racionális énjét és annak központi mértékét, az árat.
Itt az új Cayenne, szálljatok be a legerősebbe, menjetek vele arra és úgy, amerre és ahogy akartok, csak délután háromra érjetek fel kétezer méterre a hüttébe. Köszi, meglesz!
Friss dizájnnal, jó összeszerelési minőséggel, a korábbiaknál nagyobb utastérrel, minőségi anyagokkal, alap áron is komoly biztonsági arzenállal veszi fel a versenyt az aktuális Nissan Qashqai a közepes méretű városi terepjárók között a versenytársakkal, amikből van bőven, ugyanis a Qashqai sűrű mezőnybe érkezett, gyakorlatilag alig van már olyan autógyártó, amelyiknek ne lenne ebben a méretben SUV-ja. Leteszteltük a Nissan városi terepjáróját, ami igazi családi autó, sok hellyel, kényelemmel, biztonsággal. Azt is eláruljuk, mi miért nem a tesztelt modellt választanánk, és hogy hogyan lehet okosan elkölteni a pénzünket, ha Qashqait vennénk.
Ahány autós, annyi vezetési szokás – mondhatnánk akár. A Hyundai a vadonatúj elektromos autójával, a nemrég piacra dobott IONIQ 5-tel nem akármilyen vezetői szokással bíró közönségre lő: a kényelemre vágyó, prémium hatást is kedvelő, technológiai újításokat kereső, a rendkívül gyors töltést nagyra értékelő, de hatótávban kompromisszumra is képes autósokat, családokat célozza. Egyértelműnek tűnik ezek alapján, hogy a már most is villanyautózók táborában nagy sikert fog aratni, a legfontosabb kérdés azonban mégis inkább az, hogy a hagyományos autót hajtók számára mennyire lesz vonzó. Egy héten át teszteltük a Tesla-kihívónak is nevezett dél-koreai modellt és annak minden újítását, így például azt is, hogy képes-e valóban feltölteni egy másik villanyautót.
Az élet csupa megalkuvás, akkor legalább az autónál ne legyen az. Ez is lehetne a Bentley mottója, amely olyan autókat kínál, ahol kis túlzással nem számít a gyártási költség, itt a legjobb hozzávalókból készítik a degusztációs menüt, a legkülönlegesebb fa, bőr, fém kerül sok esetben kézzel megmunkálva az autókba. Ki ne szeretne jó illatú fa és bőr belsőben, tökéletes csendben, akár 300 felett kvázi siklani az út felett? Itt a végeredmény egy olyan autó, amit nagyon sokan szeretnének, de csak nagyon kevesen engedhetnek meg maguknak. Sok szempontból ez a végállomás, innen szinte minden visszalépés lesz. A Bentley Flying Spur járt nálunk teszten.
Maserati Ghibli Hybrid. Nem volt még nálam tesztautó, amit annyira megnéztek volna a járókelők és az autósok, mint ezt, vagy aminek a gyönyörű hűtőrácsát meglátva annyira vigyorogtam volna, minden beszállásnál, mint ennél, de olyan sem, amitől ennyire ambivalens érzéseim lettek volna, mint a hibrid Ghiblitől, és olyan sem, aminek néhány tulajdonsága annyira idegesített volna, mint ezé, vagy aminél ennyire zsigeri szinten éreztem volna rendszeresen, hogy ennyi pénzért átverés. Szinte óráról-órára ingadozott a véleményem, és kellett két hét, hogy leülepedjenek bennem az élmények. El lehetne intézni annyival, hogy a német prémiumokhoz képest több pénzért kapsz különlegesebb, de kevesebb autót, de azért ez nem ilyen egyszerű.
Nem egy olyan sztorit ismerek, ahol apa azért nem vehetett olyan autót, mint amilyet szeretett volna, mert nem a maga ura volt. Ez persze a macsó megközelítés, politikailag korrekten ezt úgy kell mondani, hogy apa odafigyelt a családjára és figyelembe vette anya és a gyerekek igényeit is. Mit tehet az, akinek az autó nem csak egy helyváltoztató eszköz, hanem kikapcsolódás, szenvedély, örömforrás is? Ha megteheti, vesz egy családi sportautót, mint a Porsche Panamera Sport Turismo.
A vállalat, amelyik túlélte az 1930-as évek nagy gazdasági válságát, a második világháborút, több olajársokkot és a 2008-as pénzügyi válságot is, most történetének legnehezebb időszakát éli. A Hertz, a világ egyik legnagyobb és legrégebbi autókölcsönző cége hatalmas adósságállománnyal és hajszálvékony marzsokkal érkezett meg a mostani válságba, most pedig csődvédelembe menekült, miután nem tudta kifizetni hitelezőit. Bár a General Motors példájából kiindulva meg van az esély arra, hogy a vállalat az adósságának az átstrukturálása és a működésének az újragondolása után megerősödve kerüljön ki a mostani krízisből, ez korántsem egyértelmű. Kicsit távolabbról nézve az autókölcsönzők szenvedése másokat is magával ránthat, az autógyártók is megszenvedhetik a flottavásárlók működési zavarait. Sok vállalat menekült csődvédelembe a mostani válságban, de nem volt még példa arra, hogy egy iparág annyira fontos szereplője kerülne nehéz helyzetbe, mint most a Hertz.
