A bankok és a szabályozó hatóságok egyre inkább aggódnak a közösségi média által gerjesztett bankrohamok kockázata miatt, miután a Silicon Valley Bank 2023-ban összeomlott, és a betétesek 24 óra alatt 42 milliárd dollárt vettek fel. A mesterséges intelligencia fejlődése felerősítette ezeket a kockázatokat.
A generatív mesterséges intelligencia ugyanis felhasználható
- olyan álhírek létrehozására, amelyek szerint az ügyfelek pénze nincs biztonságban, vagy
- olyan mémek létrehozására, amelyek biztonsági kérdésekkel kapcsolatos viccnek tűnnek, és amelyeket a közösségi médiában fizetett hirdetésekkel lehet terjeszteni
- áll a tanulmányban, amelyet a Say No to Disinfo brit kutatócég és a Fenimore Harper kommunikációs cég tett közzé.
A G20-ak Pénzügyi Stabilitási Testülete novemberben már arra figyelmeztetett, hogy a generatív mesterséges intelligencia "lehetővé teheti a rosszindulatú szereplők számára, hogy olyan dezinformációkat hozzanak létre és terjesszenek, amelyek akut válságokat, köztük villámcsődületeket és bankrohamokat okoznak".
A Say No to Disinfo a brit bankok ügyfeleinek mesterséges intelligencia által generált tartalommintákat mutatott be, és megállapította, hogy egyharmaduk "rendkívül valószínű", hogy átcsoportosítja a pénzét ezek hatására, további 27%-uk esetében pedig ez "valamennyire valószínű".
A tanulmány becslése szerint
minden egyes 10 fontra, amelyet a hamis tartalmak felerősítésére szolgáló közösségi média hirdetésekre költöttek, akár 1 millió fontnyi ügyfélbetét is elmozdulhat.
"A bankok keményen dolgoznak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos kockázatok kezelésén és mérséklésén, a szabályozó hatóságok pedig vizsgálják a technológia által támasztott potenciális pénzügyi stabilitási kihívásokat" – reagált a UK Finance iparági szervezet.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images