Forrás Dávid, a Portfolio Podcast Lab vezető producere elsőként arról kérdezte a panel résztvevőit, hogy melyiket látják nagyobb HR-kihívásnak, a mesterséges intelligenciát, vagy a zöld átállást, illetve, hogy jobb, ha arra készülünk, hogy munkánk nem lesz, vagy arra, hogy munkaerő nem lesz a következő időszakban.
Tóth Zsuzsa, a CIB Bank HR igazgatója szerint rövid távon az ESG elvek inkább részesei a jelen kornak, tehát a megfelelő munkaerő megszerzése a feladat, közép távon viszont egy banknak, mint szolgáltató cégnek a mesterséges intelligencia fogja jobban átalakítani a működését. Egy nehézipari cég esetén viszont elképzelhető, hogy a zöld átállás nagyobb kihívás.
A mesterséges intelligenciára való készülésben elengedhetetlen a képességek fejlesztése, a változásra és a tanulásra való nyitottság. Ekkor lehet esélye a munkavállalóknak, hogy az új világban megállják a helyüket.
- emelte ki Tóth Zsuzsa.
A mesterséges intelligencia nagyobb kihívást jelent, de nem kell veszélyként tekinteni rá - véli Szabó Dávid József, a Prohuman stratégiai igazgatója, majd hozzátette: "A mesterséges intelligencia olyan helyeken, ahol nagy fokú munkaerőhiány van, kiegyenlítheti a keresletet és a kínálatot, ezért is látunk mi ebben lehetőséget. Sok ügyfelünk küzd viszont - főleg a gyártás, ipari szegmensben - az ESG-szempontoknak való megfeleléssel."
Horváth Ádám, az EdTech Magyarország Executive Partnere szerint a zöld átállás és a mesterséges intelligencia sem új keletű, évtizedek óta kellene, hogy ezek áthassák a társadalom működését, az oktatást, a képzéseket.
Az AI használata nélkül nem fogunk tudni megfelelni igazán a fenntarthatósági feladatoknak, mert olyan mértékű anyagtudományi, szabályozási, optimalizációs feladat áll előttünk, amit a humán erőforrás nem képes kitalálni.
- mondta el Horváth Ádám.
Arra a kérdésre, hogy milyen az oktatási helyzet a zöld technológiákban, valamit a belső képzések és szemléletformáló programok hogyan válnak be Tóth Zsuzsa azt a választ adta, hogy banki oldalról a zöld szemléletformáláshoz a céges képzések kevésbé tudnak hozzájárulni, többet érhetnek a kommunikációs kampányok, az élményszerű programok, de ezek is csak kismértékben hatnak a munkavállalókra. Valódi szemléletalakítás gyermekkorban tud megvalósulni.
Horváth Ádám arra a sajnálatos rendszerre is felhívta a figyelmet, hogy a vállalati képzésekben és az oktatásban az újdonságok nem jelennek meg, nem azt tanítjuk, ami új, hanem elsőként elkezdjük alkalmazni a munkaerőpiacon, ahol kiderül, hogy szükség van képzésre, ezután fog csak megjelenni az oktatásban. Nemcsak Magyarországon, máshol a világban is követő módban van az oktatás. A fenntarthatósági részkompetenciák sincsenek oktatva, pedig ezek elengedhetetlenek lennének a munkahelyi projektfeladatok megoldása során.
Ami a fenntarthatóságot illeti, Szabó Dávid József szerint a gyártó nagyvállalatoknál fordul elő, hogy az egész vállalat alkalmaz zöld fejlesztéseket, eleget tesz a fenntarthatósági szabályoknak, de közben a munkavállalói oldalról, egyéni szinten ezek a vállalati kultúrára is ható változások nem épülnek be, nem edukálják a munkavállalókat ilyen értelemben, nem vonják be őket a fenntarthatósági célkitűzésekbe. A fiatalok körében viszont éppen ezek az elvárások már megjelennek, szeretnék tudni és látni, hogy a cég, ahol dolgoznak, milyen fenntartható projekteket indít, és nemcsak látni, hanem részesei is szeretnének lenni. AI és technológiai kihívásokról beszélgetünk de jelenleg ott tartunk, hogy több tízezer munkavállalót kell nemcsak megtalálnunk, de biztosítani azt is, hogy az elhelyezkedés után évekig foglalkoztathatóak legyenek.
Egyes területeken az is kihívás, hogy valaki rendszeresen megjelenjen a munkahelyén, vagy ne váltson munkahelyet, mert valamivel többet ajánl a szomszéd.
Az ilyen problémák után foglalkozhatunk azzal, hogy beletanuljanak a digitalizációba, az automatizációba, és egy újabb fokozat az agilis projektmenedzsment, a gyors alkalmazkodóképesség, vagy digitalizáció készségszinten való megértése, kezelése.
A konferencia további beszámolói:
Címlapkép: Stiller Ákos/Portfolio