2024-ben is folytatódik a Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Design Terminal közös vállalkozásfejlesztési programja – tájékoztatta a Design Terminal a Portfolio-t. A program első állomásaként háromnapos ötletversenyt rendeztek az MCC debreceni képzési központjában.
"A szervezők célja, hogy lehetőséget teremtsenek a fiatal, vállalkozó szellemű tehetségeknek tudásuk kibontakoztatására és ötleteik fejlesztésére" - fogalmazta meg a program célkitűzését kérdésünkre Jónás László, a Design Terminal ügyvezetője, szakmai vezetője.
A program középpontjában egy hackathon áll, amely lehetőséget teremt a résztvevőknek arra, hogy ötleteiket a megvalósításig fejleszthessék.
A szervezők szándéka, hogy azok a fiatalok, akik elindulnak ezen az úton, részei legyenek egy olyan vállalkozói közösségnek, amely megtartja őket hosszú távon. Ezért a program keretében a résztvevők szakmai mentorok segítségével fejleszthetik elképzeléseiket.
Képzés és mentorálás a projektek hosszú távú sikereiért
A kezdeményezés abból indul ki, hogy a jövő társadalmának és gazdaságának alakítói a ma fiataljai. Éppen ezért kiemelten fontos, hogy olyan készségekkel és tudással vértezzék fel őket, amelyek képessé teszik őket a sikeres navigációra egy folyamatosan változó világban.
A program során nagy hangsúlyt fektetnek a fiatalok vállalkozói szemléletének szélesítésére és innovatív gondolkodásuk fejlesztésére. Ez nem csak saját életük, hanem mikroközösségeik építése szempontjából is kulcsfontosságú.
A képzések és a mentorálás olyan alapokat nyújtanak, amelyek az elméleti tudástól egészen a nemzetközi gyakorlatokig terjednek. A cél az, hogy a résztvevők ne csak alkalmazkodjanak a változásokhoz, hanem aktív alakítói is legyenek azoknak.
A szervezők szerint a versenyen kiemelkedő projektek születtek
- az oktatás,
- az egészségügy,
- a környezetvédelem, az agrárium
- és a technológiai fejlesztések területén.
A díjazott csapatok közül kiemelkedett Nagyvári Dávid projektje a StyleSwipe, ami egy olyan innovatív marketplace, amelyen keresztül teljes kapszula ruhatárakhoz (kevés darabból álló, jól kombinálható ruhatár) juthatnak hozzá a felhasználók. A platformon ezek közt a kollekciók között válogathatnak a felhasználók. Eközben a háttérben futó algoritmus leképezi a stílusunkat és segít megtervezni a ruhatárunkat, hogy minél kisebb legyen az ökológiai lábnyomunk.
Az ötletverseny után a résztvevőknek lehetőségük nyílik egy több hetes inkubációs programban való részvételre. Ennek során szakmai workshopokat kapnak olyan témákban, mint ötletvalidáció, piackutatás, termékfejlesztés, jogi alapismeretek, branding, marketing, értékesítés és pénzügy.
Jónás László a Portfolio-nak elmondta, hogy a nyertes projektek kiválasztásánál olyan kritériumokat vesznek figyelembe, mint az ötlet innovatív jellege, piacképessége, a probléma-megoldás illeszkedése és a pozitív társadalmi hatás. A program végén a résztvevőknek üzleti tervet kell készíteniük és prezentálniuk.
A projektek finanszírozására az ötletverseny után több lehetőség is nyitva áll, beleértve más vállalkozásfejlesztő programokat, befektetéseket és pályázatokat
– tette hozzá.
A szervezők szerint a program hosszú távú hatásai között szerepel a fiatalok tudatosságának növelése, ami minden vállalkozásnak előnyös. Az esetlegesen létrejövő új vállalkozások pedig munkahelyeket teremthetnek és formálhatják a mikroközösségeket.
Az MCC és a Design Terminal tervezi hasonló kezdeményezések kiterjesztését más magyarországi városokra és régiókra is. Az MCC keretein belül több vidéki városba eljutnak, míg a Design Terminal vidéki középiskolákban tart szemléletformáló workshopokat, különös tekintettel a hátrányosabb helyzetű régiókra.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images
A cikk megjelenését a Design Terminal támogatta.