Van egy elméletem, tudom nem leszek vele népszerű, mert a világ nem így működik. Szóval az elmélet: mindenkinek a lehető legkisebb autót kellene megvennie, ami még pont kielégíti az igényeit. Ezért is érdekel mindig az, hogy elég-e megvenni a kisebbet, 5-ös helyett a 3-as BMW-t, Cayenne helyett a Macant, Golf helyett a Polót. És most itt a BMW X1, ami mostanra komoly autó lett, ráadásul belül olyan tágas, hogy simán kiszolgál családokat is. Teszteltük a BMW legkisebb, ráncfelvarráson átesett városi terepjáróját.
Különleges forma, megint. Nem SUV, végre. 225 lóerő, sportos hangulat, rendkívül hasznos vezetéstámogató technológiai megoldások - röviden így foglalható össze a Peugeot legújabb modellje, az 508-as, és annak is GT változata. Összességében érdekes, izgalmas és sokak által szerethető autó, kérdés, hogy egy ilyen piaci környezetben képes-e áttörni a kettős falat, a SUV-ok és a prémium limuzinok ellenében.
Nincsen könnyű dolga annak az autógyártónak ma, amelyik érdemi profitot akar zsebre tenni. Az új technológiákra történő átállás, a szigorú környezetvédelmi előírások és a vásárlói igények kielégítése a világ összes pénzét felemészti. Ilyen nehéz időkben születnek az olyan rendkívüli modellek, mint a Mercedes-Benz E 300 de, amely ha jobban belegondolunk, minden szereplő szempontjából maga az arany középút. A plug-in hibrid hajtásláncában ott dolgozik még a dízel erőforrás, hogy a németek több évtizedes versenyelőnyük megtartása mellett pénzt is tudjanak keresni az eladott autóikon. A saját összeszerelésű akkumulátornak köszönhetően pedig hosszú kilométereket lehet autózni tisztán elektromos módban, látványosan csökkentve ezzel a káros-anyag-kibocsátást. A vásárlók a pénzükért cserébe egy extrákkal telezsúfolt, kívül-belül prémium minőségű autóval közlekedhetnek anélkül, hogy kompromisszumokra kényszerülnének útjaik során. Mindezért ráadásul olyan összeget kérnek csak el a szalonban, amely alapján bátran mondhatjuk, ez az autó csúcs vétel lehet cégek és magánszemélyek számára egyaránt.
Nincs is annál kellemesebb, mint egy stresszes, fárasztó, munkával töltött nap után beülni egy Rollsba, hagyni, hogy gombnyomásra magától bezáródjon az ajtó, és élvezni, ahogy végtelen csendben siklik a lakásszerű jármű, tökéletes szigetelésével kizárva a külvilágot, magyarázta nekem néhány éve a prágai Rolls-Royce-képviselet márkaigazgatója. Teljesen igaza van, alanyi jogon járnia kellene ennek az élménynek mindenkinek. Csak 156 millió dolog választja el ettől a Föld lakosságának 99,99 százalékát. Ennyi forintba kerül az a Rolls-Royce Cullinan, amit kipróbáltunk.
Milyen egy 100 millió forintos luxuskabrió? Pont olyan, mint amilyennek lennie kell. Veszettül gyors, ha kell, hörög, ha kell halkan siklik, benne minden felhasznált anyag extra minőségű, ami fának néz ki, az fa, ami fémnek, az fém, ami bőrnek, az bőr. Százméterekről vágyat ébreszt, és minden részletével vigyorgásra késztet. Vezettük a Bentley kabrióját, a Continental GT Convertible-t.
Három napig hajtottuk az új X5-ös BMW-t, az 1200 kilométeres teszt után, ha csak egy szóval kellene jellemezni az autót, azt mondanám: fölényes. A releváns kérdésekre a válaszok: Igen, onnan fentről szinte minden személyautóra lefelé kell nézni. Igen, túl sok neki az útakadály (értsd: más közlekedési eszközök). Igen, nagyon fáj, ha lassan kell vele menni. Igen, kisimítja az úthibákat. Igen, fölényes. És igen, lesznek vele irigyeid.
Erre vár a fél ország.
Interjút adott a miniszterelnök.
Mégsem pályázik a szenátori székre Eric Trump felesége.
Gyorgyevics Benedekkel, a Városliget Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.
Miért csökken a közvetlen külföldi tőkebefektetések volumene?
Meddig nőhet még?